AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #1 Skrevet 21. mars 2012 Drikker ca 5 liter vann med litt fun light i hver dag. Synes det er veldig godt, hjelper mot lyst på godterier, og jeg koser meg med det. Men er dette bra? Jeg vet det ikke er bra for tennene, men er det det samme som å drikke masse vann? Eller gir det ikke samme virkningen som å drikke masse vann? Synes det er for godt til å være sant. Greier aldri drikke 5 liter rent vann til dagen..
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #2 Skrevet 21. mars 2012 Har du virkelig behov for å drikke 5 liter om dagen? 8
Sportiva Skrevet 21. mars 2012 #3 Skrevet 21. mars 2012 De kunstige søtstoffene er ikke bra for kroppen i så store mengder, men jeg tror ikke det er skadelig for tennene. Det er jo ikke sukker i saften og heller ikke for lav pH, eller?
O'hara Skrevet 21. mars 2012 #4 Skrevet 21. mars 2012 Jeg rører ikke noe som har slike kunstige søtstoffer i seg... Vi vet enda ikke helt om senvirkningene av det... Er det ikke aspartam i Fun Light? Det skyr jeg som pesten etter å ha blant annet sett en innlegg om det på Puls. Les litt her i denne diskusjonen også: http://vgd.no/helse-sex-og-livsstil/helse/tema/1407522/innlegg/ 2
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #5 Skrevet 21. mars 2012 Jeg rører ikke noe som har slike kunstige søtstoffer i seg... Vi vet enda ikke helt om senvirkningene av det... Er det ikke aspartam i Fun Light? Det skyr jeg som pesten etter å ha blant annet sett en innlegg om det på Puls. Les litt her i denne diskusjonen også: http://vgd.no/helse-sex-og-livsstil/helse/tema/1407522/innlegg/ Det er ikke bevist at det er farlig. Og det var jo heller ikke det ts spurte om. 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #6 Skrevet 21. mars 2012 Det er ikke bevist at det er farlig. Og det var jo heller ikke det ts spurte om. Dessuten er det veldig små mengder i Fun Light, og man drikker jo ikke hele flaska med ren saft. Man blander det ut i små mengder.
eva-80 Skrevet 21. mars 2012 #7 Skrevet 21. mars 2012 5 liter????? + mat som er vann i ? jaja, du må sikkert ofte på do :D jeg liker fun light godt, er ikke så glad i bare vann , men drikker toppen 2 liter ja.. Tviler på at fun light er skadelig, ville være bekymret for den store mengden av væske. Det går fint an å drikke seg ihjel på saft også 2
Gjest Iah Skrevet 21. mars 2012 #8 Skrevet 21. mars 2012 (endret) De kunstige søtstoffene er ikke bra for kroppen i så store mengder, men jeg tror ikke det er skadelig for tennene. Det er jo ikke sukker i saften og heller ikke for lav pH, eller? Jo, det påvirker tennene. Ikke i like stor grad som sukker, men uproblematisk er det ikke. Endret 21. mars 2012 av Iah 1
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #9 Skrevet 21. mars 2012 5 liter????? + mat som er vann i ? jaja, du må sikkert ofte på do :D jeg liker fun light godt, er ikke så glad i bare vann , men drikker toppen 2 liter ja.. Tviler på at fun light er skadelig, ville være bekymret for den store mengden av væske. Det går fint an å drikke seg ihjel på saft også Masse væske er bra for kroppen
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #10 Skrevet 21. mars 2012 Masse væske er bra for kroppen Det er noe som heter vannforgiftning. Det er ikke bra å skylle ut alle saltene og mineralene fra kroppen heller, fem liter fun light kan sikkert dra meg seg en del kalsuim på veien ut? 5
eva-80 Skrevet 21. mars 2012 #11 Skrevet 21. mars 2012 Masse væske er bra for kroppen les detter her , så ser du at anbefalt mengde er 3 liter, / døgn og ja, det går fint an å drikke for mye om man drikker det litt for fort. http://translate.google.no/translate?hl=no&sl=en&u=http://chemistry.about.com/cs/5/f/blwaterintox.htm&ei=fbdpT5f-M-nY4QS3oLn_CA&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=2&ved=0CCwQ7gEwAQ&prev=/search%3Fq%3Ddied%2Bbecause%2Bof%2Blot%2Bof%2Bwater%26hl%3Dno%26biw%3D1138%26bih%3D538%26prmd%3Dimvns
Gjest scorpius Skrevet 21. mars 2012 #12 Skrevet 21. mars 2012 Jeg fikk diagnosen hyponatremi for ett år tilbake fordi jeg helte i meg alt for mye vann over en lang periode. Folk tror det er så utrolig sunt og bra for kroppen, men det handler om balanse. Nå drikker jeg bare når jeg er tørst istedenfor å drikke bare fordi det er sunt.
ladyluna Skrevet 21. mars 2012 #13 Skrevet 21. mars 2012 Artikkel her på kvinneguiden for en uke siden: "Du skal ikke drikke to liter vann om dagen"
O'hara Skrevet 21. mars 2012 #14 Skrevet 21. mars 2012 Dessuten er det veldig små mengder i Fun Light, og man drikker jo ikke hele flaska med ren saft. Man blander det ut i små mengder. Jeg skyr aspartam som pesten.. Men nei, det var ikke akkurat det ts lurte på, men hun (han?) lurer også på om det er bra... Så, det lille jeg har lest om aspartam synes jeg i seg selv er urovekkende, og da kan jeg ikke tenke meg til at å tilsette kroppen for mye Fun Light som inneholder aspartam er bra. Selv om det er "små mengder". Men, litt her og litt der, det blir ganske mye totalt. Kroppen trenger visstnok 3 dl vann per kg kroppsvekt, etter hva jeg har lært. Men man må justere litt etter fysisk aktivitet.
AnonymBruker Skrevet 21. mars 2012 #15 Skrevet 21. mars 2012 Er det sant at Fun light samler opp vann i kroppen? Føles slikt.
Snøvott Skrevet 21. mars 2012 #16 Skrevet 21. mars 2012 5 liter væske om dagen høres fryktelig mye ut. Forestiller meg at du tilbringer arbeidsdagen med å tisse. 2
andy capp Skrevet 21. mars 2012 #17 Skrevet 21. mars 2012 Jeg skyr aspartam som pesten.. Men nei, det var ikke akkurat det ts lurte på, men hun (han?) lurer også på om det er bra... Så, det lille jeg har lest om aspartam synes jeg i seg selv er urovekkende, og da kan jeg ikke tenke meg til at å tilsette kroppen for mye Fun Light som inneholder aspartam er bra. Selv om det er "små mengder". Men, litt her og litt der, det blir ganske mye totalt. Kroppen trenger visstnok 3 dl vann per kg kroppsvekt, etter hva jeg har lært. Men man må justere litt etter fysisk aktivitet. 3dl vann pr kg kroppsmasse? En person på 70 kg skal da ha 21 l vann??? 0,3 l/kg * 70 kg = 21 L 1
O'hara Skrevet 21. mars 2012 #18 Skrevet 21. mars 2012 3dl vann pr kg kroppsmasse? En person på 70 kg skal da ha 21 l vann??? 0,3 l/kg * 70 kg = 21 L Haha! Nei 3ml skal det være, altså 2,1 liter til en på 70 kilo.
andy capp Skrevet 21. mars 2012 #19 Skrevet 21. mars 2012 Haha! Nei 3ml skal det være, altså 2,1 liter til en på 70 kilo. Ok, men tror vi prøver 3 cl... 3
ini Skrevet 21. mars 2012 #20 Skrevet 21. mars 2012 Jeg skal ikke si noe helt sikkert, men rent logisk vil jeg tro at det ikke er så bra med mye saft heller. Etter hva jeg tenker kan det ha med osmolaritet å gjøre. Rent vann taes lettere opp i kroppen enn saft, fordi saften binder endel av vannmolekylene, også etter at du har drukket det. Det rene vannet du drikker går jo fra tarmen og over til blodbanen fordi det er flere proteiner i blodet enn i tarmen. Det blir litt som å tenke at "Fun light-molekylene" trenger noen vannmolekylvenner, så da kan ikke proteinene i blodet få like mange vannmolekylvenner, som medfører at mesteparten av vannet du drikker bare blir skylt ut igjen. Dessuten vil jeg tro at siden disse kunstige søtningsstoffene ikke taes opp i blodet i like stor grad som vanlig sukker, så trenger de endel vann for å skyldes ut, noe som vil medføre at det blir holdt igjen vann i tarmen, og man får diaré (men har snakker vi helt abnorme mengder). Det samme skjer jo hvis man drikker saltvann - osmolariteten i innholdet i tarmen blir høyere enn osmolariteten i blodbanen, og dermed trekkes væske fra blodbanen til tarmen, i stedet for motsatt. Men hva vet vel jeg? Jeg studerer jo bare medisin.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå