Gå til innhold

Mangel på vitamin-D

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Hei!

Jeg fikk vite at jeg har D-vitaminmangel for ei uke siden, og fikk vite nøyaktig hvilket nivå det ligger på i dag. Legen sa til meg at jeg ligger på 18. Referanse nivået er mellom 50 og 100 og noe, helst bør den ligge på minst 70. Hun sa at det burde holde med D-vitamintilskudd 1 gang til dagen... Disse tablettene inneholder jo LITE, og sånn som jeg skjønner det etter mye lesing på nettet, har jeg ALVORLIG mangel på D-vitaminer. Har også et ferritinnivå på 11, men uten blodmangel. Den største plagen jeg har er at jeg er fantastisk sliten. Helt utroliiiig sliten, og våkner aldri uthvilt. Har også en del muskel og leddsmerter (som mest sannsynlig kommer av D-vitaminmangelen!).

Noen andre her som har hatt mangel på D-vitamin? Hva gjorde dere?

Endret av ninuska_
Videoannonse
Annonse
Gjest Daenerys
Skrevet

Har også lite d, vet ikke hvor lite, og ferritin på 6. Du kan få i deg for mye d og bli forgiftet. Jeg tar 1 pille d om dagen, som anbefalt. Tar du jern også? Det burde du.

Du må bare godta at det tar litt tid. Jeg ville ikke tatt mer d enn anbefalt. :)

AnonymBruker
Skrevet

Har også lite d, vet ikke hvor lite, og ferritin på 6. Du kan få i deg for mye d og bli forgiftet. Jeg tar 1 pille d om dagen, som anbefalt. Tar du jern også? Det burde du.

Du må bare godta at det tar litt tid. Jeg ville ikke tatt mer d enn anbefalt. :)

Nei, har ikke tenkt å pøse innpå. :)

Har du symptomer?

AnonymBruker
Skrevet

Hør med legen, jeg tror ikke en skal ta mer enn anbefalt dagsdose, så langt jeg forstår er ikke D-vitamin vannløselig som C-vitamin. D.v.s at D-vitamin lagres i kroppen, noe som ikke er bra, og kan være direkte farlig om en tar større doser.

Husk også om du tar Møllers Omega 3, så er det D-vitamin i den. En anbefalt dagsdose inkluderer alle inntak pr.dag.

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet (endret)

Jeg har D-vitaminmangel. Legen jeg går til er spesialist og sier at man må opp i store doser for å øke nivået til normalt nivå. Man får store doser på resept.

Endret av ninuska_
Gjest Daenerys
Skrevet

Nei, har ikke tenkt å pøse innpå. :)

Har du symptomer?

Ja, men fungerer fint likevel. Trener en del, det hjelper meg :)

Skrevet

Jeg fikk 50 000 IU på resept som jeg skulle ta to ganger i uken over noen måneder. Forrige blodprøve var fin heldigvis. Merker godt forskjell på muskelvondtene også.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk 50 000 IU på resept som jeg skulle ta to ganger i uken over noen måneder. Forrige blodprøve var fin heldigvis. Merker godt forskjell på muskelvondtene også.

Herregud... Jeg har fått beskjed om å ta 400 IU til dagen. Hvilket nivå var du på da du startet?

Skrevet

Ta 5-10 minutter i solarium et par ganger i uka?

Gjest O___o
Skrevet

Spis fisk og drikk tran.

D-vitamin mangel er svært vanlig blant innvandrerkvinner. :)

Skrevet

Ville bare legge til at jeg også begynte å ta kalsium og magnesium (i normale doser) i tillegg til vitamin D.

Kroppen trenger vitamin D for å ta opp kalsium, og med lave vitD nivåer kan jo dette ha gått utover opptaket av kalsium. I tillegg trenger kroppen magnesium for å ta opp vitD. Disse "henger" sammen, slik som vitC og jern.

• Liker 1
  • 11 måneder senere...
Skrevet

Husker ikkje nivået legen målte på meg, men det var ganske lavt (trur det var på 20-talet). Fekk beskjed om å ta 20 µg D3 per dag. Tenkte og at dette virka veldig lite, men merka effekten veldig kjapt. Dette er sikkert personavhengig med kor lavt nivå ein har og korleis kroppen tar opp D-vit,

Eg var utrolig slakk, slapp og sliten før eg fekk påvist D-vit mangel. Vondt både her og der og tilbrakte mesteparten av dagen på sofaen fordi eg ikkje orka anna. Etter bare eit par veker er eg i normal funksjon, trener og har greit med energi.

Skrevet (endret)

Referanseverdi på 18 er farlig lavt, det er hva mitt nivå var på. Spesialisten som oppdaget det satte meg på svært høye doser med d vitamin og kalsium på resept i 6 mnd. (calcigran forte og noe annet).

Du har overhengende fare for osteoporose, depresjon, og vil ha et veldig lavt immunforsvar med så lavt nivå. Å drikke tran er vel og bra, men er ikke i nærheten av å gi deg de dosene du vil trenge.

Be om reseptbelagte HØYE doser. Jeg fikk mitt nivå opp til rundt 110 på kort tid, og for en forskjell!

Endret av ninuska_
  • Liker 1
Gjest LadyAntebellum
Skrevet

Jeg har hatt d-vitamin mangel før og den siste tiden har jeg hatt veldig muskelverk i ryggen og påvist depresjon hos dps samt slakk og lite energi. Begynte med d-3 vitamin (ganske høy dose) for bare noen dager siden, og allerede har jeg mindre muskelverk i ryggen.. Merkelig

Skrevet

Jeg har hatt d-vitamin mangel før og den siste tiden har jeg hatt veldig muskelverk i ryggen og påvist depresjon hos dps samt slakk og lite energi. Begynte med d-3 vitamin (ganske høy dose) for bare noen dager siden, og allerede har jeg mindre muskelverk i ryggen.. Merkelig

Det er ikke merkelig i det hele tatt, det viser bare hvor ekstremt viktig d vitamin er for generell helse, fysisk som psykisk.

• 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Jeg har også fått påvist vitamin D mangel, nivået mitt var så lavt som 10. Hvor lang tid må jeg beregne at det tar før nivået stiger?

Anonym poster: f7a5e85ba9e0da204b312b7df57d0ef0

Endret av ninuska_
Gjest Errata
Skrevet

Har også fått påvist mangel tidligere, lå på rundt 20. Jeg tok 20 µg hver morgen sammen med frokost (har som regel et eller annet meieriprodukt i frokosten, så fikk i meg kalsium også), i tre måneder før ny måling, og gikk opp til å havne innenfor referanseverdi, men fikk anbefalt å fortsette gjennom en boks til for å fylle opp lagrene.

Også lurer jeg på en ting (ikke for å kuppe tråden): Dere andre som har hatt mangel på d-vitamin, hvordan var kostholdet deres før dette ble påvist? Jeg ble nemlig så satt ut over at det var det jeg manglet, da jeg spiser endel fisk, også fet fisk som laks og i blant makrell på skiven.

Skrevet

Jeg spiste mye fet fisk og meieriprodukter, så jeg ble også overrasket. Men jeg har lært i ettertid at mange tar opp vitaminet veldig dårlig fordi de har dårlig fordøyelse, som ofte er et resultat av f.eks antibiotika (som dreper de gode tarmbakteriene) og kosthold med f.eks gluten, rødt kjøtt, osv. Evnt annen underliggende sykdom.

Jeg tar tilskudd på 2000 IU året rundt, for jeg tar rett og slett opp vitaminet for dårlig, og trenger store doser.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har følt meg helt elendig i flere måneder. Trøtt, slapp, sliten av ingenting, orer ingenting, deprimert, motivasjonsløs osv. Var hos legen på fredag, og fikk da beskjed om å spise 20 mikro(?)mg daglig. Biotherm sine gule små. Og så fikk jeg beskjed om å få meg sol på kroppen siden det tar mye mer d-vitamin inn i systemet enn piller gjør.

Jeg spiser mye makrell i tomat, og ellers mye fisk, i tillegg til tran, men likevel altså...

Nå begynte jo jeg med d-vitamin på fredag, og har tatt sol 1 gang siden da, og føler meg (selvsagt) ikke bedre enda, men håper det kommer seg.

Anonym poster: b1c51310bbcb7cacb2b7fd0b5efb2b93

AnonymBruker
Skrevet (endret)

Jeg spiste mye fet fisk og meieriprodukter, så jeg ble også overrasket. Men jeg har lært i ettertid at mange tar opp vitaminet veldig dårlig fordi de har dårlig fordøyelse, som ofte er et resultat av f.eks antibiotika (som dreper de gode tarmbakteriene) og kosthold med f.eks gluten, rødt kjøtt, osv. Evnt annen underliggende sykdom.

Jeg forsto ikke denne setningen, kunne du forklart bedre? :)

Anonym poster: b1c51310bbcb7cacb2b7fd0b5efb2b93

Endret av ninuska_

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...