Gå til innhold

Hjelp, ikke helt oppdatert


Gjest prestekrage

Anbefalte innlegg

Gjest prestekrage

Mulig dette er feilplassert, men det har jo med nyheter å gjøre...

Leser jo aviser (både på nett og papirutg.) og vil i utgangspunktet si at jeg er ganske oppdatert. Men et ord som jeg ikke vet betydningen av ville sikkert oppdatert meg enda mere..

Hva ligger i ordet; interfadaen. (sikkert helt feil skrevet, les i såfall ordlyden). Brukes i sammenhenger rundt midt-østen konflikter. '

Fint om noen kunne forklart dette på en enkel og grei måte, så slipper jeg å føle meg som et naut... På forhånd takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er fra store norske:

Intifada

navn på det folkelige palestinske opprøret mot israelske militære i de israelsk-okkuperte områdene på Vestbredden og i Gaza. Intifadaen tok til 9. desember 1987 da innbyggerne i Jabalaya flyktningleir i Gaza kastet stein og bensinbomber mot israelske patruljer i protest mot at fire palestinere dagen før var kjørt i hjel av en israelsk bil. I løpet av få uker hadde uroen spredd seg til hele det israelsk-okkuperte Palestina, og den ble sett på som en eksplosjon i frustrasjon etter 20 års okkupasjon uten noen politisk løsning på Palestina-problemet. Intifadaen fortsatte med uforminsket styrke i årene som fulgte, og nesten daglig ble det rapportert om sammenstøt. Israel måtte tåle kritikk for sin fremferd mot urostifterne, bl.a. fordi israelske soldater skjøt mot opprørerne.

Intifadaen var med på å fremskynde prosessen som førte til fredsavtalen 1993. Etter 1993 har motstanden mot den israelske okkupasjonen tatt andre former, både i form av passiv motstand og i mer voldelige og desperate aksjoner. I perioden 1987-93 ble 830 palestinere drept og ca. 45 000 såret i opprøret.

Ser også ofte at det staves Interfada, som du skriver, iallfall på engelsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare legge til at det andre palestinske "opprøret" som har vart i et par år nå, gjerne betegnes "den andre intifadaen" eller "den pågående intifadaen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det finens bare en måte å skrive ordet på, så en gang en dokuemntar der de gikk gjennom alle de ulike måtene ordet ble skrevet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...