Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Gulsott og Rhesus- har ingenting med hverandre å gjøre. Babyen merker ikke noe forskjell, det er mor som kan danne antistoffer, men det skjer ikke før i neste svangerskap og da kan det gi store problemer for fosteret.

Er barnet Rhesus+ må mor få en sprøyte med antistoffer, det var kanskje det dere evnt ventet på.

Det har det nok så absolutt ja. Er mor - og baby +, har babyen større sjans for å utvikle alvorlig gulsott, derfor hadde de denne rutinen på overvåkning det første døgnet for rh+ barn av rh- mødre. Og også selvfølgelig vente på evt sprøyte i tillegg ja. Og selv om dette var mitt første svangerskap, har de helt like rutiner som flergangsfødende rh- mødre. Selv om jeg ikke har født før, kunne man teoretisk ha vært i kontakt med rh+ blod likevel (blodoverføring f.eks), og da dannes antistoffer mot rh+ blod. Vi visste jo også at samboer var rh-, men de kjørte like fullt rutinene sine fordi.

.........

I dag er ikke det å være rh- noe problem, i dag klarer de å skifte ut blodet til babyen etter fødsel eller til og med når det ligger inne i magen hvis det skulle være nødvendig. Men i og med at de har rutiner på dette og følger opp rh- svangerskap unngår de jo dette. Var "før i tiden" det var risiko forbundet med å være rh- fikk jeg høre. Så ingenting å være bekymret for :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gulsott og Rhesus- har ingenting med hverandre å gjøre. Babyen merker ikke noe forskjell, det er mor som kan danne antistoffer, men det skjer ikke før i neste svangerskap og da kan det gi store problemer for fosteret.

Er barnet Rhesus+ må mor få en sprøyte med antistoffer, det var kanskje det dere evnt ventet på.

Hei,

TS her. Takk for mange svar. Men må innrømme at jeg ble litt usikker nå.

Jeg har jo vært gravid tidligere (men tok abort). Jeg fikk da beskjed om at jeg måtte få sprøyte ved neste svangerskap, ikke rett etter aborten.

Vil det da si at i neste svangerskap kan det bli problemer dersom barnet er rhesus pluss?

Ja, jeg må ha det litt inn med teskje.. :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Hm, nå begynner jeg å lure litt, jeg også. Selv er jeg rh-, mannen er rh+, og jenta vår på 2 år er også rh+.

Nå er jeg gravid for 2. gang (uke 35) og blir tatt blodprøve av to ganger i dette svangerskapet, for å sjekke antistoffer (regner jeg med).

Men jeg har ikke fått noen sprøyte med antistoffer, verken rett etter fødselen eller i løpet av dette nye svangerskapet. Aldri hørt om det før. Kanskje jeg bør spørre legen på neste svangerskapskontroll...

AnonymBruker
Skrevet

Hm, nå begynner jeg å lure litt, jeg også. Selv er jeg rh-, mannen er rh+, og jenta vår på 2 år er også rh+.

Nå er jeg gravid for 2. gang (uke 35) og blir tatt blodprøve av to ganger i dette svangerskapet, for å sjekke antistoffer (regner jeg med).

Men jeg har ikke fått noen sprøyte med antistoffer, verken rett etter fødselen eller i løpet av dette nye svangerskapet. Aldri hørt om det før. Kanskje jeg bør spørre legen på neste svangerskapskontroll...

Er du helt sikker på at du ikke fikk en sprøyte når du lå på barsel? Jeg fikk ikke rett etter mine fødsler, men da jeg lå på barsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...