Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har blodtypen rhesus minus, og har tidligere tatt abort.

På sykehuset fikk jeg da beskjed om at når jeg skal ha barn, så må jeg få en sprøyte pga antistoffer som kan dannes(?).

Er det noe man bør følge opp ifm graviditet med denne blodtypen?

Følges man opp tettere under graviditeten, eller har den ikke noen betydning før selve fødselen?

Jeg har ikke den samme fastlegen som jeg hadde den gangen jeg tok abort, så jeg vet ikke om jeg bør ringe legen angående dette når jeg blir gravid?

Videoannonse
Annonse
Gjest Annaires
Skrevet (endret)

Du får sprøyte med anti-D etter fødsel om barnet er rehsus positiv, for at du ikke skal danne antistoffer i et eventuelt nytt svangerskap.

Det du får av ekstra oppfølging i svangerskapet er i form av to ekstra blodprøver for å sjekke at du ikke har dannet antistoffer.

Du trenger egentlig ikke si noe særlig, for de tar jo typing sammen med de andre blodprøvene rundt uke 12,og da ser de jo det.

Endret av Annaires
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg har blodtypen rhesus minus, og har tidligere tatt abort.

På sykehuset fikk jeg da beskjed om at når jeg skal ha barn, så må jeg få en sprøyte pga antistoffer som kan dannes(?).

Er det noe man bør følge opp ifm graviditet med denne blodtypen?

Følges man opp tettere under graviditeten, eller har den ikke noen betydning før selve fødselen?

Jeg har ikke den samme fastlegen som jeg hadde den gangen jeg tok abort, så jeg vet ikke om jeg bør ringe legen angående dette når jeg blir gravid?

hva i alle?

jeg har samme blodtype og har hatt en abort, men har aldri fått noen form for beeskjed som ligner denne :lete:

AnonymBruker
Skrevet

hva i alle?

jeg har samme blodtype og har hatt en abort, men har aldri fått noen form for beeskjed som ligner denne :lete:

Du er jo uansett ikke aktuelt før du er gravid igjen.

Gjest Annaires
Skrevet

hva i alle?

Det er uansett noe som går automatisk den dagen man blir gravid og skal gjennom et svangerskap.

Ser de på den blodprøven rundt uke 12 at man er rehsus negativ, taes det automatisk ekstra blodprøver seinere i svangerskapet.

AnonymBruker
Skrevet

Du er jo uansett ikke aktuelt før du er gravid igjen.

*Det

Skrevet

Blodtypen din blir alltid sjekket opp på første kontroll, og dersom du er Rhesus minus, så vil legen sørge for videre oppfølging iforhold til dette. Du vil blant annet måtte ta to ekstra blodprøver i svangerskapet for å sjekke at du ikke danner antistoffer og du vil få en sprøyte etter fødsel som skal motvirke antistoffer i neste svangerskap. Dette er noe som er helt standard og som ikke er noe du skal trenge å passe på selv. :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å kuppe tråden til TS, men jeg leste et sted at man må få den sprøyten hvis man mister også. Men hvilken uke gjelder det fra?

Skrevet

Som de andre har sagt over her :)

De tok også blodprøve av baby like etter fødselen for å finne ut om han var + eller -, så måtte vente litt lenger på fødestua enn mødre som er rhesus +. For hvis gutten var +, så kunne vi ikke reise til barselhotellet med han første natten, da måtte han ligge til observasjon på avdelingen (ang gulsott tror jeg). Men nå er jo både jeg og pappan rhesus -, så pjokken var jo det han også ;)

Skrevet

Ikke for å kuppe tråden til TS, men jeg leste et sted at man må få den sprøyten hvis man mister også. Men hvilken uke gjelder det fra?

Jeg har lest uke 8 en plass, men ingen pålitelig kilde - så det behøver ikke å stemme.

AnonymBruker
Skrevet

hva i alle?

Jeg mistet i uke 6 og da var det ikke nødvendig sa legen min.

Tror ikke det er et problem før man kommer sålangt at man deler blod. skal se om jeg finner noe på det...

Her: http://www.lommelegen.no/legesvar/rhesus-immunisering-1

Skrevet

mor og barn deler aldri blod!

Feil. Man kan risikere å dele blod under fødselen, og det er derfor mor får en sprøyte etter fødselen dersom hun er RH- og barnet RH+.

AnonymBruker
Skrevet

De tok også blodprøve av baby like etter fødselen for å finne ut om han var + eller -, så måtte vente litt lenger på fødestua enn mødre som er rhesus +. For hvis gutten var +, så kunne vi ikke reise til barselhotellet med han første natten, da måtte han ligge til observasjon på avdelingen (ang gulsott tror jeg). Men nå er jo både jeg og pappan rhesus -, så pjokken var jo det han også ;)

Gulsott og Rhesus- har ingenting med hverandre å gjøre. Babyen merker ikke noe forskjell, det er mor som kan danne antistoffer, men det skjer ikke før i neste svangerskap og da kan det gi store problemer for fosteret.

Er barnet Rhesus+ må mor få en sprøyte med antistoffer, det var kanskje det dere evnt ventet på.

Skrevet

Her sjekket de faktisk ikke blodtypen til barnet før jeg minnet dem på det - de hadde feilaktig registrert meg som rhesus positiv da jeg ble lagt inn. Så det kan være greit å huske på at dette faktisk sjekkes opp.

Derimot hadde det ingenting å si for om jeg fikk være på fødeavdeling eller barselhotell - jeg har aldri hørt om at kombinasjonen gulsott og rhesus negativ gjør at barn må ligge til observasjon.

AnonymBruker
Skrevet

Gulsott og Rhesus- har ingenting med hverandre å gjøre. Babyen merker ikke noe forskjell, det er mor som kan danne antistoffer, men det skjer ikke før i neste svangerskap og da kan det gi store problemer for fosteret.

Er barnet Rhesus+ må mor få en sprøyte med antistoffer, det var kanskje det dere evnt ventet på.

Gulsott og Rhesus- har absolutt noe med hverandre å gjøre! Dersom mor er RhD- og fosteret i første svangerskap er RhD+, kan mor danne RhD-antistoffer. Dersom mor igjen blir gravid med et RhD+ barn, kan disse antistoffene overføres til barnets blodbane. Dette kan føre til at barnets røde blodceller ødelegges. Det er avfallstoffer som hoper seg opp etter ødeleggelse av røde blodceller som kan føre til gulsott.

• Liker 2
Gjest Annaires
Skrevet

Gulsott og Rhesus- har absolutt noe med hverandre å gjøre! Dersom mor er RhD- og fosteret i første svangerskap er RhD+, kan mor danne RhD-antistoffer. Dersom mor igjen blir gravid med et RhD+ barn, kan disse antistoffene overføres til barnets blodbane. Dette kan føre til at barnets røde blodceller ødelegges. Det er avfallstoffer som hoper seg opp etter ødeleggelse av røde blodceller som kan føre til gulsott.

Helt riktig.

Gjest Annaires
Skrevet

Feil. Man kan risikere å dele blod under fødselen, og det er derfor mor får en sprøyte etter fødselen dersom hun er RH- og barnet RH+.

Man deler da aldri blod, men det kan forekomme en blødning under fødsel som gjør at det kommer søl enten den ene eller andre veien.

AnonymBruker
Skrevet

Men det der skjer vel ikke så lenge man har fått den sprøyten etter fødsel, itilegg til å ta kontrollprøver to ganger i neste svangerskap? Nå ble jeg litt bekymret her kjenner jeg..

AnonymBruker
Skrevet

Men det der skjer vel ikke så lenge man har fått den sprøyten etter fødsel, itilegg til å ta kontrollprøver to ganger i neste svangerskap? Nå ble jeg litt bekymret her kjenner jeg..

Nei det er nok ingenting å bekymre seg for! Dette skjer veldig sjelden, og var et større problem før rhesus profylaksen/sprøyten ble brukt. Man får også nøye oppfølging med tanke på dette :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...