Gå til innhold

Dette hate mot Twilight

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har selv aldri sett Twilight og har egentlig ikke så lyst heller. Det intresserer meg rett og slett ikke, og det burde jo være greit å mene, ikke sant? Men jeg lurer av likevel på, hva er dette hatet mot Twilight, skuespillerene og alt som har med det å gjøre for noe? At folk ikke vil se det er jo en ting, men jeg har sett folk som nesten kaster opp bare de hører ordet "light" (ja light) omtrent. Jeg har hørt om om flere som ikke gidder å se en film der en som hadde "statistrolle i 5 sekunder" i Twilight. Ok, satt litt på spissen selvsagt, men det er folk å understreke hvor langt folk går. Jeg lurer rett og slet på hvorfor. Og mange av de jeg har hørt om, de har ikke en gang sett det. Selv har jeg ikke sett det heller, men gidder heller ikke å hate eller uttale meg om noe jeg ikke vet noe om.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker det ikke på grunn av forholdet mellom fyren og dama. Altså, når han ikke vil ha henne, så legger hun seg nærmest ned og dør. Stephanie Meyer er Mormoner, og det merkes lang vei.... Det er mye av hennes syn i dette, som jeg ikke liker.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel heller litt uintelligente folk som uttaler seg uten å ha sett det (følger saueflokken). Jeg har sett alle Twilightfilmene, og det er noe med skuespillingen til Kristen Stewart som er irriterende uten at jeg klarer å sette fingeren på hva. Også blir det voldsomt med klissete trekantdrama. Men jeg liker de, kanskje mest pga Taylor Lautners utseende men.

Kanskje mange menn har sett en eller alle av filmene i håp om masse action siden det er vampyrer og varulver, mens det de får er drama og da blir de litt, yuuk? :klo:

Skrevet

Filmene er enkel popcornunderholdning, og er verken verre eller bedre enn det meste annet som kommer fra Hollywood. Men bøkene reagerer jeg kraftig mot. De romantiserer svært usunne idealer, rettet mot ungjenter. Det er noe jeg synes er svært negativt.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har sett de og liker de ikke. Blir for kjedlig for min smak rett og slett

AnonymBruker
Skrevet

Helt sikkert fordi Twilight er en såpass populær serie blant "fjortisser", og derfor forhåndsdømmer mange og tror det er dårlig uansett.

• Liker 1
Skrevet

I luv me some vampires. Noe hat har jeg ikke sett

AnonymBruker
Skrevet
Dette oppsummerer på en grei måte hvorfor mennesker folk hater (eller burde hate) Twilight.
  • Liker 2
Skrevet

Har selv aldri sett Twilight og har egentlig ikke så lyst heller. Det intresserer meg rett og slett ikke, og det burde jo være greit å mene, ikke sant? Men jeg lurer av likevel på, hva er dette hatet mot Twilight, skuespillerene og alt som har med det å gjøre for noe? At folk ikke vil se det er jo en ting, men jeg har sett folk som nesten kaster opp bare de hører ordet "light" (ja light) omtrent. Jeg har hørt om om flere som ikke gidder å se en film der en som hadde "statistrolle i 5 sekunder" i Twilight. Ok, satt litt på spissen selvsagt, men det er folk å understreke hvor langt folk går. Jeg lurer rett og slet på hvorfor. Og mange av de jeg har hørt om, de har ikke en gang sett det. Selv har jeg ikke sett det heller, men gidder heller ikke å hate eller uttale meg om noe jeg ikke vet noe om.

Har lest alle bøkene, og sett alle filmene som er kommet ut, og filmene må jeg si er et godt uttrykk for bøkene. Det som irriterer meg og får meg til å mislike Twilight-serien, er at faktaene i boka er helt nyoppfunnet av forfatteren, og stemmer ikke overens med de kunnskapene jeg har fra før om verken varulver eller vampyrer. Om jeg skal se drama, ser/leser jeg heller True Blood, der vampyrene er mer mytiske. Den er nærmere sannheten for meg, og jeg synes også mye av Twilight blir for sært, slik som personligheten til Bella.

Så ja jeg misliker Twilight-serien, men jeg har også godt grunnlag for å danne meg en egen mening. :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette oppsummerer på en grei måte hvorfor folk hater (eller burde hate) Twilight.

Snek seg inn et ekstra ord der.

AnonymBruker
Skrevet

De romantiserer svært usunne idealer, rettet mot ungjenter.

Får jeg spørre om hva?

• Liker 3
Skrevet

Får jeg spørre om hva?

Bella virker fullstendig viljeløs rundt Edward. Han er kontrollerende, overbeskyttende og kjører over hennes valg og vilje fordi han skal "beskytte henne". Han stalker henne ved å overvåke henne når hun sover, uten at hun vet om det. Noe hun finner "romantisk". Hun finner seg i det og forsvarer og rasjonaliserer hans oppførsel. Til og med når han av sjalusi fjerner motoren fra bilen hennes slik at hun ikke skal kunne besøke sin kamerat, så unnskylder hun det med at han "bare vil beskytte henne".

I tillegg virker forholdet deres å være mer preget av en usunn besettelse enn et bra kjærlighetsforhold. Kjærlighetssorg i tenårene kan være fryktelig vondt, men når man ramler inn i dyp depresjon i flere måneder, etterfulgt av voldsomme mareritt og oppsøking av farlige situasjoner for å se en hallusinasjon av sin eks - da har man for lenge siden bikket over i en psykotisk besettelse som ikke har så mye med kjærlighet å gjøre. Det samme kan sies om Edward.

Til slutt - når virker de to faktisk lykkelige sammen? Bøkene er fulle av sorg, angst, mer angst, sjalusi, usikkerhet, besettelse og frykt. Jeg ser ikke så mye til kjærligheten og gleden de to skal ha sammen. Og det verste med dette er at alt sammen blir presentert som romantisk. Kontrollerende sjalusi og viljeløs besettelse er ikke noe unge tenåringsjenter bør anse som romantisk!

• Liker 19
Skrevet

Jeg er veldig glad jeg leser bøker uten å analysere det, for det ødelegger jo alt. :P

• Liker 5
Skrevet (endret)

Tabris, I love you!

Jeg jobber innenfor bibliotekssystemet, og leste derfor disse bøkene for å se hva oppstusset var om. Deretter så jeg filmene fordi jeg lurte på hvordan de skulle klare å fremstille denne historien på film. Både bøker og film er helt grei underholdning av den lettere typen, men syns faktisk ikke fremstillingen av dette "kjærlighetsforholdet" egner seg for ungdom, da de ikke har samme evnen til å tenke kritisk som voksne. Det at noen bryter seg inn i huset ditt for å se på at du sover er ikke romantisk - det er dritskummelt!

Endret av Olive
  • Liker 4
Skrevet

Jeg tror alt som blir hyllet vil bli hatet.

Jeg så filmene rett og slett for å skjønne hva alt oppstyret handlet om, og jeg reagerte på akkurat samme måte som Tabris. Jeg synes verken det er vakkert eller romantisk, jeg synes det er skummelt, usunt og helt galt å vise tenåringer. Og sånn oppi det hele så er filmene i grunnen ganske kjedelige.

• Liker 3
Skrevet

Har vært fan av vampyrfilmer/serier i årevis og liker ikke twilight pga Edward der er utrolig flat og kjedelig og veldig konstruert til å være et fjortiss-sikleobjekt. Har bare sett den første filmen, så mulig vampyrene fremstilles bedre i de senere filmene. Jeg husker bare Edward som hoppet fra tre til tre (wtf?).

Takke meg til Spike i Buffy og Eric i True blood. Det er vampyrene sine :)

• Liker 2
Gjest Raindrops
Skrevet

Veldig enig med Tabris.

Dessuten synes jeg filmene bare blir verre og verre, og det ser ut til at skuespillerne mener det samme hvis man skal dømme ut ifra mangelen på engasjement i den siste filmen :gjeiper:

• Liker 2
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Nei så drøy er ikke jeg at jeg setter meg ned og analyserer og piller fra hverandre bøker som er ment som lett underholdning for tenåringer. Skulle man drevet på sånn så er det jo en million populærbøker/filmer som burde hates. Titanic, hunger games, vampire diaries, true blood, lille larven aldrimett, knerten, for bare å nevne noen, som ved litt pilling kan fremstå rimelig skadelige for unge barne/ungdomssinn.

• Liker 1
Skrevet

Nei så drøy er ikke jeg at jeg setter meg ned og analyserer og piller fra hverandre bøker som er ment som lett underholdning for tenåringer. Skulle man drevet på sånn så er det jo en million populærbøker/filmer som burde hates. Titanic, hunger games, vampire diaries, true blood, lille larven aldrimett, knerten, for bare å nevne noen, som ved litt pilling kan fremstå rimelig skadelige for unge barne/ungdomssinn.

Man trenger ikke å pille så veldig mye for å se det usunne i Twilight. Jeg gikk egentlig ut fra at jeg kom til å like dem, for jeg finner ofte guilty pleasures i sånne tullete greier, men jeg reagerte med en gang. Det var ikke plukking og leting etter ting å henge meg opp i, det var bare det jeg så og følte da jeg så de filmene.

• Liker 3
Skrevet

Litteraturanalyse er da ikke "drøyt"? Det er jo bare å sette ord på tanker og følelser man uansett har mens man leser. Det handler jo heller ikke om å hate ting, men å forstå hvorfor verket er populært, og hvorvidt verdiene som formidles er positive eller negative.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...