Gå til innhold

jeg er sulten hele tiden!


*Bumblebee*

Anbefalte innlegg

Jeg vil gå ned noen kilo,etter to svangerskap har jeg eksta polstring her og der.vil gå ned i fettprosent..problemet på lavkalori er at jeg blir så fort sulten,må jo spise heele tiden..har generelt altid hatt "høy forbrenning"og må spise ofte for å unngå å bli dårlig.(kvalm,svimmel o.l.) er det bedre med økt fettmengde da,og mindre karbohydrater??ikke godt å bli klok på alt det forskjellige man hører og leser.har noen gode tips til meg? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser i alle fall at LCHF holder meg lengre mett. 600 kcal med brødmat holdt meg mett i 3-4 timer før jeg var skrubbsulten, mens 600 kcal med ca 75% fett, 20% proteiner og 5% karbohydrater holder meg mett i 6-8 timer.

Da jeg fulgte sultfølelsen på høykarbo så gikk jeg opp ca 5 kg i året. Da jeg fulgte sultfølelsen på LCHF gikk jeg ned 30 kg på under ett år.

Men du må nesten bare prøve og se om det fungerer for deg. Og ikke minst finne et kosthold DU kan leve med. Det er mange varianter av lavkarbo.

Her er tråd på lavkarbo.no som alle lavkarbo-nybegynnere bør lese: Til alle nybegynnere på lavkarbo

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg skeptisk til LCHF diett.. Norske myndigheter satte på 50-tallet inn flere tiltak for å minske fett inntaket i det norskekostholdet, som en følge av dette ble antallet hjerteinnfarkt betydelig redusert. Jeg tenker at man har for lite grunnlag til å anbefale LCHF ettersom man foreløpig vet svært lite om hvilke konsekvenser det vil få i fremtiden. Jeg vil anbefale deg å holde deg til et kosthold med mye vann, fiber, grønnsaker, magert kjøtt og andre protein kilder. Mange opplever å holde seg lengre mette ved å spise mer proteiner. Husk å spise lite men ofte. Det er ganske umulig å "stramme opp" uten trening, så det er selvsagt avgjørende for resultatet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er tvangsspiser og det eneste som får meg til å ikke spise 24/7(eller 100% av våken tilstand da) er å være i ketose(utenom medisiner). jeg er også slik at jeg blir svimmel og kvalm, så ille at jeg spyr om jeg ikke spiser ofte nok, i tillegg til at jeg blir ukonsentrert og av og til begynner å se dobbelt. (regner med at noen eller alle av "for-lite-mat"-symtomene mine bare sitter i hodet, men de er der uansett grunn)

når jeg gikk på ketolysekuren, kunne det av en eller annen grunn gå opp til 2-3timer mellom hver gang jeg tenkte på mat og ønsket om å spise fikk jeg bare 3-4 ganger i døgnet.

men IKKE begynn med et LCHF-kosthold uten å sette deg godt og nøye inn i det, hvis man ikke gjør det riktig kan det både være helseskadlig og du kan fort gå OPP i VEKT! har heller ikke snakket med møtt noen som ikke er kraftig overvektige som har gått ned noe serlig. er du "bare" god og lubben hadde jeg prøvd noe annet.

nå går jeg på medisiner(for noe som ikke har noe med mat/tvang å gjøre) så har ikke problemet lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske myndigheter satte på 50-tallet inn flere tiltak for å minske fett inntaket i det norskekostholdet, som en følge av dette ble antallet hjerteinnfarkt betydelig redusert.

Dødeligheten for hjerte- og karsykdommer har gått ned i Norge. Men forekomsten har de ikke statistikker på. I andre lignende land har de tall på dette, og da har dødeligheten gått ned mens forekomsten har økt. Det at dødeligheten har gått ned kan vi nok sannsynligvis takke moderne helsetjeneste og kommunikasjon for. Hvem har ikke mobiltelefon med seg hvor enn de går for eksempel?

Fin artikkel om hjertesykdom: http://www.trim.no/pub/art.php?id=303

Jeg tenker at man har for lite grunnlag til å anbefale LCHF ettersom man foreløpig vet svært lite om hvilke konsekvenser det vil få i fremtiden.

Det fettfattige og karbohydratrike kostholdet vi har spist de siste tiår er det kostholdet som vi ikke vet nok om... Ancel Keys kom med sin lipidhypotese som sier at økt inntak av mettet fett gir økt kolesterol og at økt kolesterol gir økt risiko for hjerte- og karsykdommer. Begge disse er feil... Og han valgte å bruke kun sju av de 22 landene han hadde data tilgjengelig fra, og hadde han brukt alle 22 så viser de ingen trend mellom mettet fett og hjertesykdom... Og hadde han brukt sju andre tall, så kunne han laget den motsatte grafen - altså at jo mer mettet fett jo mindre hjertesykdom.

Ancel Keys ble ikke tatt alvorlig da han kom med denne hypotesen. Noen år senere kom han på forunderlig vis inn i AHA (American Heart Association) og plutselig ble deres råd til den amerikanske befolkning å kutte ned på fettet. Flere land fulgte etter og nå er den feilaktige hypotesen godtatt som en sannhet. Jorda er ikke flat, den er rund. ;)

Ancel Keys hadde ikke grunnlag for å be oss kutte ned på fett... Kutter man ned på fett, så er det naturlig at det blir erstattet med karbohydrater. Proteiner er nemlig ingen god energikilde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på denne fedon varianten..det er da ganske liberalt karboinntak?orker ikke de strengeste kurene med max 10-20 karbo for dagen.kan si at jeg har gått på ketolysekuren før,og det var ikke noe for meg..ønsker å kunne spise hvertfall LITT brød,feks.men ikke for mye,for da igjen blir eg oppblåst som fy!ser lett 4-5 mnd gravid ut..:-(

Kan noen komme med god info om feks fedonkosthold?og en ting til..nå på lavkalori har jeg vært flink å spise bra i ukene,men unner meg litt godis på lørdagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på denne fedon varianten..det er da ganske liberalt karboinntak?orker ikke de strengeste kurene med max 10-20 karbo for dagen.kan si at jeg har gått på ketolysekuren før,og det var ikke noe for meg..ønsker å kunne spise hvertfall LITT brød,feks.men ikke for mye,for da igjen blir eg oppblåst som fy!ser lett 4-5 mnd gravid ut..:-(

Kan noen komme med god info om feks fedonkosthold?og en ting til..nå på lavkalori har jeg vært flink å spise bra i ukene,men unner meg litt godis på lørdagen.vet det er fyy på lavkarbo,men jeg må ha den ene dagen hvor jeg kan spise LITT snop!ellers sprekker jeg bare..kan si at jeg har vært SVÆRT sukkeravhengig og spist snop/sjokolade hver dag før. om man tenker over kcal inntaket på "snopedagen",kan det da gå an å skjeie ut en dag? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på denne fedon varianten..det er da ganske liberalt karboinntak?orker ikke de strengeste kurene med max 10-20 karbo for dagen.kan si at jeg har gått på ketolysekuren før,og det var ikke noe for meg..ønsker å kunne spise hvertfall LITT brød,feks.men ikke for mye,for da igjen blir eg oppblåst som fy!ser lett 4-5 mnd gravid ut..:-(

Kan noen komme med god info om feks fedonkosthold?og en ting til..nå på lavkalori har jeg vært flink å spise bra i ukene,men unner meg litt godis på lørdagen.vet det er fyy på lavkarbo,men jeg må ha den ene dagen hvor jeg kan spise LITT snop!ellers sprekker jeg bare..kan si at jeg har vært SVÆRT sukkeravhengig og spist snop/sjokolade hver dag før. om man tenker over kcal inntaket på "snopedagen",kan det da gå an å skjeie ut en dag? :klo:

Det er liberal lavkarbo, ja. Fedon kan jeg ikke så mye om, så jeg får nesten bare guide deg til Fedon-delen av lavkarbo.no-forumet.

Og angående snop, så kan du lage lavkarbosnop. Jeg har laget mye rart som høykarbofolkene aldri trodde kunne lages uten sukker og hvetemel og likevel smake godt. For eksempel lager jeg sjokolade selv av kakaomasse og kakaosmør (herfra eller herfra) og så søter jeg med f.eks. tagatesse før jeg tilsetter f.eks. vaniljepulver, hakkede nøtter, ingefær, chili, kanel, mineralsalt eller kokosmasse (da har jeg som regel også brukt Cocosa oppi).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Maja*

Jeg ville spist mye proteiner, sunt fett og trege karbs. Det har funket for meg, og jeg spiste mye drittmat før.

Kylling, egg, fet fisk, karbonadedeig, grønnsaker, valnøtter/mandler, kokosmelk, solsikkeolje, ryvita knekkebrød, kokt skinke, frukt etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har idag spist to skiver grovt omega3brød med ost,skinke og smør på,kjøttdeig med tomatsausglass i og fetaost,samt grønnsaker til.(spiste en vanlig porsjon av dette) samt brie-ost med druer+en rugsprø.er dette ok karbomessig tror dere?kom på at det er vel kansje veel mye karbo i druene pr gram.. :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...