Gå til innhold

Kneskade? Fryktelig vondt


sanssouci

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg begynt å gå veldig vondt i kneet, spesielt når jeg skal bøye det, kjenner jeg at det er vondt på yttersiden. Det er bare på det venstre kneet. Dersom jeg får varmet opp, blir det ikke vondt lengre og jeg klarer å gjennomføre treningsøkter, men ellers er det mye vondt og ubehagelig.

Noen som kan tenke seg hva det kan være?

Har lest litt om runners knee, men usikker på om det kan være det.

Evt noen som vet om øvelser som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vondt i kneet skal du ta alvorlig. Ikke press deg selv. Ta kontakt med lege og få det sjekket ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med runner's knee siden september, så ikke overdriv trening om du har vondt på utsiden av kneet! Jeg har en kombinasjon av stikkende smerte på utsiden av kneleddet pluss verking nedover i hele leggen. Klarte å få bort betennelsen etter tablettkur, dyre napratpat-timer og personlig trening med masse tøying, men nå er den jammen tilbake igjen, etter noen litt vel ivrige løpeøkter i januar. Nå har jeg ikke klart å løpe siden, men prøver å trene meg saaakte og forsiktig opp igjen.

Den øvelsen som hjelper mest for meg, er å ligge på siden og løfte beinet strakt opp - 3 x 15 repetisjoner annenhver dag. Men det er litt fordi jeg har problemer med stram hoftemuskulatur og det sannsynligvis er noe av årsaken. Jeg synes du burde sjekke ut stoda hos en fysioterapeut eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runner's knee oppstår pga belastninger i kneet når du lander med foten foran deg, uansett om du lander på forfot, midtfot eller hæl.

Å løpe med en teknikk der du lander under deg i stedetfor vil antageligvis forhindre at du blir skadet igjen.

Nå som du allerede er skadet bør du avstå fra trening til det blir bedre. Ev trene alternativt med sykkel eller ellipsemaskin.

En løpestil der du lander under deg selv er Pose. Egentlig ganske lett å forstå dersom du gidder å lese litt.

Runner's knee og POSE

Pose-teknikken.

Og siden POSE har noen kontroverser rundt seg, så fant jeg frem en annen siden med løpeteknikk. (noen mener forskningen ikke er bra, og det kan godt være, men teknikken som undervises andre steder er ganske lik. Bare med en litt annerledes tilnærming.)

Dette innlegget beskriver noe som mange glemmer. Løping er en teknikk som må læres på samme måte som f.eks. sykling eller fotball. Vi er ikke født gode løpere.

http://www.scienceofrunning.com/2009/01/learning-how-to-run.html

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...