AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #1 Skrevet 19. mars 2012 Jeg har glutenintolleranse og tåler ikke melk. Synes det er gørr kjedelig å skulle finne på noe til middag. Omtrent alle oppskrifter inneholder melkeprodukter. Jeg er dessverre ikke så rik at jeg kan kjøpe erstatningsprodukter av soya til hverdags... Håper noen har oppskrifter til meg!
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #2 Skrevet 19. mars 2012 Det er jo bare å google seg til en blogg hvor det er melkefritt kost Ikke verre enn det!
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #3 Skrevet 19. mars 2012 Glemte å skrive det, men alle bloggene og oppskriftene jeg har funnet hittil inneholder en masse fancy erstatningsprodukter som jeg ikke har råd til å kjøpe. Kjøper soyamelk kun til jul og kansje bursdag.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #4 Skrevet 19. mars 2012 Jeg selv bruker ikke melk. I teen bruker jeg havremelk, men i matlaginga går jo det veldig greit uten melk. Man trenger jo ikke en sauce til alt. Hva med kokosmelk? Er det for dyrt? Kan du bruke det? I masse asiatiske retter er kokosmelk. Bruk mere linser, bønner i stuinger, supper. Dei er veldig mettende og billige.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #5 Skrevet 19. mars 2012 Takk for tips om kokosmelk. Det er jo ganske billig å kjøpe de på hermetikk. Bønner, linser og slikt tåler jeg heller ikke.... hehe har en ganske sart kropp.
Gjest Ludovie Skrevet 19. mars 2012 #6 Skrevet 19. mars 2012 Hva med å se på oppskrifter fra Middelhavsområdet? Der er det veldig lite meiriprodukter. Det samme gjelder maten i en stor del av India, og all østasiatisk mat.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #7 Skrevet 19. mars 2012 Takk for tips! Men blir ikke asiatisk mat kjedelig uten chili og slike sterke inngredienser?
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #8 Skrevet 19. mars 2012 Glemte å skrive det, men alle bloggene og oppskriftene jeg har funnet hittil inneholder en masse fancy erstatningsprodukter som jeg ikke har råd til å kjøpe. Kjøper soyamelk kun til jul og kansje bursdag. Det er bare bra. Soya er ikke bra for noen!
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #9 Skrevet 19. mars 2012 Jeg bruker aldri melk i matlaging, ingen type melk. Og soyafløte eller havrefløte er da ikke mye dyrere enn vanlig fløte, hvertfall hvis det holder med en pakke fløte (som det som regel gjør...), 15 kr for en pakke. Bruker det jeg, hvis jeg trenger fløte i en matrett. Men det er ikke ofte det heller. Kokosmelk er kjempebillig på innvandrerbutikker.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #10 Skrevet 19. mars 2012 Marokkansk mat? Jeg lager uansett sjelden mat med melk. Noe av det jeg har laget i det siste: Falafel og hummus i pita Fylt paprika Bakt potet med fyll Masse mat i tomatsaus Indiske milde kyllingretter med kokosmelk (kan du ikke ha sterke ingredienser heller?) Masse gode kraftbaserte supper (kan du ikke ha litt røde linser engang? De er ikke spesielt tunge mot magen, sånn som f.eks. kidneybønner er, de løser seg jo helt opp) Masse ovnsretter Foliebakt fisk med smør og persille Bondeomelett Vårruller Teriyakibiffwok med grønnsaker
Orchideae Skrevet 24. mars 2012 #11 Skrevet 24. mars 2012 Om man har fått påvist en matinntolleranse kan man vel få noe støtte statlig, siden man da ikke kan spise normalt?
Orchideae Skrevet 24. mars 2012 #12 Skrevet 24. mars 2012 http://www.nav.no/Helse/Grunn-+og+hjelpestønad/Grunnstønad
Gjest Badabing Skrevet 24. mars 2012 #13 Skrevet 24. mars 2012 Jeg kjøpte havremelk til 17 kroner på Rema i stad. Er det egentlig så mye dyrere enn vanlig melk?
-Fisken- Skrevet 24. mars 2012 #14 Skrevet 24. mars 2012 Jeg kjøpte havremelk til 17 kroner på Rema i stad. Er det egentlig så mye dyrere enn vanlig melk? Havremelk er veldig enkelt å lage selv, og er ekstremt billig. Havremelk 2 dl store ukokte havregryn 4 stk tørkede dadler uten stein (evt. annen søtning) 1 l kaldt vann 1 krm salt Du trenger en blender, kjøkkenmaskin eller en kraftig stavmikser, samt en finmasket sil (posesil fungerer best). Bland alle ingrediensene i en blender, kjør noen minutter til alt har blandet seg og sil. Havremelken bør oppbevares i kjøleskap. Bruk gjerne havregrynsmassen som er til overs i brøddeig.
Gjest Badabing Skrevet 24. mars 2012 #15 Skrevet 24. mars 2012 Genialt, det har jeg ikke tenkt på engang. Har laget nøttemelk, men det er ikke akkurat billig. Å lage havremelk selv blir jo veldig rimelig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå