Gå til innhold

Arve sko?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sender ikke sko til andre land, men jeg kjøper alikevel kun nye sko til mitt barn.

Ingen arvesko inn i vårt hus. Enkelt og greit.

Fotterapeutene hadde jo tjent best på å si at det ikke fantes noen risiko ved bruk av arvesko, slik at de selv får mange pasienter.

Det er jo du som avgjer kva slags sko du kjøper til ungen din. Men du ser ikkje noko som helst problematisk i å sende frå seg sko som ein vurderar som ikkje bra nok for sine eigne ungar, til ungar i andre land? Det var jo dét eg fyrst og framst reagerte på, ikkje innlegget ditt.

No er det vel helst butikkane som tener på og seie at ein ikkje skal arve sko.

Ingen bør sende utslitte, hullete sko avgårde. (de går nok rett i bosset av de som sorterer ut uansett). Men å arve inngåtte sko er vel bedre enn å gå barbent, eller gå med sko som er 7 nr for stor, eller hva det nå enn er som er alternativet til barn i f.eks Polen.

Nå er det faktisk sånn at vi er litt bedre stilt økonomisk enn de, og man bør bruke penger på nye sko til barna sine, om man kan, og ikke la de arve godt brukte sko. Det er jo fakta at det er skadelig for føttene. Eller skal vi kle oss i søppelsekker og gå barbent i sympati med fattigere folk?

Greit nok at du ikke er av de rikeste, noe du har påpekt en del ganger på dette forumet her, men du trenger da ikke bli så hissig, og angripe alle som velger å kjøpe dyrere dresser feks, og nye sko til hvert barn. Og å påstå at fysioterapeuter osv LYGER, er det dummeste.

Poenget mitt var vel helst at ein ikkje trong å levere frå seg skoa i det heile tatt. Og viss du trur at alle ungar i Polen går barbeinte eller med sko som er sju nummer for store trur eg du må sjekke faktakunnskapene dine litt. Eg har ikkje sagt noko som helst om at me skal kle oss dårleg i sympati med fattigare mennesker, men det går jo an å tenkje litt over forbruket sitt? Eller? Og hissig er eg absolutt ikkje...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette temaet har vært diskutert flere ganger på forumet, og hver gang går diskusjonen like hett. :fnise:

Forrige gang jeg diskuterte dette fant jeg etter litt googling info om at det faktisk er greit å arve sko innimellom ifølge ekspertene. Så lenge man stiller samme krav til de brukte skoene som de nye: at de faktisk passer til foten, og gir støtte på de riktige stedene. De skal dessuten heller ikke være synlig slitt i sålen.

Så man kan arve sandalene som ble lite brukt pga regn hele sommeren, eller andre sko som er pent/lite brukt så sant de passer til foten og man ser an skoen. Det er helt høl i huet og kaste brukbare sko, bare fordi de har vært på foten til en annen. Som en tommelfingerregel er det enklere å arve sko dess mindre barna er. Etterhvert som de vokser til og blir eldre slites skoene raskere og blir uegnet for arving. Men en ett-åring som har krabbet i skoene mer enn han har gått, sannsynligvis kan la skoene gå i arv.

De fleste som har ryggplager pga sko i dag, har det ikke pga arvede sko, men pga for SMÅ sko, eller for flate såler.

jeg gidder ikke lete frem linker på dette igjen, hvis noen googler nok så finner de det sikkert for de som er interessert.

• Liker 2
Skrevet

Så dei er bra nok for ungane i Polen, då? Men ikkje for dine?

Etter mitt syn er dette "ikkje arve sko-greine" stort sett noko tull frå handelstanden for at me skal kjøpe mest mogleg. Det er sløysing og lite miljøvennleg å kaste fullt brukbare sko, ja rett ut uetisk, spør du meg. Kjøp heller nye solar.

Her kastas berre slitte/utgåtte sko, resten arvas.

Hmmm...den var litt ufin...Vi sender med brukt tøy og brukte sko til et mødrehjem og til flere barnehjem i Polen og de er SÅ glade for ALT de får! Alternativene deres er ofte for små sko eller sko som ikke passer til sesongen.

Og, ja, vi tar oss råd til å kjøpe nye sko til barna, men kaster ikke gamle...

Her kan du lese litt om hva en barnefysioterapeut mener om saken: http://www.klikk.no/foreldre/utstyr/article470902.ece#title6

...ellers er det ikke så nøye for meg hva du syns er riktig av hva jeg gjør så lenge jeg vet at det blir satt pris på der de kommer når vi er ferdige...;)

• Liker 1
Skrevet

Her kan du lese litt om hva en barnefysioterapeut mener om saken: http://www.klikk.no/foreldre/utstyr/article470902.ece#title6

Hvis du leser artikkelen du selv linket til stårr det faktisk at det ikke er forsket på området, og at "barnet kan ha vært presset inn i et gåmønster som ikke er barnets eget". Dette er meget upresist, og siden det ikke er forsket på så vet vet ikke om det kommer av at skoene er arvet, eller om det kommer av at barnet har sko som ikke passer. Jeg tipper det siste.

Skrevet

jeg lar ikke barna mine gå med arva sko,de kastes.Eller gis til fretex.

Skrevet

Takk for den infoen, flickan, nå ble jeg enda sikrere på at jeg praktiserer det rette. Dvs. at sko fint kan arves så lenge de ikke er slitte. Å kaste sko som ikke er utslitte, er rett og slett sløseri og "teit".

• Liker 1
Gjest Annaires
Skrevet

Takk for den infoen, flickan, nå ble jeg enda sikrere på at jeg praktiserer det rette. Dvs. at sko fint kan arves så lenge de ikke er slitte. Å kaste sko som ikke er utslitte, er rett og slett sløseri og "teit".

Det er forskjell på slitte og utslitte.

F.eks vintersko blir slitte og formet etter barnets fot etter en hel sesong, selv om de kanskje ser helt fine ut på utsiden. Da bør de jo ikke arves. Akkurat som utslitte sko, som jeg ser for meg er helt ødelagte.

• Liker 1
Skrevet

F.eks vintersko blir slitte og formet etter barnets fot etter en hel sesong, selv om de kanskje ser helt fine ut på utsiden. Da bør de jo ikke arves. Akkurat som utslitte sko, som jeg ser for meg er helt ødelagte.

Man må selvsagt se på skoen inni også, ikke bare utsiden, når man skal avgjøre om de kan brukes av andre.

Skrevet

Vi har arvet nesten alle skoene våre, og yngste mann arver videre fra eldstesønnen vår. Noen nye sko har de bege fått, men det har vært av forfengelighet, ikke fordi jeg tror han tar skade av å arve.

Jeg vokste opp med bare brukte klær og sko, noe jeg tipper de fleste som har eldre søsken har gjort. (og ja da, jeg vet at selvom de gjorde det før, betyr ikke det at det fortsatt er bra ;) men akkurat når det gjelder skotøy har jeg valgt å stole på meg selv. (jeg og venninnen min bytter sko rett som det er, noen overtar vi godt brukte, andre ikke fullt så brukte, og det har gått fint med oss i alle år.) Får jeg ryggplager en gang kommer nok det først og fremst fordi jeg jobber i et pleieyrke, ikke fordi jeg arvet sko...

Men som Flickan skriver er det ikke veldig forsket på dette, og da har vi valgt å bare bruke brukt så sant det ikke har vært utslitt.

Skrevet

Hmmm...den var litt ufin...Vi sender med brukt tøy og brukte sko til et mødrehjem og til flere barnehjem i Polen og de er SÅ glade for ALT de får! Alternativene deres er ofte for små sko eller sko som ikke passer til sesongen.Og, ja, vi tar oss råd til å kjøpe nye sko til barna, men kaster ikke gamle...Her kan du lese litt om hva en barnefysioterapeut mener om saken: http://www.klikk.no/foreldre/utstyr/article470902.ece#title6...ellers er det ikke så nøye for meg hva du syns er riktig av hva jeg gjør så lenge jeg vet at det blir satt pris på der de kommer når vi er ferdige...;)

Kvifor? Har du ikkje tenkt over kva slags verdisyn du formidlar til ungane dine med den praksisen? Det er ein viss forskjell på å gje vekk klede/sko som er for smått til minsten - då har ein jo faktisk ikkje bruk for det meir - og å gje vekk klede/sko som den eldste ungen har brukt, og som den/dei andre kunne ha arva.

Hvis du leser artikkelen du selv linket til stårr det faktisk at det ikke er forsket på området, og at "barnet kan ha vært presset inn i et gåmønster som ikke er barnets eget". Dette er meget upresist, og siden det ikke er forsket på så vet vet ikke om det kommer av at skoene er arvet, eller om det kommer av at barnet har sko som ikke passer. Jeg tipper det siste.

Akkurat. Veldig mange ungar går i for små sko, eller sko med veldig flate solar. Heller skikkelege sko som kan gå i arv, enn fleire par billege, dårlege sko, tenkjer eg...

Det er forskjell på slitte og utslitte.F.eks vintersko blir slitte og formet etter barnets fot etter en hel sesong, selv om de kanskje ser helt fine ut på utsiden. Da bør de jo ikke arves. Akkurat som utslitte sko, som jeg ser for meg er helt ødelagte.

Ingen her har påstått at utslitte sko skal arvas.

Gjest Annaires
Skrevet

Nei, men vi har ulikt syn på hva som slitt tror jeg..

Skrevet

Kvifor? Har du ikkje tenkt over kva slags verdisyn du formidlar til ungane dine med den praksisen? Det er ein viss forskjell på å gje vekk klede/sko som er for smått til minsten - då har ein jo faktisk ikkje bruk for det meir - og å gje vekk klede/sko som den eldste ungen har brukt, og som den/dei andre kunne ha arva.

Akkurat. Veldig mange ungar går i for små sko, eller sko med veldig flate solar. Heller skikkelege sko som kan gå i arv, enn fleire par billege, dårlege sko, tenkjer eg...

Vi må nok bare innse at vi er uenige. Mine barn skal IKKE arve sko som er mye brukt. I stedenfor å kaste skoene gir vi de bort til andre som ikke har andre alternativ. Og igjen - de er veldig glade for alt de får! Mitt verdisyn er helt ok. Heller gi bort til de som vil ha enn å kaste. Hadde de ikke villet ha skoa hadde jeg kastet dem. Kanskje du kan ta en ringerunde å høre hvorvidt de ønsker brukte sko eller ei?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, eg tykkjer det er uetisk å seie at ein ikkje tek sjanser med barnas føter og sende fullt brukbare sko til fattigare ungar, medan eins eigne ungar får nye! Korleis forklarar desse foreldrene det for ungane? "No skal du få nye sko venen min, dei gamle sender me til nokre andre ungar!"? Kva slags menneskesyn avlar det hjå ungane? Ikkje eit menneskesyn eg ynskjer at ungane mine skal få i alle fall.

Ærlig talt. Så det er "uetisk" å gi gamle klær man ikke lenger vil ha til Fretex også? Man burde heller gå på butikken og kjøpe flunka nye klær og sende til dem?

Poenget er vel at brukte sko, gamle klær (ikke slitte) er et bedre alternativ enn andre ting for dem som mottar..

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig i det.

Gjest Laura
Skrevet

Hvis det hadde vært krig her hadde jeg vært takknemlig for å motta brukte sko gratis. Krig endrer folks synspunkter.Jeg tror mange med dyre og stolte vaner vil slite mest når det blir krig. Akkurat som vi skulle være immune mot krig og nød ,den vil nå oss en gang og det kan også bli i vår tid og da vil jeg høre skodiskusjonen. Velstand gjør også noe med oss..

• Liker 1
Skrevet

Vi må nok bare innse at vi er uenige. Mine barn skal IKKE arve sko som er mye brukt. I stedenfor å kaste skoene gir vi de bort til andre som ikke har andre alternativ. Og igjen - de er veldig glade for alt de får! Mitt verdisyn er helt ok. Heller gi bort til de som vil ha enn å kaste. Hadde de ikke villet ha skoa hadde jeg kastet dem. Kanskje du kan ta en ringerunde å høre hvorvidt de ønsker brukte sko eller ei?

Eg seier ikkje at dei ikkje ynskjer å motta skoa. Me har nok ulikt verdisyn :)

Ærlig talt. Så det er "uetisk" å gi gamle klær man ikke lenger vil ha til Fretex også? Man burde heller gå på butikken og kjøpe flunka nye klær og sende til dem?

Poenget er vel at brukte sko, gamle klær (ikke slitte) er et bedre alternativ enn andre ting for dem som mottar..

Eg tykkjer det er uetisk viss ein har ungar som kan arve, ja, men kjøper nytt til kva unge fordi ein ikkje vil at ungane skal ha arvetøy/sko. Å gje bort arvetøy/sko som ikkje passar nokon i familien lenger, er jo noko heilt anna, noko eg har presisert i tidlegare innlegg. Les kva eg skriv, du.

Hvis det hadde vært krig her hadde jeg vært takknemlig for å motta brukte sko gratis. Krig endrer folks synspunkter.Jeg tror mange med dyre og stolte vaner vil slite mest når det blir krig. Akkurat som vi skulle være immune mot krig og nød ,den vil nå oss en gang og det kan også bli i vår tid og da vil jeg høre skodiskusjonen. Velstand gjør også noe med oss..

No er det vel for så vidt like lenge sida det var krig i Polen som her ;) (sida Polen vart brukt som døme). Men ja, du har rett i det. Diskusjonen om ein skal kaste/gje vekk til "trengande" fullt brukelege sko, hadde nok vort møtt med :overrasket: for nokre tiår sida ja...

Skrevet

Så dei er bra nok for ungane i Polen, då? Men ikkje for dine?

Etter mitt syn er dette "ikkje arve sko-greine" stort sett noko tull frå handelstanden for at me skal kjøpe mest mogleg. Det er sløysing og lite miljøvennleg å kaste fullt brukbare sko, ja rett ut uetisk, spør du meg. Kjøp heller nye solar.

Her kastas berre slitte/utgåtte sko, resten arvas.

Det argumentet der kommer alltid opp i slike diskusjoner, og det er så utrolig dårlig! Her i Norge har vi vel andre forutsetninger enn det de har i Polen, Romania, Russland, eller hvor man nå sender skoene. Og det er da mye bedre for dem å gå i brukte eccosko enn ikke sko i det hele tatt, noe som dessverre veldig godt kan være alternativet. Skjevstilte be er antakelig ikke det største problemet til disse barna.

At du velger å tro at alle fotterapeutene og fysioterapeutene og kiropraktorene lyver fordi du ikke har råd til å kjøpe nye sko til dine unger hver sesong, det får stå for din regning. Men å kalle oss andre uetiske av den grunn kan du spare deg.

Her arves lite brukte pensko og skisko. Ellers kjøpes alt nytt, og av god kvalitet. Jeg sparer heller på andre ting.

• Liker 2
Skrevet

Det argumentet der kommer alltid opp i slike diskusjoner, og det er så utrolig dårlig! Her i Norge har vi vel andre forutsetninger enn det de har i Polen, Romania, Russland, eller hvor man nå sender skoene. Og det er da mye bedre for dem å gå i brukte eccosko enn ikke sko i det hele tatt, noe som dessverre veldig godt kan være alternativet. Skjevstilte be er antakelig ikke det største problemet til disse barna.

At du velger å tro at alle fotterapeutene og fysioterapeutene og kiropraktorene lyver fordi du ikke har råd til å kjøpe nye sko til dine unger hver sesong, det får stå for din regning. Men å kalle oss andre uetiske av den grunn kan du spare deg.

Her arves lite brukte pensko og skisko. Ellers kjøpes alt nytt, og av god kvalitet. Jeg sparer heller på andre ting.

Trur du verkeleg Polen, Romania og Russland (for å bruke eksempla dine) er slum, eller? Eg kan love deg at det er stor forskjell på desse landa, i alle fall på Romania og dei to øvrige. Kvifor kan ikkje ungen din gå med "pent brukte eccosko"? Du meiner jo at det er bra nok for andre ungar?

Eg meiner som sagt ikkje at ein ikkje skal gje tøy/sko til barneheim o.l. Men etter mitt verdisyn ser ein ned på andre mennesker når ein gjev dei ting ein fint kunne ha brukt sjølv, men vil heller ha nytt, berre for at ein sjølv skal kunne føle seg snill og grei. Eg tek heller godt vare på det me har, og gjev evt bort når ingenting passar til ungane mine meir.

• Liker 1
Skrevet

Trur du verkeleg Polen, Romania og Russland (for å bruke eksempla dine) er slum, eller? Eg kan love deg at det er stor forskjell på desse landa, i alle fall på Romania og dei to øvrige. Kvifor kan ikkje ungen din gå med "pent brukte eccosko"? Du meiner jo at det er bra nok for andre ungar?

Eg meiner som sagt ikkje at ein ikkje skal gje tøy/sko til barneheim o.l. Men etter mitt verdisyn ser ein ned på andre mennesker når ein gjev dei ting ein fint kunne ha brukt sjølv, men vil heller ha nytt, berre for at ein sjølv skal kunne føle seg snill og grei. Eg tek heller godt vare på det me har, og gjev evt bort når ingenting passar til ungane mine meir.

Så du tror er at alle foreldre i disse landene har råd til å gå ut og kjøpe seg nye gode sko til ungene sine? Hvorfor i all verden skulle folk ha giddet å bruke masse tid og energi på å samle inn klær og diverse til dem da? Og ja - det er mye "slum" og fattigdom i spesielt Russland og Romania. Og om ikke jeg vil at mine barn skal gå med brukte sko, så er det kanskje bedre enn alternativet i disse landene. At du ikke ser det på samme måte bryr meg igrunn midt bak, sånn gjør vi det her uansett.

Vi har enormt mye ryggplager i både min og mannen mins familie, så hvis folk med fagkunnskap forteller meg at å arve sko er noe som bør begrenses så mye som mulig, så hører jeg på dem. Og om mødrene i Romania etc sier "nei takk, vi går heller i butikken og kjøper nye sko", er de hjertelig velkomne til det. Jeg tilbyr dem sko, jeg tvinger dem ikke til å ta imot. Det er ikke mitt valg hva andre gjør med sine unger. Hadde en venninne kommet til meg og spurt om hun kunne fått skoene etter sønnen min som hun vet at jeg enten kaster eller gir bort uansett hadde hun fått det. Jeg er ikke ansvarlig for hennes unge, det er hun selv.

Jeg gjør det jeg mener er best for mitt barn, andre gjør det de mener er best. Det trenger ikke nødvendigvis være det samme. Og det trenger ikke bety at jeg ser ned på henne heller.

• Liker 1
Skrevet

Så du tror er at alle foreldre i disse landene har råd til å gå ut og kjøpe seg nye gode sko til ungene sine? Hvorfor i all verden skulle folk ha giddet å bruke masse tid og energi på å samle inn klær og diverse til dem da? Og ja - det er mye "slum" og fattigdom i spesielt Russland og Romania. Og om ikke jeg vil at mine barn skal gå med brukte sko, så er det kanskje bedre enn alternativet i disse landene. At du ikke ser det på samme måte bryr meg igrunn midt bak, sånn gjør vi det her uansett.

Vi har enormt mye ryggplager i både min og mannen mins familie, så hvis folk med fagkunnskap forteller meg at å arve sko er noe som bør begrenses så mye som mulig, så hører jeg på dem. Og om mødrene i Romania etc sier "nei takk, vi går heller i butikken og kjøper nye sko", er de hjertelig velkomne til det. Jeg tilbyr dem sko, jeg tvinger dem ikke til å ta imot. Det er ikke mitt valg hva andre gjør med sine unger. Hadde en venninne kommet til meg og spurt om hun kunne fått skoene etter sønnen min som hun vet at jeg enten kaster eller gir bort uansett hadde hun fått det. Jeg er ikke ansvarlig for hennes unge, det er hun selv.

Jeg gjør det jeg mener er best for mitt barn, andre gjør det de mener er best. Det trenger ikke nødvendigvis være det samme. Og det trenger ikke bety at jeg ser ned på henne heller.

Verkar jo som om det bryr deg, sida du skriv innlegg tilbake ;)

Eg ser ikkje ned på dei som kjøper nytt heile tida til ungane sine, og gjev bort det dei kunne ha latt yngre sysken arve, eg meiner at det er dei som ser ned på folk. Her kan me vel berre konkludere med at me har ulike meiningar.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...