AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #1 Skrevet 19. mars 2012 Jeg vet det sies at barn ikke skal arve sko, men er dette en ufravikelig regel eller kommer det an på skoen og bruken? Jeg har tenkt at type joggesko/sommersko som brukes hele våren (etter at snøen har smeltet), sommeren og høsten bare ksstes etter bruk. De er gjerne litt slitt og bærer preg av å ha bodd i sandkassa. Vinterskoene merker jeg derimot ingen slitasje på selv om de brukes hele vinteren, men de brukes jo bare når det er snø og det sliter ikke like mye som asfalt og sandkasse. Likeså er hverken støvler eller cherrox spesielt mye i bruk i løpet av et år, kun når det regner eller er generelt vått og gjørmete (som nå når all snøen smelter og hele barnehagen er et gjørmebad). Vår eldste er fire år så det er godt mulig vintersko og støvler kommer til å slites mer etterhvert, men så langt er de ikke det. Vintersko er i tillegg fryktelig dyrt, en tusenlapp for noe som brukes én sesong og som ikke ser slitt ut engang. Jeg synes det virker helt forferdelig å skulle bare kaste dem. Jeg har liksom tenkt at hvis jeg bytter sålen som er inni bør både vintersko, støvler og cherrox kunne brukes videre av nestemann, eller er det helt fyfy?
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #2 Skrevet 19. mars 2012 Jeg visste ikke at det var fyfy jeg? Hvorfor er det det? Jeg vokste opp med arva sko og har ikke fått noen varige men av det.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #3 Skrevet 19. mars 2012 Jeg visste ikke at det var fyfy jeg? Hvorfor er det det? Jeg vokste opp med arva sko og har ikke fått noen varige men av det. Det har så vidt jeg vet å gjøre med at alle mennesker går ulikt og sliter dermed sålen og skoen ulikt. Skal en som går på en annen måte bruke dine sko ville det være ubehagelig og vondt for både føtter og rygg og dette er spesielt viktig hos barn som ikke er ferdig utvokst ennå. Men, som jeg tenkte, når skoene ikke er synlig slitt og hvis jeg bytter innerålen så tenker jeg at det burde være greit?
Gjest Okusan Skrevet 19. mars 2012 #4 Skrevet 19. mars 2012 Jeg lar barna arve pensko, støvler, skisko og sko som er generelt lite brukt. Når skoen brukes så mye at de former seg etter foten, synes jeg ikke de bør arves. Men da er de stort sett ganske så utslitte også... hvis du sitter med sko som ikke er utslitte, men har vært mye brukt, så synes jeg du bare får se an hvordan det enkelte skoparet. Blir skoen som ny ved å skifte innersåle, så bør det da gå greit? 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #5 Skrevet 19. mars 2012 Jeg lar barna arve pensko, støvler, skisko og sko som er generelt lite brukt. Når skoen brukes så mye at de former seg etter foten, synes jeg ikke de bør arves. Men da er de stort sett ganske så utslitte også... hvis du sitter med sko som ikke er utslitte, men har vært mye brukt, så synes jeg du bare får se an hvordan det enkelte skoparet. Blir skoen som ny ved å skifte innersåle, så bør det da gå greit? Ja, jeg har tenkt det samme. Jeg bare lurte litt etter en diskusjon med andre jeg kjenner hvor det virket som den gjengse mening var at alle sko kun brukes av bare ett barn, uansett om skoene er mye eller lite slitt. Jeg tenker derimot at det må være greit å i tillegg til å tenke på barnas føtter ha en tanke på økonomi og bruk-og-kast-mentalitet, og jeg synes det virker unødvendig å kaste sko som ikke er synlig slitt. Men igjen, hvis jeg ikke har fått med meg at selv det er skadelig for barna så endrer jeg gjerne mening, jeg vil bare vite om det er greit eller ikke.
*Frida* Skrevet 19. mars 2012 #6 Skrevet 19. mars 2012 Tenker som deg at joggesko og eventuelt vintersko som er godt brukt blir kasta (eller blir reservesko), men støvlar, termostøvlar, skisko og vintersko arvast. Kjøper nye innersolar.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #7 Skrevet 19. mars 2012 Ja, jeg har tenkt det samme. Jeg bare lurte litt etter en diskusjon med andre jeg kjenner hvor det virket som den gjengse mening var at alle sko kun brukes av bare ett barn, uansett om skoene er mye eller lite slitt. Jeg tenker derimot at det må være greit å i tillegg til å tenke på barnas føtter ha en tanke på økonomi og bruk-og-kast-mentalitet, og jeg synes det virker unødvendig å kaste sko som ikke er synlig slitt. Men igjen, hvis jeg ikke har fått med meg at selv det er skadelig for barna så endrer jeg gjerne mening, jeg vil bare vite om det er greit eller ikke. Det hørtes rimelig hysterisk ut men noen er sikkert slik. Her i huset arver ungene sko som er lite/fint brukt. Enkelte brukte sko tas også vare på som reservesko når hverdagsskoene enten blir våte, gjenglemte osv. Godt brukte sko(feks utgåtte joggesko) kastes.
mas Skrevet 19. mars 2012 #8 Skrevet 19. mars 2012 Ungene mine arver kun pensko og skisko etter hverandre.. til nød fotballsko som er brukt lite. Ellers kastes alt. Men nå skal det sies at mine to sliter sko enormt.. de bruker i allefall 2 par joggesko (sliter de ut) hver seg i løpet av sommeren. 1
*Frida* Skrevet 19. mars 2012 #9 Skrevet 19. mars 2012 Og så er det forskjell på sko til to og tre-åringar, og sko til skuleungar! 1
Gjest Annaires Skrevet 19. mars 2012 #10 Skrevet 19. mars 2012 Her arves ikke sko. Heller bruke penger på nye sko nå, enn å bruke penger på å behandle arvede fristilling på stakkars føtter. Samt at brukte sko mister demping og diverse, som jo da ikke er bra for en liten rygg. Om folk syns det er hysterisk bryr meg midt bak. 1
Leanne Skrevet 19. mars 2012 #11 Skrevet 19. mars 2012 Her arves kun pensko og langrennsko.. Minsten har problemer med benstillingen i utgangspunktet og bruker gjerne 4-5 par joggesko i løpet av en sommer... I vinter gikk det med 2 par vintersko. Eldste sliter heldigvis ikke like mye
Thomasine Skrevet 19. mars 2012 #12 Skrevet 19. mars 2012 Hos oss arves kun slagstøvler og skisko/skøyter. INGEN sko kastes men sendes til Polen der de tas i mot med glede!! Selvom vinterskoa er lite synlig slitt er de, som andre skriver, tråkka inn og hos noen er selve yttersåla også slitt skjevt... Sko er dyrt, men det er dyrere og kan gi skader på barnet - det er det ikke verdt!
backstage Skrevet 19. mars 2012 #13 Skrevet 19. mars 2012 Her arves finsko, skøyter, skisko og i det hele tatt sko som ikke er godt brukt. Kjøper nye vintersko, men har latt arvede vintersko fungere som reservesko. Vår-, sommer- og høstsko er jeg litt skeptisk til å la gå i arv. Jeg tror gummistøvlene får gå i arv til nestemann. Kommer an på om de er inngått eller ei. Usikker.
Hedda-78 Skrevet 19. mars 2012 #14 Skrevet 19. mars 2012 Som de fleste over her, lar jeg finsko og skisko gå i arv. Hovedskoene, dvs vintersko og joggesko, tas vare på som reservesko, men brukes sjelden (har barn født i ulik sesong, så vinterskoene passer midt på sommeren...). Vi er heldige og bor et sted med lite søle-vær, så støvler arves også. De to siste dagene har minsten gått i arvede sko, fordi det plutselig ble veldig fint og varmt vær her, og jeg har ikke rukket å kjøpe vår-sko til ham enda. Men har planer om det ved første anledning.
Gjest imli Skrevet 19. mars 2012 #15 Skrevet 19. mars 2012 Hos oss arves kun slagstøvler og skisko/skøyter. INGEN sko kastes men sendes til Polen der de tas i mot med glede!! Selvom vinterskoa er lite synlig slitt er de, som andre skriver, tråkka inn og hos noen er selve yttersåla også slitt skjevt... Sko er dyrt, men det er dyrere og kan gi skader på barnet - det er det ikke verdt! Så dei er bra nok for ungane i Polen, då? Men ikkje for dine? Etter mitt syn er dette "ikkje arve sko-greine" stort sett noko tull frå handelstanden for at me skal kjøpe mest mogleg. Det er sløysing og lite miljøvennleg å kaste fullt brukbare sko, ja rett ut uetisk, spør du meg. Kjøp heller nye solar. Her kastas berre slitte/utgåtte sko, resten arvas. 3
Gjest Annaires Skrevet 19. mars 2012 #16 Skrevet 19. mars 2012 Etter mitt syn er dette "ikkje arve sko-greine" stort sett noko tull frå handelstanden for at me skal kjøpe mest mogleg. Det er sløysing og lite miljøvennleg å kaste fullt brukbare sko, ja rett ut uetisk, spør du meg. Kjøp heller nye solar. Her kastas berre slitte/utgåtte sko, resten arvas. Hva er det f.eks fotterapeutene kan tjene på at folk kjøper seg nye sko? De fleste av dem sier jo at det er farlig å arve sko. Hadde de skulle tjent på det hadde de jo sagt omvendt. For det er jo ikke butikkene som i utgangspunktet sier det. Jeg lånte et par sko av ei venninne, (de var hverken utslitt, eller mye brukt), men duuuu så ubehagelig det var. Vi hadde ikke like stillinger i føttene, selv om ingen av oss har direkte feilstillinger. At du velger å kalle folk som prioriterer annerledes enn deg for uetiske, syns jeg er temmelig bak mål. 2
Gjest imli Skrevet 19. mars 2012 #17 Skrevet 19. mars 2012 Hva er det f.eks fotterapeutene kan tjene på at folk kjøper seg nye sko? De fleste av dem sier jo at det er farlig å arve sko. Hadde de skulle tjent på det hadde de jo sagt omvendt. For det er jo ikke butikkene som i utgangspunktet sier det. Jeg lånte et par sko av ei venninne, (de var hverken utslitt, eller mye brukt), men duuuu så ubehagelig det var. Vi hadde ikke like stillinger i føttene, selv om ingen av oss har direkte feilstillinger. At du velger å kalle folk som prioriterer annerledes enn deg for uetiske, syns jeg er temmelig bak mål. Men butikkane seier jo det same som fotterapeutane. Og fotterapeutane tener sikkert pengar på å uttale seg. Ja, eg tykkjer det er uetisk å seie at ein ikkje tek sjanser med barnas føter og sende fullt brukbare sko til fattigare ungar, medan eins eigne ungar får nye! Korleis forklarar desse foreldrene det for ungane? "No skal du få nye sko venen min, dei gamle sender me til nokre andre ungar!"? Kva slags menneskesyn avlar det hjå ungane? Ikkje eit menneskesyn eg ynskjer at ungane mine skal få i alle fall. 1
Gjest Annaires Skrevet 19. mars 2012 #18 Skrevet 19. mars 2012 Men butikkane seier jo det same som fotterapeutane. Og fotterapeutane tener sikkert pengar på å uttale seg. Ja, eg tykkjer det er uetisk å seie at ein ikkje tek sjanser med barnas føter og sende fullt brukbare sko til fattigare ungar, medan eins eigne ungar får nye! Korleis forklarar desse foreldrene det for ungane? "No skal du få nye sko venen min, dei gamle sender me til nokre andre ungar!"? Kva slags menneskesyn avlar det hjå ungane? Ikkje eit menneskesyn eg ynskjer at ungane mine skal få i alle fall. Jeg sender ikke sko til andre land, men jeg kjøper alikevel kun nye sko til mitt barn. Ingen arvesko inn i vårt hus. Enkelt og greit. Fotterapeutene hadde jo tjent best på å si at det ikke fantes noen risiko ved bruk av arvesko, slik at de selv får mange pasienter.
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #19 Skrevet 19. mars 2012 Så dei er bra nok for ungane i Polen, då? Men ikkje for dine? Ingen bør sende utslitte, hullete sko avgårde. (de går nok rett i bosset av de som sorterer ut uansett). Men å arve inngåtte sko er vel bedre enn å gå barbent, eller gå med sko som er 7 nr for stor, eller hva det nå enn er som er alternativet til barn i f.eks Polen. Nå er det faktisk sånn at vi er litt bedre stilt økonomisk enn de, og man bør bruke penger på nye sko til barna sine, om man kan, og ikke la de arve godt brukte sko. Det er jo fakta at det er skadelig for føttene. Eller skal vi kle oss i søppelsekker og gå barbent i sympati med fattigere folk? Greit nok at du ikke er av de rikeste, noe du har påpekt en del ganger på dette forumet her, men du trenger da ikke bli så hissig, og angripe alle som velger å kjøpe dyrere dresser feks, og nye sko til hvert barn. Og å påstå at fysioterapeuter osv LYGER, er det dummeste. 2
AnonymBruker Skrevet 19. mars 2012 #20 Skrevet 19. mars 2012 Broren min arvet mye av et eldre søskenbarn Jeg arvet mye av min bror. Han jobber med en doktorgrad, jeg begynner på en mastergrad. begge har fortsatt 10 fingre og 10 tær hver. Ingen fikk varige mén heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå