Gå til innhold

Herpes?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en toåring som hadde et utslett på hånda for noen uker siden. Vi gikk til legen, og legen sa det sannsynligvis var herpes-utslett. Selv om dette var ganske uvanlig å få på hånda, på så små barn. Og han sa også at jeg, som gravid, burde ta en blodprøve for å se om jeg også hadde blitt smittet, med tanke på at det kan være skadelig for babyen i magen ved fødselen.

På barnehagen sa de at legen nok tok feil, at det nok var brannkopper (det hadde nemlig gått rundt i barnehagen i noen uker), og herpes-kremen vi kjøpte funket ikke, men brannkoppe-salva tok knekken på utslettene på handa til toåringen vår. Så tenkte jeg ikke mer på det, før nå, ca tre uker etter. Nå synes jeg det klør nedentil, og så i går at det har kommet noen få blemmer der. Når jeg bildegoogler herpes, ser det akkurat ut som disse blemmene.

:-( :-(

HUFF! Jeg skal få blodprøve hos legen for å sjekke om jeg har viruset i meg, men lurer svært på hvordan dette vil påvirke livet. Leser på nettet at de som har herpesviruset i kroppen alltid må bruke kondom ved samleie. Må vi begynne med det, altså, for resten av livet, jeg og mannen??!! Eller er det bare når man har utslett?

Og er det virkelig mulig at et herpesvirus som noen har på hånda kan smitte og bli til kjønnsykdom-type herpes?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en toåring som hadde et utslett på hånda for noen uker siden. Vi gikk til legen, og legen sa det sannsynligvis var herpes-utslett. Selv om dette var ganske uvanlig å få på hånda, på så små barn. Og han sa også at jeg, som gravid, burde ta en blodprøve for å se om jeg også hadde blitt smittet, med tanke på at det kan være skadelig for babyen i magen ved fødselen.

På barnehagen sa de at legen nok tok feil, at det nok var brannkopper (det hadde nemlig gått rundt i barnehagen i noen uker), og herpes-kremen vi kjøpte funket ikke, men brannkoppe-salva tok knekken på utslettene på handa til toåringen vår. Så tenkte jeg ikke mer på det, før nå, ca tre uker etter. Nå synes jeg det klør nedentil, og så i går at det har kommet noen få blemmer der. Når jeg bildegoogler herpes, ser det akkurat ut som disse blemmene.

HUFF! Jeg skal få blodprøve hos legen for å sjekke om jeg har viruset i meg, men lurer svært på hvordan dette vil påvirke livet. Leser på nettet at de som har herpesviruset i kroppen alltid må bruke kondom ved samleie. Må vi begynne med det, altså, for resten av livet, jeg og mannen??!! Eller er det bare når man har utslett?

Og er det virkelig mulig at et herpesvirus som noen har på hånda kan smitte og bli til kjønnsykdom-type herpes?

Det høres ut som herpes. De dukker ofte opp ved stress, menstruasjon etc om du har hatt det nå.

Hvis du har fått blemmene må du sjekke dem før du tar blodprøve, for de kan konstatere at det er herpes. Min lege var sikker på at jeg hadde herpes, og det stemte. Heldigvis var det type 1 (munnsårviruset som sprer seg også til kjønnsorgan). Det er nå 1 år siden, og jeg har ikke hatt et eneste tegn til utbrudd siden. Men der og da ble jeg veldig syk og ble liggende inne i en uke. Jeg har ikke tatt blodprøve, bare prøve av væsken til blemmene.

*Klem*

AnonymBruker
Skrevet

Når man har herpesutbrudd i et forhold hvor begge har herpes, vil den andre få utbruddet selv om partner har herpesviruset. Det er egentlig bare sunn fornuft, så ordner det seg.

Men husk; det kan vere smertefullt å ha samleie med herpes.

Herpes kan også smitte uten seksuelt samkvem. Det går mellom alle slimhinner. Hvis du har hatt herpes på munnen, fått væske på hånden, tatt deg nedentil. Ja, da kan det vere gjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...