AnonymBruker Skrevet 18. mars 2012 #1 Skrevet 18. mars 2012 Hei. Jeg fant ut for et par år siden at min seksuelle legning er bifili, da jeg egentlig hele livet har følt meg ganske åpen for begge kjønn når det kommer til følelser og kroppskontakt. Min famili og spesielt en venn av meg er veldig kritiserende til bifili og uttaler legninger som "grådighet", og noen av dem snakker også om temaet som at man ikke er i stand til å velge side. Samtidig tror jeg de hadde godtatt det når de fikk vite at deres egen datter/venn er bifil, men jeg vet ikke hvordan jeg skal fortelle det til mennesker som lett kan reagere med å kritisere. Noen forslag på hvordan jeg kan legge det frem? På forhånd takk.
Parvati Skrevet 18. mars 2012 #2 Skrevet 18. mars 2012 Først kan du kanskje tenke litt på hvorfor du har behov for å fortelle det? Det høres liksom ikke som om du har så lyst til å si det. Det er i og for seg en privatsak hvem man velger å gå til sengs med, så jeg synes for så vidt ikke familien har noen rett til å vite det - og i alle fall ingen rett til å komme med karakteristikker som for eksempel "grådighet." Når/hvis du får en kjæreste av samme kjønn, og det er seriøst, kan du vel bare fortelle at du er kjæreste med henne. Uten å diskutere eller analysere videre vedrørende legning. Hvis det er slik at du har behov for å fortelle det for å føle deg mer autentisk - at du er stolt av deg selv som du er, og at det føles vanskeligere å holde det for deg selv enn å komme ut, må du bare ta sats og si det som det er rett ut. Så må du leve med at de kanskje friker ut litt først; og så høres det ut som at du vet at de sikkert vil akseptere det når de får fordøyd det. Uansett, lykke til 3
Chiyo Skrevet 18. mars 2012 #3 Skrevet 18. mars 2012 Nå er det sånn at jeg har litt erfaring med å komme ut av skapet. Jeg var veldig redd for å komme ut, men jeg visste samtidig at min familie og mine venner kom til å ta det ganske bra. Men som jeg sa... det var vanskelig. Noe som hjalp meg veldig var everyoneisgay.com Denne siden drives av Kristin og Danielle og de svarer på alle slags spørsmål fra homofile, bifile, transer, og også heteroseksuelle. De får masse spørsmål om å komme ut av skapet, så om du vil ta en titt tror jeg du finner en del råd og hvordan du kan takle situasjonen om det ikke skulle gå så bra. Lykke til! Og husk at familien din og vennene dine er glad i deg. Det kan være at de syns det er litt rart til å begynne med, men hvis de elsker deg som den du er, så spiller det ingen rolle hva kjønn du liker. 1
Gjest O___o Skrevet 18. mars 2012 #4 Skrevet 18. mars 2012 Skjønner ikke helt hvorfor alle skal måtte vite om ens seksuelle legning? Dersom noen tar det forgitt at du er hetrofill - og du synes det blir beklemt, vel, så si at du ikke er det. Jeg tenker nå at dersom du finner en jente / gutt å være sammen med - ja så la omverden få vite det da. Er jo ikke som at vennene dine skal godkjenne eller ikke-godkjenne hvem du forelsker deg i 1
Chiyo Skrevet 18. mars 2012 #6 Skrevet 18. mars 2012 Skjønner ikke helt hvorfor alle skal måtte vite om ens seksuelle legning? Dersom noen tar det forgitt at du er hetrofill - og du synes det blir beklemt, vel, så si at du ikke er det. Jeg tenker nå at dersom du finner en jente / gutt å være sammen med - ja så la omverden få vite det da. Er jo ikke som at vennene dine skal godkjenne eller ikke-godkjenne hvem du forelsker deg i Ikke alle trenger å vite ens legning. Jeg går ikke rundt med et jævla skilt rundt nakken hvor det står "JEG ER LESBISK", men for meg var det viktig at mine foreldre og mine nærmeste venner visste om at jeg var homofil. Jeg har ikke sagt det til alle i familien, men mine aller nærmeste vet. Det handler om hvem jeg er, og jeg vil at de skal kjenne meg som person. Legningen er ikke alt, men ser ikke noe poeng i å holde det hemmelig for de som betyr mest for meg. 1
Chiyo Skrevet 18. mars 2012 #7 Skrevet 18. mars 2012 Everyone is gay, det er ikke sant. Nei, men det er ikke det det betyr heller. Det var ikke det de mente da de kom på navnet.
Gjest Heyya Skrevet 18. mars 2012 #8 Skrevet 18. mars 2012 Takk for svar. Ser det er ulike meninger om dette, men jeg er enig i dere som skrives at det nødvendigvis ikke handler om at alle skal få vite det, men at det handler om hvem man er som person og at de nærmeste bør få vite hvem en er
Gjest Lille-pus Skrevet 19. mars 2012 #9 Skrevet 19. mars 2012 (endret) Tråden er ryddet for avsporinger og spekulasjoner. Minner om "Vis hensyn"-plakaten Lille-pus, mod. Endret 19. mars 2012 av Lille-pus
Dove Skrevet 26. mars 2012 #10 Skrevet 26. mars 2012 Drit i merkelapper da vel? Jeg var sammen med en mann, så ble jeg singel og hadde sex med menn, så hadde jeg sex med en kvinne, og nå er jeg sammen med en kvinne. Det hender jeg kaller meg bifil, men det er bare fordi mennesker har et umettelig behov for å putte merkelapper i panna på folk. Jeg vil hurtigst mulig avslutte samtaler av typen: "Hva gjør mannen din?" "Jeg skal gifte meg med en kvnne." "Åja, er du lesbisk?" "Nei." "Ånei, hva er du da? "Jeg er sammen med en kvinne?" "Hæ?" Altså, hvis det er viktig for deg og din identitet at folk vet hvilken merkelapp du føler deg mest komfortabel med, så må du bare si det som det er. Når det er sagt, mange tar ikke bifile seriøse, fordi de veldig fort blir stemplet som "eksperimentelle" og ikke genuine. Da jeg fortalte venner og familie at jeg var sammen med en jente, så slapp jeg spørsmålene. Hvis jeg hadde kommet hjem helt random og sagt "jeg er bifil", så tror jeg ikke jeg hadde blitt tatt så fryktelig seriøst.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå