Gå til innhold

Hoste - gå til legen?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har hostet i over to uker nå, og har litt vondt i halsen. Men jeg er ikke syk ellers. Så er det noe vits i å gå til legen, eller er dette mest sannsynlig et virus eller noe sånt, som bare må gå over av seg selv? (siden jeg ikke har feber osv)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan være greit å få en resept på hostesaft hos legen om du har gått og hostet i 2 uker uten å bli bedre.

Akkurat hva det kan være aner jeg ikke, bronkitt kanskje?

Skrevet

Jeg hostet leeenge og ble ikke bedre, og måtte til slutt til legen. Følte meg ikke dårlig ellers, men hostet til jeg kastet opp flere ganger. Spesielt på nattetid. Jeg hadde kikhoste, men fikk beskjed om at jeg hadde gått såpass lenge at jeg måtte bare vente til det gikk over.. :klo:

Anbefaler deg å oppsøke lege så fort så mulig, så det er en mulighet for å få det behandlet :)

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar. :) Har liksom tenkt at det går over av seg selv, men det blir jo ikke bedre. Rart at det skal vare så lenge. Bør kanskje dra til legen, men føler meg ikke syk ellers så synes det blir så unødvendig på en måte..

Men hostesaft er det eneste legen kan gi da, når jeg ikke er syk ellers så er det ikke noe som kan behandles med penicillin etc?

Funker hostesaft bra?

TS

Gjest Gjest
Skrevet

Trenger du sykemelding, eller jobber du tett på folk som skal skjermes?

Om ikke, så er det liten vits.

Skrevet

http://no.wikipedia.org/wiki/Kikhoste Du kan sjekke om du har hatt disse symptomene tidligere. Det har visst vært en oppblomstring blant tilfellene de siste årene.

Jeg fikk cosylan, som gjorde at jeg brekte meg et par ganger :kvalm:

vondt skal vondt fordrive :P Det hjalp ikke for meg så jeg fikk en antibiotikakur, men legen hadde vel igrunn rett. Det hjalp ikke på meg, siden jeg hadde gått så lenge

Skrevet

Hosten min ligner litt på symptomene på kikhoste, men ikke helt. Hører ikke noe kike-lyd, men jeg vet ikke helt hva slags lyd det er.. Men jeg hoster ganske mange host etter hverandre i hvertfall, og har problemer med å puste av og til, har også brekt meg litt.

Er fortsatt usikker om jeg skal gå til legen.. klarer ikke bestemme meg. :gjeiper:

Skrevet

Jo, du SKAL det! :gjeiper: Jo fortere du kommer til behandling, jo større sjanse er det for at behandlingen virker ! :jepp:

Skrevet

Trenger du sykemelding, eller jobber du tett på folk som skal skjermes?

Om ikke, så er det liten vits.

Nei, og jeg er ganske alene for tiden, så jeg smitter nok ikke så mange.

Jo, du SKAL det! :gjeiper: Jo fortere du kommer til behandling, jo større sjanse er det for at behandlingen virker ! :jepp:

Hehe, ja, jeg skal ringe legekontoret i morgen og høre om de mener jeg bør komme på en time i hvertfall. :)

AnonymBruker
Skrevet

ja løp til legen du, heller en gang for mye en en gang for lite ;)

• Liker 1
Skrevet

TS her. Fikk veldig problemer med å puste under et hosteanfall i dag. Klarte ikke å puste i det hele tatt i et par minutter, og spydde. Fikk skikkelig panikk, ekkelt å ikke få puste. Så dro jeg på legevakten, der målte de CRP, men den var ok sa de. Men jeg er helt sikker på at det er kikhoste jeg har, for det stemmer med symptomene. Men det er kanskje for sent å behandle nå :( det vistes ikke på CRP heller, så..

Skal til legen i morgen, men vet ikke om det er noe vits?

Har helt angst for at jeg skal få sånne pusteproblemer igjen nå. Huff.

_Essx, hvordan gikk kikhosten din over da? Måtte du bare vente til det gikk over av seg selv? Hvor lang tid tok det?

Skrevet (endret)

TS her. Fikk veldig problemer med å puste under et hosteanfall i dag. Klarte ikke å puste i det hele tatt i et par minutter, og spydde. Fikk skikkelig panikk, ekkelt å ikke få puste. Så dro jeg på legevakten, der målte de CRP, men den var ok sa de. Men jeg er helt sikker på at det er kikhoste jeg har, for det stemmer med symptomene. Men det er kanskje for sent å behandle nå :( det vistes ikke på CRP heller, så..

Skal til legen i morgen, men vet ikke om det er noe vits?

Har helt angst for at jeg skal få sånne pusteproblemer igjen nå. Huff.

_Essx, hvordan gikk kikhosten din over da? Måtte du bare vente til det gikk over av seg selv? Hvor lang tid tok det?

Kjenner meg igjen i det du skriver, dessverre :frown: Man rekker rett og slett ikke trekke inn luft mellom hosteanfallene, og det kjennes ut som du kveles :(

Jeg måtte bare vente til den gikk over av seg selv, saaakte men sikkert. Levde på halspastiller, følte jeg måtte ha noe å suge/tygge på eller drikke, ellers fikk en intens kløe/stikkende følelse i lungene/halsen. Det kom såklart eksta i timene på skolen osv, da jeg burde være stille. Prøvde å unngå å hoste, men da fikk jeg heller ikke puste :P Er et par år siden, men mener å huske det tok noen måneder :/ Må sies at jeg også drøyde rundt 1,5 - 2 måneder med å dra til legen, så klok av skade; dra dit! :fnise:

Håper på tilbakemelding imorgen! :jepp:

Endret av _Essx
Skrevet

Kjenner meg igjen i det du skriver, dessverre :frown: Man rekker rett og slett ikke trekke inn luft mellom hosteanfallene, og det kjennes ut som du kveles :(

Jeg måtte bare vente til den gikk over av seg selv, saaakte men sikkert. Levde på halspastiller, følte jeg måtte ha noe å suge/tygge på eller drikke, ellers fikk en intens kløe/stikkende følelse i lungene/halsen. Det kom såklart eksta i timene på skolen osv, da jeg burde være stille. Prøvde å unngå å hoste, men da fikk jeg heller ikke puste :P Er et par år siden, men mener å huske det tok noen måneder :/ Må sies at jeg også drøyde rundt 1,5 - 2 måneder med å dra til legen, så klok av skade; dra dit! :fnise:

Håper på tilbakemelding imorgen! :jepp:

Legen sa at det ikke var vits med antibiotika nå som det er så sent. Men jeg fikk ikke noe diagnose heller, han nevnte ikke kikhoste heller. Men jeg får vel bare vente jeg og, til det går over. Fikk et inhalasjonspulver jeg kunne bruke hvis jeg fikk vansker for å puste. Ser ikke akkurat fram til å hoste i måneder framover nå... Får jo ikke trent, og det er ikke så kult å dra på skolen og sitte å hoste så mye som jeg gjør. :/

TS

Skrevet

Æsj, det var ikke noe hyggelig tilbakemelding. Mitt tips er å alltid ha med deg en flaske med vann som du kan drikke. Kjøp fribol på apoteket, repsils, doc eller noe du kan suge på sånn at du ikke blir "tørr" i halsen. Noe hard trening er vel ikke å anbefale nei, jeg gikk bare turer/syklet i perioden jeg var syk for å unngå å måtte puste mye mer intensivt.

God bedring iallefall! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Æsj, det var ikke noe hyggelig tilbakemelding. Mitt tips er å alltid ha med deg en flaske med vann som du kan drikke. Kjøp fribol på apoteket, repsils, doc eller noe du kan suge på sånn at du ikke blir "tørr" i halsen. Noe hard trening er vel ikke å anbefale nei, jeg gikk bare turer/syklet i perioden jeg var syk for å unngå å måtte puste mye mer intensivt.

God bedring iallefall! :)

Takk for tips :) Har også begynt å ha hodet bakover hvis jeg ikke får puste når jeg hoster, da blir det enklere. :)

takk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...