Gå til innhold

Styrketrening


Gjest Dumle-Dumbo

Anbefalte innlegg

Gjest Krembanan

Hei:)

Er det noen som har noen råd ang styrketrening? Jeg er hater å trene styrke. Det er vondt, og det er utrulig kjedelig. Men, jeg har ikke noe valg, har jeg ?:)

Jeg prøver å trener hver dag ( begynte på 30 min, nå 50 min) rask gange, jogge, gå osv. Målet er å få til å jogge hele tiden og jeg føler jeg har fått bedre kondis.

Derfor er det tid for styrketrening. Men hvordan gjør jeg dette? Og hvilke øvelser er det greit å begynne med? Og kan jeg jeg trene styrke 5-7 ganger i uken, men små økter ? Kanskje 15 min, eller blir det litt lite? Jeg tror dessverre ikke jeg får truet meg selv til å trene en time med styrketrening 2 ganger i uken f.eks. Jeg kan trene litt hver dag, det kan jeg.

Og jeg vil fjerne noe fett fra magen, burde jeg vente med å trene styrke til jeg har fjernet litt til eller kan jeg begynne nå?

Setter stor pris på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,gratulerer med i å komme igang!:D det er alltid så vanskelig, så du har virkelig komt godt i gang ser det ut til:) Er bare å starte med styrke ja! det trenger kroppen, og når du bygger styrke får du også bedre forbrenning og du får styrket muskler du trenger til joggingen:) så her er det ingen unskyldning for å utsette det mer:P

I utgangspunktet er det best å la kroppen hvile mellom økter, dermed anbefaler mange at du tar styrke annenhver dag, du kan jo eventulet jogge en dag, å trene styrke dag to, jogge dag tre osv. Men om du vil trene hver dag kan du også basere deg på muskelgrupper. Ta mage en dag, rygg en dag, ben og armer en annen dag. Dette gjør at du slipper å ha de få lange øktene og du rekker en joggetur i tillegg, om du vil:) Mange kombinasjonsmuligheter når det kommer til dette, så du må bare prøve deg fram å finne det du liker best. Styrke er kjedelig, men når du ser framgangen får du litt mer motivasjon!:)

når det kommer til øvelser er det bare å søke litt rundt på nettet, gjerne etter muskelgrupper, da finner du mye. Så får du velge noen øvelser du kan trives med, viktig å finne kombinasjoner av øvelser som dekker alle musklene du vil trene, som feks så finnes det ikke en magemuskel, du har øvre, nedre, midt og sidene.

å så er det jo også sånn at du kan trene styrke og utholdenhet i samme økt, men det du trener først er det kroppen konsentrer seg mest om og du får mest ut av. så om styrke er viktigst bør du ta det før utholdemheten (joggingen).

lykke til videre! håper du finner noe som kan fungere for deg!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å les fitnessbloggen.no, og ta en titt på denne artikkelen:

http://fitnessbloggen.no/jenter-sa-lite-kan-dere-trene-men-likevel-fa-optimale-resultater/

Tung styrketrening er virkelig veien å gå hvis du vil forme kroppen din. Kjempe bra at du er motivert til å starte. Jeg ville anbefalt deg å begynne med basisøvelser med stang; knebøy, markløft, benkpress, skulderpress, roing, nedtrekk/assisterte chins. I tillegg vil planke og sideplanke gjøre underverker for midtseksjonen. Søk på youtube eller fitnessbloggen for teknikker, evt. kjøp én personlig trener time. Husk at du skal bruke mye vekter slik at det blir TUNGT! Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det var vanskelig å begynne med styrketrening, men det som funket for meg var gruppetimer :) Her jeg bor har senteret Corebar, som styrker kjernemuskulaturen og er kondistrening samtidig - digger det! Jeg har aldri noensinne trent hver dag, så du har nok et annet utgangspunkt enn meg, men uansett anbefaler jeg gruppetimer i begynnelsen. Da lærer man mange nye øvelser og kan få hjelp hvis man ikke får det til. Ellers tror jeg nok også PT hadde vært en god idé, spørs jo litt hvor mye det koster da - på mitt senter er det gratis, wii ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig med Sarium at du skal dele kroppen opp. Eneste grunn til å dele kroppen opp er hvis du skal kjøre flere økter på en dag, eller trene hver dag slik at en del av kroppen restituerer om gangen.

Det er typisk sånne bodybuilderprogrammer som er lagt opp etter dette split-konseptet.

Det som gjerne ikke blir tatt hensyn til er at det ikke bare er selve muskelen som restituerer, men også nervesystemet. Spesielt utsatt er det dersom bevegelsen er eksplosiv. I tillegg gjøres øktene også ganske kompliserte med en hel haug med hovedøvelser og isoleringsøvelser.

Det er også noe vanskeligere å måle fremgang i slike treningsprogram (dersom målet bare er å få mer muskler). Da er det lettere å trene etter prinsippet at du skal bli sterkere, altså løfte mer vekt i en øvelse, eller flere repetisjoner med en gitt vekt.

For nybegynnere er det også lettere å trene helkropps-program. La os si annenhver dag. Hvor ofte vil jo avhenge av hvor tungt du velger å trene. Jeg anbefaler å begynne lett og ha en linjær progresjon frem til det oppleves som så tungt at man ikke klarer å gjennomføre økten slik man har lagt den opp.

Når du blir litt mer avansert kan du splitte dagene dine i prioriterte øvelser. Du trenger nødvendigvis ikke dele det etter overkropp/underkropp, men gjerne etter øvelse. Dag 1 er knebøy og pull ups, dag 2 er markløft og press. I tillegg legger man til et par andre øvelser. Dersom du skal programmere slik selv bør du lese deg godt opp først.

Egentlig er det unødvendig å finne opp kruttet på ny. Jeg anbefaler derfor å velge et allerede utviklet treningsprogram. Ikke la deg skremme av frivektsøvelser. Det er de som funker.

Det finnes en rekke veldig bra styrketreningsprogrammer som ulike 5x5-programmer (bill starr, stronglift's, etc), jim wendler 5-3-1, RYP.

En ting som gjør styrketrening kjekkere er dersom man har et gitt mål som er realistisk. Da kan man ha en dag i måneden man tester seg og ser om man har kommet videre.

Husk å føre treningslogg!

Endret av Supraspinatus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte muskelgruppeinndeling til henne fordi hun ønsker korte økter:) men å dele øvelsene opp slik du foreslår er heller ikke domt! Det viktige er at man trenger ikke trene styrke flere timer av gangen et par ganger i uka, men at man kan dele det opp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenkte muskelgruppeinndeling til henne fordi hun ønsker korte økter:) men å dele øvelsene opp slik du foreslår er heller ikke domt! Det viktige er at man trenger ikke trene styrke flere timer av gangen et par ganger i uka, men at man kan dele det opp:)

Ja enig. Grunnen til at jeg ikke liker å dele opp etter muskler er at da utelukker man omtrent alle baseøvelser mer enn en gang i uken.

Det er også forskjell på om man trener musklene til utmattelse eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Maja*

Man må ikke trene tung styrke for å forme kroppen. Jogging med intervall tar knekken fettprosenten + at du får mer definerte muskler av det. Kommer selvsagt an på hva målet ditt er. Om du vil bygge eller bare definere musklene.

Jeg trener i tillegg Yoga og Pilates som er ren styrke og fleksibiltetstrening. Sammen med kardio får du en fantastisk flott, sterk og definert kropp :)

Endret av *Maja*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krembanan

Takk for svar alle sammen :)

Skal se hva jeg får til i kveld!

Jeg jogger først tror jeg, om det er greit? De gangene jeg har prøvd meg på noe styrke greier har det vært lettest om jeg allerede var i gang med å trene. Gruer meg nesten, haha.

Jeg jogger og sånt på tredemølle hjemme, så har ikke tilgang på vekter og slikt. Tør ikke trene på treningssenter. Føler jeg ser ut som en tomat på to ben. Blir så rød i trynet :(

Men man får kjøpt vekter og slikt til å ha hjemme? Jeg er usikker, men kunne kanskje vært noe. Trenger vel ikke å koste veldig masse? Tar kanskje litt plass da.

Men jeg har sett noe mindre greier, ab doer twist, ab circle pro, Ab rocket twister og noe annet greier. Men jeg så det på ellos og har ikke så stor tro på at sånt egentlig er noe bra? Vet ikke jeg da:) Men tror kanskje det er "gøyere" å trene styrke hvis jeg gjør det på et slags treningsapparat enn på en matte på gulvet =)

Jeg har ikke planer om å få noe særlig muskler. Vil bare fjerne noe fett som det dessverre ble litt mer av i vinter, så vil jeg få litt strammere mage :)

Håper jeg kommer godt i gang snart, så skal jeg spise litt sunnere også. Jeg spiser ikke så veldig masse, men jeg spiser usunt. Er jo ikke bra på noen måter det så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :)

Skal se hva jeg får til i kveld!

Jeg jogger først tror jeg, om det er greit? De gangene jeg har prøvd meg på noe styrke greier har det vært lettest om jeg allerede var i gang med å trene. Gruer meg nesten, haha.

Jeg jogger og sånt på tredemølle hjemme, så har ikke tilgang på vekter og slikt. Tør ikke trene på treningssenter. Føler jeg ser ut som en tomat på to ben. Blir så rød i trynet :(

Men man får kjøpt vekter og slikt til å ha hjemme? Jeg er usikker, men kunne kanskje vært noe. Trenger vel ikke å koste veldig masse? Tar kanskje litt plass da.

Men jeg har sett noe mindre greier, ab doer twist, ab circle pro, Ab rocket twister og noe annet greier. Men jeg så det på ellos og har ikke så stor tro på at sånt egentlig er noe bra? Vet ikke jeg da:) Men tror kanskje det er "gøyere" å trene styrke hvis jeg gjør det på et slags treningsapparat enn på en matte på gulvet =)

Jeg har ikke planer om å få noe særlig muskler. Vil bare fjerne noe fett som det dessverre ble litt mer av i vinter, så vil jeg få litt strammere mage :)

Håper jeg kommer godt i gang snart, så skal jeg spise litt sunnere også. Jeg spiser ikke så veldig masse, men jeg spiser usunt. Er jo ikke bra på noen måter det så :)

Alle blir rød i ansiktet på trening. Det er garantert INGEN som bryr seg. Forstår ikke dere som frykter hvordan dere tar det ut på gymmet. Så lenge dere har normal hygiene og ikke stinker ut hele gymmet eller trener i klovnedrakt så tviler jeg at du vil nå noen andre blikk enn de som er nødvendig for å unngå å krasje med deg når de går forbi.

Når det gjelder de fikse maskinene du nevner så er de helt bortkastet. Du kan selvsagt trene hjemme, men å utstyre hjemmet for styrketrening med vektstang blir for kostbart.

Da finnes det alternative kroppsvektøvelser du kan gjøre. Du kan jo søke på google og se om du finner noe: "Bodyweight excercise program". Eller tilsv.

Utstyr som er greit for hjemmetrening er hoppetau, strikk og kanskje en stang du kan bruke til å dra deg opp i.

Som vekter kan du bruke ryggsekker fylt med vannflasker eller tunge jerngryter. Husk at dersom du holder vekten over hodet med helt utstrekte albuer og løftede skuldre så øker du kompleksiteten, men også treningseffekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...