Gå til innhold

Tid med hunden din

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Har ei Cavalier tispe på 2 år. Fikk henne når jeg studerte og var sammen med henne i hele valpetiden og stort sett frem til i høst når jeg begynte å jobbe. Dette var utrolig deilig slik at vi fikk god tid sammen og fikk øvet på å være alene hjemme i kortere og lengre perioder. Det går helt fint med henne nå når jeg og sambo er på jobb. Da er hun alene fra ca 08.15 til 15.00.

Når vi kommer hjem får hun en lang tur og mat. Men så kommer ettermiddagen...

Sambo har en jobb som gjør at han er en del borte, pluss fotball og alle mulige aktiviteter, så da er jeg og hunden mye sammen på ettermiddagene. Dette gjør meg ingenting, men kjenner noen ganger på at jeg kunne tenke meg å gjøre noe sosialt. Men jeg får så dårlig samvittighet ovenfor hunden at det blir til at jeg er hjemme. Vi pleier å få besøk og gå turer ol men savner som sagt en dag i ny og ne at jeg også kan dra ut. Sambo er selvfølgelig hjemme hvis det er noe viktig jeg må.

Hvordan løser dere dette? Er dere sammen med hunden hele tiden etter arbeidstid og i helgene?

Jeg vil jo at hun skal ha det så bra som overhode mulig :)

Endret av sirilin
Videoannonse
Annonse
Gjest Survival
Skrevet

Jeg kjøpte hund med den oppfatningen at jeg skulle være sammen med den hver eneste dag, så mye som mulig. Da vi så på rase og valgte en rase som ikke liker seg særlig godt alene, tok vi forbehold om at mye av sosiallivet kom til å bli endret på. Faktisk har ikke særlig mye endret seg, annet at jeg ikke fester de helger der sambo er borte. Jeg har hunden med omtrent overalt, og vi er sammen store deler av dagen. Når jeg er på noe annet, er det andre familiemedlemmer som har hunden sammen med seg :) Slik har det vært siden jeg fikk henne. Og det har jeg absolutt ingen problemer med.

Hvis man kjøper hund må man planlegge og tenke mange år i forveien. Det er derfor mange omplasserer hundene sine, fordi de innser etter ett år eller to at de faktisk ikke har tid til hunden. Det burde de ha tenkt på før. Mange tilbringer aaalt for lite tid sammen med hundene sine. Og noen er ikke flinke å inkludere hundene sine i dagliglivet. Hunder kan for eksempel helt fint være med på ting, så lenge du har en tillitsfull, snill og lydig hund. Men man skal selvfølgelig ikke få dårlig samvittighet når man må være uten hunden noen timer. Da er det bare viktig å tenke på at hunden kanskje kan være hos noen andre den trives sammen med... :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Samboeren din er en dust.

• Liker 2
Skrevet
Hvordan løser dere dette? Er dere sammen med hunden hele tiden etter arbeidstid og i helgene?

Synes det er så vanskelig.. Og jeg vil jo at hun skal ha det så bra som overhode mulig

Ja, når jeg ikke jobber har jeg hundene rundt meg. Det har jeg selv valgt. Drar ikke noe særlig på ferier el til utlandet, fester ikke noe særlig i helgene. Det har jeg valgt selv, jeg foretrekker å bruke fritiden på hund - hund er min livsstil.

Syns man bør tenke 10-15 år fram i tid før man skaffer seg hund og se om man faktisk kommer til å ha interesse og tid til å ha hund.

Det er krevende - hunder krever mental og fysisk stimuli for å trives, og foretrekker å være sammen med flokken sin (menneskene).

Er trist med de som skaffer seg hund for å ha noe å ta fram når de vil ha noe å kose med. Man får billige kosedyr på IKEA. Mange aner heller hvor krevende det er å ha hund, så når hunder, avhengig av rase, ikke får den fysiske og psykiske stimulien de trenger, og dermed blir 'vanskelige å ha med å gjøre', blir de som regel omplassert.

(ikke direkte til deg det altså, TS, men for å sette det på spissen. Mange hunder lever under slike forhold, dessverre).

Skrevet

Har heldigvis en veldig rolig og lydig hund så hun er med på mye rart og det er veldig godt.

Jeg har ingen problem med å ha hund, og har hatt hund hele livet så jeg vet hvor mye det kreves og jeg trives svært godt med det. Men vil likevel ikke ha dårlig samvittighet fordi jeg må på butikken eller noe annet. Tanken min bak dette innlegget var aller mest å høre hvordan andre gjør det i forhold til hvordan de tilbringer tid med hundene sine da jeg er helt enig i at mange hunder ikke får den oppmerksomheten de fortjener.

Men så er det jo forskjell på hunder også tenker jeg :)

Gjest Bobler
Skrevet

Jeg lar aldri hunden være aleine hjemme på ettermiddagen/kvelden hvis han har vært aleine hjemme når jeg har vært på jobb. 6-8 timer er nok alenetid på en dag.

Skal jeg noe, så tar jeg enten hunden med til venninner eller familie, eller så passer enten pappa eller søsteren min på han.

Syntes heller samboeren din kan droppe fotball eller andre ting innimellom, så du kan komme deg ut litt :)

Jeg har ikke samvittighet til å først la hunden være alene i 7 timer, for å så gå en tur, og la den være alene i et par timer til. Selv om turen er bra nok, så liker hunder selskap og kos også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter jeg er ferdig på jobb, er hunden med meg. Er ikke riktig å forlate hunden på ettermiddag/kveld også etter lang dag alene.

Jeg forstår deg TS, jeg får også lyst til å gjøre andre ting nå og da, men...

Hunden er 11 år, og jeg har ikke vært på utenlandsferie siden jeg fikk han. Har ingen jeg føler for å plassere han hos, og kennel er uaktuelt. Så jeg tenker, at det er ikke så mange år til at jeg får beholde han, jeg får ta utenlandsreiser og slikt da.

AnonymBruker
Skrevet

jeg er ufør så mine hunder får nok kos de, trener de i agility 3 dager i uken, og mine hunder er med på sosiale eventer sommregel.

som julaften, bursdagdsfester osv, med mindre noen er allergiske.

mine er en gangske praktiskt størrelse på 7.5 kg så de er ofte ikke i veien.

de er også veldig velloppdragne!

når det kommer til ferier å sånt så er de regnet med, og hvis vi skal utenlands så blir de hos venner eller familie.

men hunder sover 16-18 timer i døynet fordelt så de trenger ikke såå mye tid med deg da, men de trivs godt med å bare sove i nærheten av flokken sin..

har man hund må man rett å slett bare sette av tid til dem, alt handler om prioriteringer

Skrevet

Du sier ikke noe sted om du fikk hunden før du fikk samboer?

Sånn jeg forstår det så er hunden din? Siden du sier at du fikk den i studietiden og du nå jobber.

Jeg fikk hunden min før jeg fikk meg kjæreste og etterhvert samboer.

Fordelingen vår er slik at jeg har hovedansvaret fordi at det er min hund, men hvis jeg skal noe viktig, så passer han henne. Jeg kan jo også spørre av og til, men det skal aldri være en selvfølge at han er hundevakt.

Jeg mener at hovedregelen er eier du hunden alene så er den ditt ansvar, eier dere den sammen så må han steppe inn og hjelpe deg mer.

Når det kommer til hvor mye den er alene, så er det jo individuelt fra hund til hund. Og som de fleste sier her så er jeg enig i at hovedregelen må være at hunden ikke skal være alene mer enn en arbeidsdag. Likevel vil jeg si at dersom du nesten hver dag er hjemme med den etter jobb, så går det som regel helt fint om du er borte noen timer på kvelden en dag i ny og ne. Men jeg kjenner ikke hunden din, det er det du som gjør :)

• Liker 1
Skrevet

Har heldigvis en veldig rolig og lydig hund så hun er med på mye rart og det er veldig godt.

Jeg har ingen problem med å ha hund, og har hatt hund hele livet så jeg vet hvor mye det kreves og jeg trives svært godt med det. Men vil likevel ikke ha dårlig samvittighet fordi jeg må på butikken eller noe annet. Tanken min bak dette innlegget var aller mest å høre hvordan andre gjør det i forhold til hvordan de tilbringer tid med hundene sine da jeg er helt enig i at mange hunder ikke får den oppmerksomheten de fortjener.

Men så er det jo forskjell på hunder også tenker jeg :)

Dårlig samvittighet fordi at du må på butikken? Er du seriøs? Hvor langt unna er butikken?!

Gjest Bobler
Skrevet

Dårlig samvittighet fordi at du må på butikken? Er du seriøs? Hvor langt unna er butikken?!

Hun skriver jo at hun ikke har dårlig samvittighet? :klo:

Skrevet

Hun skriver jo at hun ikke har dårlig samvittighet? :klo:

Nei, hun vil ikke ha dårlig samvittighet for å dra på butikken.. Er ikke det omtrent det samme?

Skrevet

Hunden min er med overalt, men på vinters tid ligger hun heller hjemme i buret istedenfor å fryse i bilen mens jeg jobber. Skal jeg på butikken el, er hun med i bilen. Da tar vi en kort treningsøkt før jeg handler, eller vi stopper og går en tur på en plass vi sjelden er. :hund: Alle mine venner vet at kommer jeg, så kommer hunden også! Og de fleste i min omgangskrets har også hund(er) selv. I helgene når jeg har helt fri bruker jeg tid med hunden på dagtid også har jeg god samvittighet hvis jeg skal på fest, ut på byen eller andre hundefrie arrangement! :skaal: :-) I tillegg til at vi trener med den lokale hundeklubben 2kvelder i uka.

• Liker 1
Gjest Survival
Skrevet

Har du hunden din i bilen mens du er på jobb, Mari*Nade?! :sjokkert:

• Liker 2
Skrevet

Er du på jobb hele dagen så er det jo greit å sette av tid til hunden på ettermiddag/kveld. Men du må jo selvsagt gjøre ting som er nødvendig som gå og handle, tilbringe en time med venner, gå på gymmen etc.. Man må ikke la en hund ta over livet ditt og bli et problem...!! Da får du jo fort et problem og en hund lever i veldig mange år.

Jeg skulle virkelig ønske at oppdrettere brukte langt mere tid på dette før dem selger valper....

• Liker 1
Gjest Aria.
Skrevet

Ja, det er sånn det er og ha hund, det sosiale etter jobb faller ofte bort.

I ukedagene er stort sett livet sånn: jobb, og skynte seg hjem til hunden og lufte og være med henne. Det som er problemet her hos meg er at jeg ofte er veldig sliten etter jobb, mens hunden har sovet hele dagen og har masse engergi, kan godt leke hele kvelden. Men stort sett går det veldig greit, hun får mer enn nok tur, og enkelte dager må hun tåle at det er litt rolig på kvelden med leking og aktiviteter. Og det er en lett rase jeg har :fnise:

Det er litt kjedelig å ikke kunne bare sløve rundt i byen etter jobb, møte venninner på kafe etc. Men det er ikke snakk om for min del, aldri om jeg har samvittighet til å gjøre sånt. Men jeg prøver å benytte aneldingen når den byr seg, og det handler stort sett om og planlegge. I påsken er det rolig på jobben, jeg kan gå før og da skal jeg møte venninner to av dagene og er likevel hjemem til vanlig tid.

Hvis venninner spør om og møtes og jeg ikke kan, inviterer jeg dem ofte hit til meg, det setter de pris på og de liker hunden min så det er koselig, hunden tror at alle kommer for å besøke henne.

Jeg vil heller ikke at hvem som helst skal passe henne, det er noen i familien som gjør det, noen helger etc. Men det er også stort sett planlagt, har hendt det har dukket opp noe, og da har jeg hørt om de kan passe henne, kan de ikke blir jeg hjemme med hunden.

Har også fått meg en del venninner med hunder etter jeg fikk hund, vi lufter de sammen etter jobb ofte, og drar på lange turer på søndager, tar med mat. Så det vil jeg anbefale. Ellers savner jeg stort sett ganske fort snuppa mi, så det er ikke noe problem og ofre en bit av det sosiale for henne :rodmer:

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du skulle tenkt litt på det FØR du skaffet deg hund?

Du kan vel kanskje ha med deg hunden også litt, men det kommer ann på hva du skal, da.

Jeg er sammen med mine så mye som jeg overhodet kan... skal jeg være sosial ber jeg folk på besøk. Men det er meg, da :sjenert:

AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg i en jobbsituasjon der hunden får være med hver dag, men det har ikke vært slik bestandig.

Da hunden var alene hjemme hele dagen var det mat, kos og en god og lang tur som var førsteprioritet når jeg kom hjem. Deretter litt lek og hvile, for både mor, far og hund ;)

Selv om jeg har hund, har jeg også andre interesser, uten at det gjør meg til noen dyremishandler. Hunden var alene hjemme en kveld per uke, hvor både samboer og jeg hadde aktiviteter som sammenfalt i tid. I disse tilfellene var den alene 1,5-2,5 timer. Før vi reiste ut på våre ting, fikk hunden en tur til, 20-40 minutter lang.

De andre kveldene var vi enten hjemme begge to, eller bare en av oss var ute på noe. Da ble det en lengre kveldstur og mer samvær.

Selv om hunden ikke led noen nød, har jeg mindre dårlig samvittighet om jeg reiser vekk på kveldene nå. Som nevnt over: en hund som har ligget og sovet hjemme hele dagen har masse energi som må brukes sammen med eieren. Min hund bruker hodet sitt en hel del gjennom dagen på jobb, og hviler mer på kveldstid, akkurat som eierne.

• Liker 1
Skrevet

Vi har en rolig og bedagelig Jack Russel Terrier på 5 år.

Q som han heter (verdens kuuuleste navn) vokste opp med kun min samboer i huset. Q har en luftegård på ca 1 mål han kan herje i og får ut en del energi der.

-Dagen starter med å slippe ut Q. Han får løpe og gjøre "sitt" i ca 20 minutter mens vi spiser frokost og gjør oss klar for jobben. Kl 06.40 henter vi inn han igjen.

- Han får frokosten sin og vi sier hade.

- Til lunsj kommer naboen innom å slipper han ut i 5-15 minutter igjen dersom han må. Ellers venter han pent til vi kommer hjem i 15-16tia. Han sover for det meste hele tiden vi er borte.

- Når vi kommer hjem er det ny luftetur, gjerne litt lek/trikstrening, samt middagen vår.

- Han er med oss det meste hele dagen, men vi tenker ikke stort over om han må være alene hjemme igjen noen timer på ettermiddagen. Som regel kommer katten vår inn på ettermiddagen også, så da har han litt selskap i kompisen sin der også.

Q virker veldig fornøyd med ordningen, og vi merker ikke noe til at han blir urolig/missliker å være hjemme en del alene.

Vi føler oss ikke som dårlige eiere fordi han må enkelte dager være 90% av tiden alene hjemme. Han føler tilhørighet til oss og tilbringer de fleste dager sammen med oss.

2 av 5 dager i uken begynner jeg på jobb rundt 14, og da er jeg hjemme hele dagen.

Q kan være ute i luftegården sin i alt fra 5 minutter til 5 timer avhengig av været, hvor han løper rundt, leker, graver og herjer :)

Er det knallsol foretrekker han å være ute istedenfor inne i huset...

Skrevet

Har du hunden din i bilen mens du er på jobb, Mari*Nade?! :sjokkert:

Det har jeg! Men ikke på vinters tid som jeg skriver, og selvfølgelig ikke på varme dager. Har en hund som trives MYYYE bedre i sin lille "hule" i bilen hvor hun kan følge med på folk og bevegelser utenfor uten at hun lager en lyd. Når hun er hjemme er hun urolig og uler dagen lang, uansett hvilket rom hun er på, og om hun går løs eller er innestengt i buret. Så lenge hun er i bilen på jobb kan jeg lufte henne når som helst (takket være en hundeglad sjef), i tillegg til at en av mine kollegaer selv har med seg hund. Nå rvi lufter vår egen, tar vi også med den andre sin hund. Genial løsning! Og det er ingen tvil om at voffsen min trives aller best med den løsningen! :hund:

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...