Gå til innhold

Konifrmasjon av fosterbarn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Prøve å svare alle under et her.

Det er ikke rus eller misbruk at hun er i fosterhjem.

Fosterfamilie (min onkel og tante) kan ikke være redd for drama,da fam. ikke er kjent for det,og de kjenner de ikke.

Er nok ingen som vil lage kvalm heller.

Forsto at det har vært diskutert med bv,men de har ikke noe med konf. å gjøre. De skal kun betale konfirmasjonen. Det er opp til fosterfam. å bestemme hvem som skal komme.

Mor og far til konfirmanten bodde i nærheten før. Der bor også annen fam.

Det jeg vet er at de har bedt besteforeldre.( to av de) Ikke oldeforeldre. Ikke tanter og onkler,søskenbarn.

De har mere kontakt med far til barnet enn mor. Mor bor langt unna. Som alle saker er det besøksavtale. Pga besøkene ikke er ofte, så begrenser kontakten seg med øvrige familie.

Min onkel og tante har bedt sine søsken med ektefeller. Deres egne barn med ektefeller. Tante sine søsken,tante og mor. Søskenbarn av tante osv.

Av barnets bioforeldre er det bedt to besteforeldre,som ikke har kontakt

Ingen av foreldrenes søsken med ektefeller og barn.

Konfirmanten sier hun vil flytte til far når hun er 18,noe ingen kan hindre henne i,men hun kjenner ingen på den siden.

Ser for meg en merkelig konfirmasjon.

Har takket ja. Vi er ikke biofamilie,noe som er tydelig for kofirmanten når vi er sammen

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fosterfamilie (min onkel og tante) kan ikke være redd for drama,da fam. ikke er kjent for det,og de kjenner de ikke.

Er nok ingen som vil lage kvalm heller.

Ut fra det du sier så tviler jeg på at du kjenner saken inngående nok til å vite disse tingene. Jeg vil anta det er en grunn til at så få fra biologisk slekt er invitert.

Generelt tenker jeg at det er mange hensyn å ta:

- Konfirmantens ønsker (så langt det lar seg gjøre)

- Hvor lenge konfirmanten har bodd i fosterfamilien (stor forskjell på om barnet har vært hos fosterfamilien fra babystadiet og om barnet kom til fosterfamilien som tenåring)

- Biologisk families funksjonsnivå i slike sammenhenger

+ + +

Jeg har vært i en "fosterbarnkonfirmasjon" der det var naturlig at den biologiske familien var tilstede (foreldre, søsken, tanter, onkler, besteforeldre osv), ut fra de tre punktene beskrevet over her. Dagen ble ikke fri for drama, men det hadde vært veldig unaturlig å be fosterforeldrenes slekt da konfirmanten hadde vært for kort tid hos fosterforeldrene til å bli kjent med disse.

Skrevet (endret)

Sett deg litt mer inn i dette før du uttaler deg, det er IKKE sjeldent at det finnes vedtak på hvem barnet skal omgås med.

Sånn av øvrige familie/slektninger?

Ok, men syns det er litt på trynet hvis man ikke får invitere så mange i familien man vil, slik alle andre, så lenge det ikke er noe ¨galt¨ med dem.. Man konfrimerer seg bare en gang.. Men hvorfor gidder du å henge deg opp i en detalj? Det var IKKE det som var poenget mitt i det hele tatt med innlegget. Og hvordan skulle jeg egentlig vite at det IKKE var sjeldent at det fantes vedtak om hvem fosterbarn får omgås med? Jeg har heldigvis ingen i familien som er i fosterfamilie.

Endret av mammamora90
Skrevet

Ja.

Skrevet

Jeg synes det høres ut som om fosterforeldrene her har usunne holdninger, som kan gjøre de nærmest uskikket til å være fosterforeldre....

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i fosterhjem og ble konfirmert i denne perioden !

Jeg har ikke mye familie (som jeg har kontakt med eller føler meg nær) og satte veldig Stor pris på at fosterfamilien stilte opp selvom konfirmasjonen min ble sammen med saksbehandler, tilsynsfører, noe fjern familie av fostermor, pappa og lillebror så hadde jeg det veldig bra den dagen og jeg fikk velge gjestene mine selv. :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ok, men syns det er litt på trynet hvis man ikke får invitere så mange i familien man vil, slik alle andre, så lenge det ikke er noe ¨galt¨ med dem.. Man konfrimerer seg bare en gang.. Men hvorfor gidder du å henge deg opp i en detalj? Det var IKKE det som var poenget mitt i det hele tatt med innlegget. Og hvordan skulle jeg egentlig vite at det IKKE var sjeldent at det fantes vedtak om hvem fosterbarn får omgås med? Jeg har heldigvis ingen i familien som er i fosterfamilie.

JA.

Jeg henger meg opp i sånne som deg som uttaler deg og gir råd på bakgrunn av kunnskapsløshet. Skal du begynne å si hvordan ting er osv. så må du faktisk vite hvordan det er og ikke bare komme med spekulasjoner.

Hvordan du skal vite det? Lese, få deg kunnskap? Jeg kjenner heller ingen som har vært i fosterfamilie, men jeg har likevel noe kunnskap bak ørene fordi jeg leser før jeg uttaler meg om ting jeg ikke kan noe om.

• Liker 2
Skrevet

Men dette er vel ikke noe vi kan vite noe om. Høres jo ikke ut som ts vet noe særlig om det en gang..

Man kan jo ikke bare dømme en fosterfamilie basert på at ikke så mange biologiske slektninger skal være der. Det er jo en grunn til at denne personen ikke bor hjemme.

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det høres ut som om fosterforeldrene her har usunne holdninger, som kan gjøre de nærmest uskikket til å være fosterforeldre....

Dette synes jeg er en temmelig drøy uttalelse. Du vet ikke nok om denne saken til å komme med slike uttalelser. Jeg har selv et fostersøsken som ble konfirmert hos oss. Her ble kun barnets søsken og foreldre bedt. Barnet ønsket å be noen onkler og tanter, men med tanke på bakgrunnen hans og hvorfor han havnet i fosterhjem, var ikke dette ønskelig.

Selv om det ikke er snakk om rus eller misbruk kan det være mange andre gode grunner til at de ikke bør treffes.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...