AnonymBruker Skrevet 18. mars 2012 #1 Skrevet 18. mars 2012 Har du vært i fosterhjem,eller har kjente som har vært? Hvordan ble det gjort til konfirmasjonen til barnet? hvem ble bedt? Ble bedt til min onkels " datter" og fikk høre at det ble deres famile,og noen få inbudte fra barnets familie. Onkler,tanter og søskenbarn av datteren blir ikke bedt. De har bedt de som de MÅ be. Vet ikke andres erfaring med dette. Har ikke tenkt over dette,før jeg fikk invitasjonen i helgen.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2012 #2 Skrevet 18. mars 2012 har ikke erfaring, men jeg kan tenke meg at det ikke er en lett kabal å få til å gå opp. Det blir liksom galt uansett hva man gjør. Den beste løsningen høres ut til å være den du beskriver, selv om den høres ikke ideell ut den heller.
Silfen Skrevet 18. mars 2012 #3 Skrevet 18. mars 2012 Sånn i utgangspunktet, uten mer informasjon, syns jeg at man godt kan be en del fra barnets familie. Jeg syns at om forholdene ligger til rette for det, så bør også fosterbarn ha kontakt med nærstående familie og at de da også bør bli bedt på store dager. Men det er jo ofte en del problemer i slike saker, men ideelt sett så bør genetiske søsken, onkler og tanter etc teller mer enn ikke-biologisk slekt. 5
kaprifolen Skrevet 18. mars 2012 #4 Skrevet 18. mars 2012 Synes barnet må få bestemme hvem det ønsker tilstede! 5
Gjest Mildrid Skrevet 18. mars 2012 #5 Skrevet 18. mars 2012 Det spørs jo på familierelasjonene. Det er som oftest en ganske god grunn til at barnet er i fosterhjem og da er det vel også en god grunn til å ikke invitere hele familien, tenker jeg. 3
mammamora90 Skrevet 18. mars 2012 #6 Skrevet 18. mars 2012 Synes barnet må få bestemme hvem det ønsker tilstede! Enig! Men trodde det var slik at biologisk familie kunne arrangere konfrimasjonsfest selv? Så lenge det ikke har vært snakk om noe veldig veldig alvorlig som vold, overgrep osv i familien.. Uansett hvor ¨fint¨jeg hadde hatt det i ny fosterfamilie så tror jeg jeg hadde følt det var SÅ feil å la fosterfamilien arrangere konfrimasjonen min, bestemme hvem som skulle bli bedt og i hvertfall om de bare ba noen få familiemedlemmer, spesiellt om de har biologiske barn selv og har stor konfrimasjon med hele slekta til dem, og bare en pølsegrillfest til fosterbarnets konfrimasjon.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2012 #7 Skrevet 18. mars 2012 Jeg fikk bestemme selv hvem jeg ville be, pluss at min fostermor ba noen fra sin familie. Jeg ønsket ikke å be mamma, men pappa var i konfirmasjonen min. Har ikke kontakt med hans familie, så de ble ikke bedt. Min mors familie (besteforeldre, tanter, onkler, fetter og kusiner) var i konfirmasjonen. Det samme med min gudmor som opprinnelig var mammas venninne. 2
Phaedra Skrevet 18. mars 2012 #8 Skrevet 18. mars 2012 Synes barnet må få bestemme hvem det ønsker tilstede! Enig i denne!
Silfen Skrevet 18. mars 2012 #9 Skrevet 18. mars 2012 Jeg er ikke enig i at barnet skal bestemme selv. Barn er lojale og den/de barnet ønsker kan kanskje ikke komme av ulike årsaker, som at det er bestemt av BV eller hvem det nå er som har ansvar i slike saker. At barnet bør tas med på råd syns jeg, men at de skal ta avgjørelsene er jeg ikke enig i. 3
Solbærpiken Skrevet 18. mars 2012 #10 Skrevet 18. mars 2012 Synes barnet må få bestemme hvem det ønsker tilstede! Enig her... Det kommer jo hent an på situasjonen til barnet og hvem h*n ønsker å ha rundt seg. Sansynligvis er det jo ikke alt som er helt som det skal med barnets familie da h*n er i fosterhjem...
mammamora90 Skrevet 18. mars 2012 #11 Skrevet 18. mars 2012 (endret) Jeg er ikke enig i at barnet skal bestemme selv. Barn er lojale og den/de barnet ønsker kan kanskje ikke komme av ulike årsaker, som at det er bestemt av BV eller hvem det nå er som har ansvar i slike saker. At barnet bør tas med på råd syns jeg, men at de skal ta avgjørelsene er jeg ikke enig i. Men tror du ikke det er sårt hvis konfrimanten ønsker at mor, far eller andre slektninger skal være der, og fosterforeldrene ikke inviterer dem fordi de er redde for at noen av de vil lage dårlig stemning? Man er jo ikke et lite barn lenger i konfrimasjonsalder, og konfrimasjonen er ofte noe man har gledet seg til, hvorfor ødlegge denne dagen for dem hvis de vil ha familien sin der?... Kommer kanskje litt ann på hvor gammelt barnet var da de kom til fosterforeldrene, men jeg tviler på at jeg ville hatt fosterfamiliens slekt på konfrimasjonen min hvis jeg hadde vært forhåndsvis stor da jeg kom i fosterfamilien (sånn 10 år og oppover i hvertfall). Og i hvertfall ikke isteden for biologisk familie og slekt. Edit: skrev på mobilen så ble litt skrivefeil.. Endret 18. mars 2012 av mammamora90 2
strawberry Skrevet 18. mars 2012 #12 Skrevet 18. mars 2012 Jeg vet om en familie, hvor sønnen ikke feiret hos fosterfamiilen i det hele tatt, men kun hos den "ekte" familien hans.
Silfen Skrevet 18. mars 2012 #13 Skrevet 18. mars 2012 Men tror du ikke det er sårt hvis konfrimanten ønsker at mor, far eller andre slektninger skal være der, og fosterforeldrene ikke inviterer dem fordi de er redde for at noen av de vil lage dårlig stemning? Man er jo ikke et lite barn lenger i konfrimasjonsalder, og konfrimasjonen er ofte noe man har gledet seg til, hvorfor ødlegge denne dagen for dem hvis de vil ha familien sin der?... Kommer kanskje litt ann på hvor gammelt barnet var da de kom til fosterforeldrene, men jeg tviler på at jeg ville hatt fosterfamiliens slekt på konfrimasjonen min hvis jeg hadde vært forhåndsvis stor da jeg kom i fosterfamilien (sånn 10 år og oppover i hvertfall). Og i hvertfall ikke isteden for biologisk familie og slekt. Edit: skrev på mobilen så ble litt skrivefeil.. Leste du hva jeg skrev? 1
mammamora90 Skrevet 18. mars 2012 #14 Skrevet 18. mars 2012 (endret) Leste du hva jeg skrev? Ja, jeg gjorde det. Jeg er ikke uenig i at foreldre feks alltid skal bli bedt, men jeg mener det skal veldig mye til for å ikke be dem. Om foreldrene sliter med alkoholproblemer så kan man stille krav til dem om at de må være edru og holde seg edru på konfrimasjonsfesten (så lenge barnet vil ha dem der), men hvis barnet har blitt utsatt for overgrep i hjemmet av foreldrene (eller andre slektninger) så er det grunn nok til å ikke be dem som utsatt barnet for overgrep. Endret 18. mars 2012 av mammamora90
Silfen Skrevet 18. mars 2012 #15 Skrevet 18. mars 2012 Ja, jeg gjorde det. Og mener du da at man skal omgå evt. vedtak på hvem barnet kan omgås kun fordi det skal konfirmeres? 1
mammamora90 Skrevet 18. mars 2012 #16 Skrevet 18. mars 2012 Og mener du da at man skal omgå evt. vedtak på hvem barnet kan omgås kun fordi det skal konfirmeres? Hvis det står i et vedtak at barnet ikke skal omgås med foreldrene (noe som er veldig sjeldent, de fleste har jo samvær) så står det det, men hvis de ikke vil invitere foreldrene i konfrimasjonen kun fordi de er redde for at foreldrene skal lage ¨kvalme¨ så blir det noe annet..
Silfen Skrevet 18. mars 2012 #17 Skrevet 18. mars 2012 Hvis det står i et vedtak at barnet ikke skal omgås med foreldrene (noe som er veldig sjeldent, de fleste har jo samvær) så står det det, men hvis de ikke vil invitere foreldrene i konfrimasjonen kun fordi de er redde for at foreldrene skal lage ¨kvalme¨ så blir det noe annet.. Det er aldeles ikke sjeldent at det er vedtak på meget begrenset kontakt mellom fosterbarn, foreldre og andre familiemedlemmer. Ergo leste du ikke hva jeg skrev. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2012 #18 Skrevet 18. mars 2012 Hvis fosterfamilien ikke ønsker drama og ufred på dagen, skal det respekteres.Det hjelper ikke om barnet ønsker foreldrene aldri så mye dersom foreldrene er kjent for å skape kvalme. 1
litle_my Skrevet 18. mars 2012 #19 Skrevet 18. mars 2012 ikke vil invitere foreldrene i konfrimasjonen Det heter konFIRmasjon! 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2012 #20 Skrevet 18. mars 2012 Hvis det står i et vedtak at barnet ikke skal omgås med foreldrene (noe som er veldig sjeldent, de fleste har jo samvær) så står det det, men hvis de ikke vil invitere foreldrene i konfrimasjonen kun fordi de er redde for at foreldrene skal lage ¨kvalme¨ så blir det noe annet.. Sett deg litt mer inn i dette før du uttaler deg, det er IKKE sjeldent at det finnes vedtak på hvem barnet skal omgås med. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå