Gå til innhold

Trening + karbounderskudd, trenger litt hjelp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ei jente på snart 22 år, ca 1.66 høy og veier ca 55kg.

Jeg sier på ingen måte at jeg er tykk, men jeg er blitt litt "dvasken" de siste to åra, og har mer fett en ønskelig - særlig rundt magen og under puppene. Jeg har tre "pølser" nedover på magen. Dette vil jeg gjerne bli kvitt, men det viser seg å være meget vanskelig. Jeg har trent og ihvertfall prøvd å ha et sunt kosthold.

Det har hjulpet meg, men jeg sliter den siste biten. Har nå tenkt til å begynne å svømme en dag eller to i uken, samt at jeg går hurtig/jogger og sykler.

har lest om kaloriunderskudd, men jeg synes dette kalori-greiene er veldig vanskelig.

Er det slik at jeg må telle kalorier for hvert måltid jeg spiser da, eller? Og må jeg lese på alt jeg kjøper hvor mye kalorier det inneholder?

Hvor mange kalorier forbrenner man per dag, og hvor mye underskudd bør jeg ha?

Hva bør jeg spise til frokost/lunsj/middag, samt mellommåltider?

Jeg blir som regel fort sulten igjen etter jeg har spist. Har tenkt til å være flinkere til å spise frukt til mellommåltid, men så leser jeg noen steder at man bør kutte ut frukt..?

Og at det IKKE er grovbrød/knekkebrød og/eller havregrøt som holder deg mett..?

Vil noen være snille å hjelpe meg i denne jungelen av muligheter. Jeg synes det er vanskelig å vite hva jeg bør spise og ikke spise.

Har dere f.eks en ukesplan med hva man bør spise til frokost, lunsj, middag, evt. kvelds, samt mellommåltider? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er med i vektklubb.no på vg. Der legger du inn info om deg, hvor mye du skal ned osv så får du et opplegg. Der er det menyforslag, dagbok du legger inn maten i osv. Koster litt men har hjulpet meg utrolig mye. Jeg har gått ned 10 kg på litt over 2 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar!:)

Saken er at jeg ikke vet hvor mye jeg bør ned i vekt.. Synes ikke 55kg er så mye å veie, så jeg vet ikke hva jeg bør ha fokus på, om du skjønner. Vet ikke hvor mange kg jeg bør ned for å få vekk pølsene rundt magen å strammet opp? Hjelp... ?!

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for svar!:)

Saken er at jeg ikke vet hvor mye jeg bør ned i vekt.. Synes ikke 55kg er så mye å veie, så jeg vet ikke hva jeg bør ha fokus på, om du skjønner. Vet ikke hvor mange kg jeg bør ned for å få vekk pølsene rundt magen å strammet opp? Hjelp... ?!

TS

Det er det egentlig ingen som kan svare deg på, du må bare fortsette holde på til du er fornøyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ikke gå ned i vekt i det hele tatt?

Hvis målet ditt utelukkende er basert på vekt vil jo du ikke kunne øke muskelmassen din.

Prøv heller å vri kostholdet mot et sunnere uten å tenke på hvor mye du spiser. Spis til du er passe mett og gjenta neste gang når du er sulten.

Styr unna for mye stivelse og sukker, prioriter grønnsaker med sterke farger.

Tren 3 ganger i uken hvorav minst en eller flere av øktene er styrketrening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ikke gå ned i vekt i det hele tatt?

Hvis målet ditt utelukkende er basert på vekt vil jo du ikke kunne øke muskelmassen din.

Prøv heller å vri kostholdet mot et sunnere uten å tenke på hvor mye du spiser. Spis til du er passe mett og gjenta neste gang når du er sulten.

Styr unna for mye stivelse og sukker, prioriter grønnsaker med sterke farger.

Tren 3 ganger i uken hvorav minst en eller flere av øktene er styrketrening.

Hvis man har tre pølser nedover magen kan det være en ide og gå ned litt iallefall. Hvis man kun skal trene det bort kan det ta uendelig lang tid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man har tre pølser nedover magen kan det være en ide og gå ned litt iallefall. Hvis man kun skal trene det bort kan det ta uendelig lang tid...

Det er jeg ikke uenig i, men å bruke vekt som mål for om du klarer det er ikke bra.

Målebånd eller tilsvarende er mye bedre.

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Maja*

Jeg ville fokusert på kardio og kostholdet.

Spis mye proteiner fra kylling, fisk, egg og karboandedeig. Sunt fett fra oljer, nøttter, avocado etc. Trege karbs fra grønnsaker og grove kornprodukter. Om du er sugen på søtt så spis frukt og hold deg kun til vann som drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger ikke nødvendigvis gå ned i vekt, nei. Er derfor jeg spør, fordi jeg ikke vet hva jeg bør gjøre når det gjelder disse "pølsene" :fnise:

Har ikke noe som helst planer å bruke vekt som mål, er absolutt heller på målebånd-siden ja. Hvordan er det med grov pasta / ris, bør jeg ligge unna det? Og bør jeg heller spise knekkebrød framfor brød?

Kan jeg unne meg en sjokolade / godis i helgene?

Vil gjerne få til et kaloriunderskudd, men synes det er vanskelig.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger ikke nødvendigvis gå ned i vekt, nei. Er derfor jeg spør, fordi jeg ikke vet hva jeg bør gjøre når det gjelder disse "pølsene" :fnise:

Har ikke noe som helst planer å bruke vekt som mål, er absolutt heller på målebånd-siden ja. Hvordan er det med grov pasta / ris, bør jeg ligge unna det? Og bør jeg heller spise knekkebrød framfor brød?

Kan jeg unne meg en sjokolade / godis i helgene?

Vil gjerne få til et kaloriunderskudd, men synes det er vanskelig.

TS

Fullkornspasta er for meg en bløff. Ikke smaker det like godt som vanlig og inneholder av fiber er forsvinnende lite i forhold til ting som er fiberrike. Hovedingrediensen er fortsatt fint hvetemel.

Fullkornsris har marginalt lavere glykemisk indeks og er egentlig ikke så mye bedre enn vanlig langkornet, paraboiled ris. Men det er bedre enn polert hurtigris.

Knekkebrød er mindre energi per stk og de er ofte mye grovere. Du kan også lage dine egne knekkebrød med enkelhet. Du trenger ikke være helt lavkarbofanatiker for å innse at mange av oppskriftene fra sekten er ganske bra.

Gode karbohydratkilder er linser, bønner, erter, søtpotet, gresskar. Du kan gjerne spise ris og poteter også, men det er fornuftig å ha et restriktiv forhold til stivelse dersom du skal være i kaloriunderskudd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...