Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

For mange år siden spiste jeg bønnekaker, de smakte veldig godt! Håper noen har en oppskrift eller to å dele med meg.

De jeg spise var av "lyse" bønner, minnet meg om de som er i boks med tomatsaus.

Jeg har null greie på bønner, og er egentlig nokså skeptisk til det, men disse var veldig gode.

Har dere eventuelt også tips til tilbehør til slike kaker eller hva man kaller dem? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Badabing
Skrevet

Av tilbehør synes jeg nesten man kan bruke alt mulig! Det man har til kjøttkaker, stekte poteter, ris, ha dem i pita, som vanlig burger etc.

Noen oppskrifter jeg synes er gode:

http://veganmisjonen.blogspot.com/2012/02/kikertburger-falafel-spinat-vegan.html

(Dessverre synes jeg de har lett for å falle litt fra hverandre)

Vegetarburgeroppskrift fra Arkana:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=151156

(den med squash i minner om den fra Tekehtopa)

Pluss at jeg har en utrolig god oppskrift i en oppskriftsbok, men den er med linser. Skal skrive den inn når jeg har boka tilgjengelig. :)

Wenches kjøkken har også en oppskrift, men de smaker i overkant "indisk" synes jeg.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar, den første så veldlig god ut!

Nå er ikke jeg veggis selv eller andre her i huset, så da går det vel greit å evt. bruke egg slik at de henger bedre sammen?

Gjest Badabing
Skrevet (endret)

Jeg har prøvd med egg og potetmel, men de vil liksom ikke henge så bra sammen. Med potetmel blir de ofte litt gummiaktige også. Men så er jeg absolutt ingen kokk heller. ;)

Her er den oppskriften jeg snakket om (med linser, ikke bønner):

Linsekarbonader:

1 ss olje

1 løk, finhakket

2 store hvitløksfedd, knust

2 ts malt spisskummen

1 ts malt koriander

1 liten gulrot, skåret i små terninger

250 g (2,5 dl) røde linser

120 g (3,3/4 dl) ferske grovbrødsmuler

60 g (1 3/4 dl) valnøttkjerner, finhakket

90 g (1 1/4 dl) frosne erter

3 ss hakket bladpersille

Tørre brødsmuler til panering

Olje til steking

Stek løk, hvitløk, spisskummen, malt koriander på middels varme i et par minutter

Bland i gulrot, linser og 5 dl vann - langsomt oppkok

Senk varmen, sett på lokk, småkok i 25-30 min eller til linsene er gjennomkokt og begynner å mose seg. Rør ofte.

Ta av lokket de ti siste mkn så overflødig væske fordamper

Ha linsene i en stor bolle, dekk til med plast, la stå i ti min. Bland inn ferske brødsmuler, valnøttet, erter, persille.

Form 8 karbonader. Dekk til, sett dem i kjøleskapet i 30 min eller til de blir faste.

Vend karbonadene i brødsmuler. Varm opp 1 cm olje i panna og stek i 3 min på hver side eller til de er gyldne.

Jeg droppet panering, og jeg krydret ekstra med salt og pepper, litt mer hvitløk, bittelitt chiliflak og enda mer persille. Lot dem ikke stå så lenge i kjøleskapet, så var kanskje derfor de datt litt fra hverandre... Syntes ikke oppskriften så så innmari god ut, men jeg syntes det var veldig god smak på dem altså. :)

Endret av Badabing
  • Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har eksperimentert litt med kaker og boller av bønner og linser. I begynnelsen syns jeg det var vanskelig å få dem til å henge sammen, spesielt når jeg lagde dem uten egg.

Noen tips:

en tommelfingerregel er å tilsette 1/3-2/3 bønner eller linser,

fulle opp resten av denne 2/3 med finkutta grønnsaker (løk, soltørka tomat, gulrot, erter, nøtter, frø) og så 1/3 bindemiddel.

Bindemiddel kan være egg, alle typer mel, havregryn og fiberhusk.

Fiberhusk er fint fordi deg gir en slags "gummikonsistens", så vær forsiktig så du ikke bruker for mye! Etter du har blandet deigen, la den stå i 15-30 min så den får bundet seg sammen, og stek alltid en prøvekake/bolle først for å se om den holder formen. Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...