Drizzt Skrevet 17. mars 2012 #1 Skrevet 17. mars 2012 Det er spørsmålet som blir stilt mest i det siste. Tenåringer med utenlandsk bakgrunn hevder de ikke vet hvorfor de blir kalt for utlendinger. Kanskje noen har glemt å fortelle dem om opprinnelselandet? Voksne med utenlandsk bakgrunn føler seg 100% norske. Ja, er norsk statsborgerskap nok å kalle seg norsk? Er noen år botid i Norge nok å kalle seg norsk? Jeg skjønner ikke hvordan er det mulig at foreldrene ikke lærer barna sine om opprinnelselandet? Når blir man norsk nok for dere? Er det nok å bli født her? Å har levd i noen år her? Å kunne norsk? Å ha norsk statsborgerskap? 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #2 Skrevet 17. mars 2012 For meg så er det avgjørende om en person er villig til å følge norske lover og regler, og om personen lærer seg norsk og deltar i det norske samfunnet. En somalier med norsk pass men som sender døtrene sine til hjemlandet for omskjæring er ikke norsk, og da gir jeg faen i hva det står i passet. 9
Drizzt Skrevet 17. mars 2012 Forfatter #3 Skrevet 17. mars 2012 For meg så er det avgjørende om en person er villig til å følge norske lover og regler, og om personen lærer seg norsk og deltar i det norske samfunnet. En somalier med norsk pass men som sender døtrene sine til hjemlandet for omskjæring er ikke norsk, og da gir jeg faen i hva det står i passet. Enig at en kan ikke kalle seg for norsk uten å følge norske lover, tradisjoner og regler, uten å kunne norsk og ved å følge praksiser som er i strid med alt Norge står for.
Cuckold Skrevet 17. mars 2012 #4 Skrevet 17. mars 2012 Om jeg flyttet til Frankrike sammen med min partner ville mine barn som var født oppvokst i Frankrike selvsagt være klar over at foreldrene kommer fra Norge og at man har røtter her, men med mindre jeg og min kjære aktivt hadde gått inn for å dyrke vår norske nasjonale identitet og forsøkt å prakke den på barna tror jeg nok de ville følt seg franske, ikke av "blandingsidentitet". Blandingsidentitet oppstår først og fremst når masseinnvandring legger grunn for enklavedannelse idet det innvandrer så mange fra samme land på en gang at man danner et minisamfunn i det nye landet der man dyrker opprinnelseslandets nasjonale identitet generasjon etter generasjon. Det finnes både spansk, hollandsk, tysk og britisk blod i den norske befolkning, det er likevel ikke slik at nordmenn med litt spansk blod i årene føler seg litt spanske; siden slike innslag skyldes enkeltstående innvandrere eller par, ikke masseinnvandring, har forfedrene som kom hit i sin tid relativt kjapt og greit blitt opptatt i befolkningen og deres etterkommere er fullt og helt norske. Noe som imidlertid ikke betyr at vi alle er like, det er enorme individuelle forskjeller i en befolkning, og jo mer vi kan komme bort fra gruppetenkningen som nå har begynt å dominere etter massinnvandringens tid, jo større blir mulighetene for reellt individuelt mangfold, ikke bare ulike nasjonale masseidentitetsuniforme markører og tilhørende nasjonalistisk/etnisk gruppetenkning. 4
Inger88 Skrevet 17. mars 2012 #5 Skrevet 17. mars 2012 For meg er en person norsk når personen snakker norsk, ser på Norge som sitt hjemland, integrere seg i det norske samfunn, følger norske lover og regler og respekterer den norske kultur. 3
Sushi Skrevet 17. mars 2012 #6 Skrevet 17. mars 2012 Jeg har ingen strenge kriterier for hva som skal til for å være norsk, og jeg mener heller ikke det er noen motsetning mellom å være norsk og f.eks. fransk. Min oppfatning er at de som er mest opptatt av hvor norske eller ikke norske folk er, er mennesker som er ganske sneversynte. 4
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #7 Skrevet 17. mars 2012 Så nå kalles det å "prakke på barna en nasjonal identitet", nå? Jeg synes at det ikke er min sak hvis naboen ønsker å dyrke en etnisk/nasjonal identitet fra opprinnelseslandet, og fortsatt kalle seg norsk. Det trenger heller ikke å bety at samme nabo er mindre individuell, eller i større grad satt under gruppetenkning, enn meg. Jeg synes det er personlig frihet å selv kunne velge til hvor man identifiserer seg etnisk og nasjonalt. Noen vil også kunne identifisere seg som både norsk og f.eks. pakistansk. Etnisk identitet forsterkes gjerne når man oppholder seg utenfor hjemlandet, og det er ikke min sak at andre selv velger hva de identifiserer seg som. Mangfold er, som nevnt, bra. 2
BoringMachines Skrevet 17. mars 2012 #8 Skrevet 17. mars 2012 (endret) Enig i mye av det som står her. Man er norsk hvis man selv anser seg som norsk, ved å snakke norsk og følge norske regler og tradisjoner. Hvis man føler seg som norsk bør vel dette holde. Jeg synes ikke man umiddelbart blir norsk når man bare har fått statsborgerskap. Jeg tror ikke jeg hadde følt meg som kineser hvis jeg flyttet til Kina. På samme måte tror jeg ikke at feks somaliere som kommer til Norge føler seg norske med en gang. Men hvis de ikke har noe som helst forhold til sitt "opphav", men heller identifiserer seg som norsk, så spiller det overhode ingen rolle hvilken hudfarge man har, eller hvor foreldre, besteforeldre osv kommer fra. Endret 17. mars 2012 av BoringMachines
Inger88 Skrevet 17. mars 2012 #9 Skrevet 17. mars 2012 En trenger ikke være sneversynt fordi om en mener en person som ikke gidder lære seg norsk eller integrere seg ikke er norsk. For hva gjør egentlig den personen til en nordmann?
Gjest .. Skrevet 17. mars 2012 #10 Skrevet 17. mars 2012 For meg er det vanskeleg å svare utan å tenkje kva betyr å vore norsk? vi kjem frå eit land i Mellomamerika, og eg trur ikkje verken sønen min eller eventuelle future barn kan bli norsk nokon gong. Sønen min snakkar norsk nesten like godt som dei andre,skriver både nynorsk, bokmål og dialekt, er god integrert, har mange norske vener (no har eg tre stykker på stua som spiller PS3, to ha vore har sidan igår kveld)men skal ALDRI bli noko meir en ein latinamerikansk som har vokst opp i Noreg Han trives har, har ikkje noko problem med å forstå og følge norske regler(som er ikkje så annerledes en våre) men han er ikkje norsk, han er jo sonen min! Og det kan vi ikkje nekta. Og vi he ingen grunn til å gjere det heller. Han er vore ofte i heimelandet, snakkar perfekt spansk og er stolt over bakgrunen sin. Gutane synast det er spennande med både mat og språk heime med oss. Vi er godt integrert, har det kjekt med folk, respektere løver og regler, men koffor skulle enten han eller eg bli norkse? Eg synast det er rart med folk som blir aldri på besøk med store familia i heimelandet, lærer ikkje borte morsmålet til barna sine og snakkar med dei på den dårligaste norsk ein kan tenkje seie fordi: "Dei er jo norsk no". Kjenner mange sånn barn og alle dei er utrolege utrygge på seg sjølv og er flau over foreldrene sine 6
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2012 #11 Skrevet 17. mars 2012 En blir norsk når en legger fra seg dette sharia-tullet. 1
Ryvre Skrevet 17. mars 2012 #12 Skrevet 17. mars 2012 Beklager, men uansett hvor "norsk" man er så er man jo ikke norsk dersom man opprinnelig kommer fra somalia? Jeg ville jo aldri kalt meg svensk dersom jeg hadde bodd i Sverige de siste ti årene, eller i USA, Frankrike, Somalia, Pakistan and the list goes on. Jeg ville jo kalt meg norsk. Men jeg kan forstå barn og ungdom som ikke har noen spesiell tilknytning til sitt hjemland, men når de er mørke i huden så er det jo klart at man blir omtalt som innvandrer/en person med innvandrer bakgrunn. Man er jo ikke "helnorsk" når man er svart. 2
Mooria Skrevet 17. mars 2012 #13 Skrevet 17. mars 2012 Enig at en kan ikke kalle seg for norsk uten å følge norske lover, tradisjoner og regler, uten å kunne norsk og ved å følge praksiser som er i strid med alt Norge står for. Enig. For å kunne kalle seg norsk, så må man oppføre seg som en nordmann på alle måter. En muslim er ikke norsk selv om han/hun har bodd i Norge hele livet og er norsk statsborger. 2
Joe Skrevet 17. mars 2012 #14 Skrevet 17. mars 2012 Enig. For å kunne kalle seg norsk, så må man oppføre seg som en nordmann på alle måter. En muslim er ikke norsk selv om han/hun har bodd i Norge hele livet og er norsk statsborger. Men hva med etnisk norske nordmenn med kun norsk familie bakover i slekta, som velger å bli muslim i voksen alder? Og, forresten. Norsk nok for hva? 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #15 Skrevet 17. mars 2012 Er du født i Norge og hovedsaklig oppvokst her, har norsk statsborgerskap og ser på deg selv som norsk, da er du norsk. Og en som er født i Norge og oppvokst her kommer ikke fra noe annet land enn Norge. Sier de selv noe annet så skal det selvsagt respekteres. Jeg kjenner selv en familie fra Pakistan. De er veldig godt integrerte og barna er født og oppvokst her. Hva gjør dems barn mindre norske enn mine? Eller så kan man vel si at vi alle er afrikanere da det var der de første menneskene oppstod :gjeiper: 9
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #16 Skrevet 17. mars 2012 Enig. For å kunne kalle seg norsk, så må man oppføre seg som en nordmann på alle måter. En muslim er ikke norsk selv om han/hun har bodd i Norge hele livet og er norsk statsborger. En muslim er en som følger Islam, ikke et folkeslag så jo, en muslim kan være norsk. Og hvordan oppfører en nordmann seg? Spise gris og feire jul? Det er det nå mange som ikke gjør. 5
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #17 Skrevet 17. mars 2012 Er du født i Norge og hovedsaklig oppvokst her, har norsk statsborgerskap og ser på deg selv som norsk, da er du norsk. Og en som er født i Norge og oppvokst her kommer ikke fra noe annet land enn Norge. Sier de selv noe annet så skal det selvsagt respekteres. Jeg kjenner selv en familie fra Pakistan. De er veldig godt integrerte og barna er født og oppvokst her. Hva gjør dems barn mindre norske enn mine? Eller så kan man vel si at vi alle er afrikanere da det var der de første menneskene oppstod :gjeiper: Foreldrene er Pakistanske - Barna er det. Jeg med norske foreldre kan aldri flytte til Sverige og bli Svensk. 4
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #18 Skrevet 17. mars 2012 Foreldrene er Pakistanske - Barna er det. Jeg med norske foreldre kan aldri flytte til Sverige og bli Svensk. Foreldrene er det, helt enig, men barna er jeg dessverre uenig i. De ser på seg selv som norske også og det teller. Ikke har barna vært i Pakistan heller.
waco Skrevet 17. mars 2012 #19 Skrevet 17. mars 2012 man er vel norsk nok når man spiser taco på fredager? 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #20 Skrevet 17. mars 2012 Aldri. Min far er halvt svensk og har bodd i Norge i 40 år. Når folk spør så sier jeg at han er svensk og jeg halvt svensk. Jeg mener det skal gå maaaaange generasjoner før man kan kalle seg helt norsk. 5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå