AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #1 Skrevet 16. mars 2012 Dater en fyr som dessverre har gått arbeidsledig en stund. Problemet er at i det siste har han kommentert oftere og oftere hvor dårlig stelt det ståååår til med økonomien. At "nå må han vel ut å slikke asfalten snart om han ikke får penger Nav den og den dagen osv. Jeg er betenkt. Bør jeg hjelpe han? Selv har jeg jobb hus bil sikker inntekt, mens denne fyren eier ingenting. Han er jo snill og grei ellers ..
Inger88 Skrevet 16. mars 2012 #2 Skrevet 16. mars 2012 Tror ikke du bør låne ham penger dersom du ikke kjenner ham godt. 14
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #3 Skrevet 16. mars 2012 Spander en bærepose med mat på ham, men ikke lån ham penger. Har hørt for mange historier om folk som blir lurt av folk de dater til å låne dem store summer som de aldri får igjen. På denne måten hjelper du ham uten at han har mulighet til å lure til seg penger. 21
Snøvott Skrevet 16. mars 2012 #4 Skrevet 16. mars 2012 Be ham sette opp budsjett og holde seg til det, så ber du ham holde opp med den fiskinga etter penger. 4
Testosteron Skrevet 16. mars 2012 #5 Skrevet 16. mars 2012 Alle i Norge får så mye penger mellom hendene hver måned at de ikke behøver å sulte. Er man arbeidsledig, får man dagpenger eller annen stønad. På meg virker det som han ønsker å snylte på deg. 8
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #6 Skrevet 16. mars 2012 Ikke gi ham et øre. Du kjenner han vel ikke spesielt godt? Hvis ikke han har en god kompis eller familie å låne av så er det antakeligvis en grunn (at han har lånt for og ikke betalt tilbake, etc.). Hvis jeg var i skikkelig knipe hadde jeg spurt rundt 10 andre personer før jeg hadde spurt en relativt ny date, for å si det sånn (bestevenner, foreldre, søsken, onkel). Du kan alltids invitere ham litt oftere på middag hos deg, da blir dere jo kjent. Men ikke gi ham penger. Han får jo penger av NAV som skal rekke. 8
Gjest Tirkes Skrevet 16. mars 2012 #7 Skrevet 16. mars 2012 Som AB sier over her, ikke lån ham penger om du ikke kjenner ham godt. Men om dere har datet såpass at dere besøker hverandre lett, så ville jeg kanskje tatt muligheten til å fylle kjøleskap og fryser når jeg var innom en helg. Mangler han penger og sulter halv i hjel - så hjelper du ham til å få spist. Manipulerer han deg - så får han spise seg god og mett mens han lurer på hvordan han skal få tømt kontoen din. Sånn type oppførsel får noen oransje varsellamper om utnytting til å lyse opp i hodet mitt. Oransje fordi han kan være åpen og ærlig og at han har det tungt og synes det er greit å dele med deg, så ikke helt rød alarm ennå. 5
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #8 Skrevet 16. mars 2012 La meg si det slik, han prøver seg på deg, og ikke på den gode måten. Han sjekker hvor lett og løst du holder på penger, hvor lett og løst du holder de fra ham, om han kan grafse de til seg.. beklager, men sånn er det, han sjekker om han lett kan ta fra deg pengene dine. Stå på ditt, IKKE GI PENGER, men gi mat og matvarer. Så skal du se det går greit, plutselig. Han kan ha penger på konto, eller ikke gidder å bruke egne penger, og bare vil ha mer penger mellom hendene. 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #9 Skrevet 16. mars 2012 Han sier han ikke vil uroe familien sin med det for da blir moren som bor på andre siden av landet så bekymret for han. Han er snill og grei ellers da men føler det er vanskelig når han sitter der så deprimert når jeg besøker ham. Det er alltid jeg som spanderer felles måltider for jeg har ikke hjerte til å kreve noe av ham slik hans økonomiske situasjon fortoner seg. Og jeg kjører hvis vi skal noe men begrenser seg jo hva vi kan gjøre med mindre jeg spanderer da...og han maser om å komme hjem til meg at jeg må slippe han inn i livet mitt i større grad enn jeg gar gjort hittil. Jeg nøler og har holdt igjen pga det økonomiske. Er jeg slem ? 2
Gjest Tirkes Skrevet 16. mars 2012 #10 Skrevet 16. mars 2012 Du høres ikke slem ut som betaler felles måltider og spanderer på ham. Du høres forsiktig ut. Og det er smart når man ikke kjenner noen godt. 13
I Grosny Skrevet 16. mars 2012 #11 Skrevet 16. mars 2012 Dater en fyr som dessverre har gått arbeidsledig en stund. Problemet er at i det siste har han kommentert oftere og oftere hvor dårlig stelt det ståååår til med økonomien. At "nå må han vel ut å slikke asfalten snart om han ikke får penger Nav den og den dagen osv. Jeg er betenkt. Bør jeg hjelpe han? Selv har jeg jobb hus bil sikker inntekt, mens denne fyren eier ingenting. Han er jo snill og grei ellers .. Er han den mannen du vil ha barn og framtid med? Hvordan vil dere ha det om 15 år? Tjener du så godt at dere kan ha ett godt liv, med bra mat til barna dersom han blir hjemmeværende? I motsatt fall. Har han en skikkelig og realistisk strategi for å få seg grei jobb, og innebærerer den tilleggsutdannelse eller tunge masterstudier? Hvis du ønsker en framtid med mann og barn, så bør du vurdere om dere kan fikse dette greit, eller evt. bryte. Du er jo bare i datefasen. Det er lett å kutte ut nå, og kjærlighetssorgen blir minimal. 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #12 Skrevet 16. mars 2012 For å si det slik; jeg har også vært arbeidsledig(engasjement i jobb har gått over før jeg har rukket å få ny jobb - og søknadsprosesser har tatt noen måneder) - og jeg nevner kun evt dårlig økonomi for veldig gode venninner grunnet masse saksbehandlingsfeil som selvsagt innvirket på økonomien når man har huslån/studielån etc. Jeg hadde aldri i verden ordlagt meg på den måten, og iallefall ikke ovenfor en jeg var interessert i. Om jeg "klagde nød" så var det mer at jeg virkelig håpte at spennende jobb X skulle respondere på meg som kandidat, eller at jeg var redd for å gå for lenge uten jobb - ikke at "nav ikke sender meg penger". Jeg blir veldig ille berørt av folk som snakker slik om økonomi, det er liksom helt uhørt for meg. Og spesielt på en så "snyltete" måte. Det høres jo ut som om vedkommende ikke er interessert i å jobbe, bare motta penger fra nav? Du skal iallefall ikke bidra økonomisk, han har ansvar selv. 9
Snøvott Skrevet 16. mars 2012 #13 Skrevet 16. mars 2012 Uansett hva du gjør, ikke gi ham penger! Frem til han finner seg en jobb får han bare godta at han ikke kan kjøpe alt han har lyst på, det blir nok litt kjip billigmat som han selv skal betale for, ikke du.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #14 Skrevet 16. mars 2012 Jeg synes det er rart at han i DATINGFASEN innrømmer slike problemer og ber deg om hjelp nærmest, i allefall sutrer til du hjelper. Du hjelper jo allerede veldig mye. En ting er å innrømme og si at nå har man litt dårlig råd en periode, en annen er å klage, syte, og indirekte TIGGE penger av deg. 5
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #15 Skrevet 16. mars 2012 Prøv å ikke la dette handle om meg og mitt innlegg nå, dere kan alltids skyte meg i tankene, men jeg må bare dele noe med dere. I mine yngre og dummere dager, når jeg hadde skikkelig dårlig råd, sååååå.. hendte det at jeg dro penger ut av menn jeg date'a på samme måte som det daten til ts gjør. Og det er de samme argumentene jeg kom med, nesten. Altså, ikke at jeg må ut og slikke asfalt og sånn. Men det å si slike ting, det er klart med èn ting. Det er ikke mat som er poenget, det er pengene. Han vil ha pengene av deg, sånn er det. Og det at han vil mer inn i livet ditt, der feiler han for å si det sånn. Dere skulle ha kommet til et stadium der du selv inviterte ham inn i livet ditt, og dermed ga ham penger. Han skjønner at han ikke har gjort deg husvarm nok enda til å gi ham penger, så her forsøkes det for fullt. Hilsen been there, done that. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #16 Skrevet 16. mars 2012 Bør jeg hjelpe han? Hvis du vil at han skal overleve, så ja. Kjøp et par First Price nuddelpakker til han i det minste. Det koster ikke mye.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #17 Skrevet 16. mars 2012 Det er Nav som betaler leiligheten hans. Her forleden jeg var hos han kom det en telefon fra husverten som etterlyste husleien. Det viste seg da at det var noe krøll med overføringen fra Nav og ble endel samtaler dem alle imellom. Jeg synes det var skikkelig ekkelt. Jeg selv aldri har aldri vært avhengig av ¨å gå på sosialen, Ville hatt høy terskel for det. Men synes synd på han og siden situasjonen hans har vart noen måneder tenker jeg det må snart snu at han får seg jobb..
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #18 Skrevet 16. mars 2012 Ser veldig forskjellige reaksjoner i denne tråden og i den andre tråden hvor jenta har litt dårligere råd enn mannen. Når det er mannen som har dårlig råd, skal han liksom forventes å betale alt selv uten å få hjelp. Men når det er dama som er student, så skal mannen forventes å betale mer. Hvor er logikken?
Gjest Tirkes Skrevet 16. mars 2012 #19 Skrevet 16. mars 2012 Ser veldig forskjellige reaksjoner i denne tråden og i den andre tråden hvor jenta har litt dårligere råd enn mannen. Når det er mannen som har dårlig råd, skal han liksom forventes å betale alt selv uten å få hjelp. Men når det er dama som er student, så skal mannen forventes å betale mer. Hvor er logikken? Hvilken tråd? http://forum.kvinneguiden.no/?showtopic=639819 Denne? Slik jeg forstår det er disse samboere. Ikke på dater'n. Jeg ville aldri betalt en telefonregning for en jeg dater og ikke hadde noe seriøst eller avklart forhold til. Men for en samboer? Glatt. 7
Jade Skrevet 16. mars 2012 #20 Skrevet 16. mars 2012 (endret) Kjøp 10 pakker makaroni og en flaske ketchup + vitaminer. Så sulter han ikke ihjel. Endret 16. mars 2012 av Jade 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå