AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #1 Skrevet 16. mars 2012 Tanten min har strikket Mariusgenser til meg, men jeg skulle gjerne ønske den var litt lengre. Er det mulig å strekke den på noen måte? Vil ikke ha den videre, bare litt lengre. Noen som har gode tips?
Gjest navnelapp Skrevet 16. mars 2012 #2 Skrevet 16. mars 2012 Du kan dampe den, og prøve å strekke den lenger på den måten. Fukt eit kopphandkle, og set strykejernet på middels varme. Legg den på strykebrettet, og legg kopphandduken oppå genseren. Begynn ved halsen, og stryk nedover og nedover. Strekk i genseren medan du held på. Fukt handduken på nytt viss den vert for tørr. Det skal frese godt når du legg jernet på, og du må bevege jernet i same retning heile tida. Når du vaskar genseren vil den trekke seg litt saman, men då kan du dampe den på same måte når den er litt fuktig, men med tørt handkle. Husk på at når du strekker den i lengda vil den bli smalare i breidda. Viss den er romsleg sidevegs så er ikkje det noko problem. Viss den er akkurat passe i vidda ville eg heller prøvd å strikke på den. Då rekker du opp vrangborden nederst, og strikkar på så mykje du vil ha. Bruk annakvar runde det opprekte garnet og nytt garn, då syns ikkje fargeforskjellen så godt. Det er alltid litt fargeforskjell mellom ulike garnparti.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #3 Skrevet 17. mars 2012 Du kan dampe den, og prøve å strekke den lenger på den måten. Fukt eit kopphandkle, og set strykejernet på middels varme. Legg den på strykebrettet, og legg kopphandduken oppå genseren. Begynn ved halsen, og stryk nedover og nedover. Strekk i genseren medan du held på. Fukt handduken på nytt viss den vert for tørr. Det skal frese godt når du legg jernet på, og du må bevege jernet i same retning heile tida. Når du vaskar genseren vil den trekke seg litt saman, men då kan du dampe den på same måte når den er litt fuktig, men med tørt handkle. Husk på at når du strekker den i lengda vil den bli smalare i breidda. Viss den er romsleg sidevegs så er ikkje det noko problem. Viss den er akkurat passe i vidda ville eg heller prøvd å strikke på den. Då rekker du opp vrangborden nederst, og strikkar på så mykje du vil ha. Bruk annakvar runde det opprekte garnet og nytt garn, då syns ikkje fargeforskjellen så godt. Det er alltid litt fargeforskjell mellom ulike garnparti. Tusen takk for svar! :D Bare et lite problem... jeg har ikke strykejern! Er student ser du, og har ikke kommet så langt at jeg har fått investert i det enda. Det er ikke mulig å strekke den på andre måter? Har fått beskjed om at den skal ligge å tørke, og at det var veldig viktig, strekker den seg hvis den henger? Vil ikke at mønsteret skal strekkes, bare det lange partiet uten mønster - er det mulig å ligge den slik at mønsteret og armene ligger, og resten henger, og strekke det på den måten?
Gjest navnelapp Skrevet 18. mars 2012 #4 Skrevet 18. mars 2012 Viss eg var deg ville eg lånt eit strykejern. Ein ullgenser skal vaskast sjeldan, ull tek ikkje opp lukt og smuss på same måte som vanlege plagg i bomull eller syntetiske fiber. Så du kan trygt låne eit jern, gjere denne operasjonen og så bruke genseren i fleire månader utan at den må vaskast. Og før eller seinare får du kanskje eit strykejern sjølv?
Kosemose Skrevet 18. mars 2012 #5 Skrevet 18. mars 2012 tråd ryddet for avsporing/snikksnakk Kosemose, mod
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2012 #6 Skrevet 18. mars 2012 Ta genseren inn i dusjen og heng den på en kleshenger. Spyl den med kaldt vann og strekk den innimellom slik at du får den fasongen du ønsker.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2012 #7 Skrevet 18. mars 2012 Ta genseren inn i dusjen og heng den på en kleshenger. Spyl den med kaldt vann og strekk den innimellom slik at du får den fasongen du ønsker. Takk for svar. Er dette en løsning jeg kan bruke mens jeg venter på å få tak i strykejern? Den blir ikke ødelagt? Og er dette en varig løsning eller? Hvor ofte må jeg strekke den?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå