Måndagsbarn Skrevet 16. mars 2012 #1 Skrevet 16. mars 2012 Er det noen av dere som har vonde drømmer/mareritt ofte, eller som sover utrolig dårlig om nettene pga drømmene deres? Fortell! Jeg forsøker å lese litt om drømmer, mareritt o.l. men sitter igjen med inntrykket av at jeg er helt gæren. De siste 3 årene siden mormor døde har jeg hatt mareritt eller vonde drømmer som sitter i i flere dager etterpå. Drømmene handler om henne, at hun er i live igjen, at hun sier ting til meg, er på steder sammen der vi tilbragte mye tid sammen o.l. Det gjentagende i disse drømmene er at noen dør. I de aller fleste drømmene er det jeg som av ulike grunner MÅ drepe henne:( Altså er det ikke slik at jeg vil eller bare tilfeldigvis tar livet av henne, men det er ulikt hver gang hvordan det foregår. Inatt var vi på hytta sammen (vi var ekstremt mye sammen når hun levde, og hun var mer som en mor og bestevenn for meg enn noen annen) og det var flom. Vannet kom nærmere og nærmere hytta, og jeg visste egentlig at mormor var død og at jeg burde dra derfra før jeg selv druknet. Jeg VET i disse drømmene at hun egentlig er død, men har kommet tilbake likevel - og måten jeg dreper henne på varierer også veldig. Jeg har både drept henne med kniv, kvalt henne, satt fyr på henne o.l. Det er grusomt å drømme slik om en person jeg elsket mer enn noe annet:S Burde kanskje komme meg til psykolog? Noen som har en teori på hvorfor jeg drømmer så syke ting?
Måndagsbarn Skrevet 16. mars 2012 Forfatter #3 Skrevet 16. mars 2012 det er skyldfølelse Hmmm, men jeg kan ikke helt forstå at jeg har noen skyldfølelse i forhold til henne lenger? Lurer bare på hvordan du trakk konklusjonen, er du god på drømmer og slikt? Hun døde riktignok langt unna før jeg fikk tatt farvel, men dette var jo noe hun selv valgte, det har vi (familien) snakket mye om. Har du selv noen vonde drømmer?
Gjest Nuppdupp Skrevet 16. mars 2012 #4 Skrevet 16. mars 2012 har ekstremt ekle drømmer selv. kunne sikkert skrevet side opp og side ned om dem, men det som gjentar seg, er at pappa er død og jeg må gjemme liket fordi ingen skal tro det er meg. det er ikke meg, men jeg blir mistenkt. det handler om følelsene man har ved dødsfallet. skyld, at man kunne gjort mer for å redde personen osv. ja, jeg synes du burde snakke med psykolog om det. finne grunnen om du ikke vet selv
Måndagsbarn Skrevet 16. mars 2012 Forfatter #5 Skrevet 16. mars 2012 har ekstremt ekle drømmer selv. kunne sikkert skrevet side opp og side ned om dem, men det som gjentar seg, er at pappa er død og jeg må gjemme liket fordi ingen skal tro det er meg. det er ikke meg, men jeg blir mistenkt. det handler om følelsene man har ved dødsfallet. skyld, at man kunne gjort mer for å redde personen osv. ja, jeg synes du burde snakke med psykolog om det. finne grunnen om du ikke vet selv huff, høres vondt ut:S Ja, jeg bør nok få kommet meg til en psykolog. Har du vært hos psykolog, hjalp det isåfall noe?
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #6 Skrevet 16. mars 2012 Du burde gå til psykolog. Mange som har slike drømmer har ikke kommet over dødsfallet f.eks. Jeg drømmer ofte at jeg og søsknene mine bygger ting. Tårn, hus, høye ting. Så ser jeg dem klatre opp i tårnet o.l. og vet at det kommer til å rase. Som regel greier jeg å redde dem, men ikke alltid.
Gjest Nuppdupp Skrevet 16. mars 2012 #7 Skrevet 16. mars 2012 nei, har ikke vært hos psykolog. fant det ut selv. jobbet med meg selv om å ikke ha skyldfølelse, så i det siste har ikke de drømmene dukket opp. nå har jeg begynt å drømme om at faren min løfter meg opp av grøfta. har mareritt også, men ikke på samme måte. og du må ikke spise tung mat før du sover
Måndagsbarn Skrevet 16. mars 2012 Forfatter #8 Skrevet 16. mars 2012 nei, har ikke vært hos psykolog. fant det ut selv. jobbet med meg selv om å ikke ha skyldfølelse, så i det siste har ikke de drømmene dukket opp. nå har jeg begynt å drømme om at faren min løfter meg opp av grøfta. har mareritt også, men ikke på samme måte. og du må ikke spise tung mat før du sover Hehe, sliter med magekatarr så spiser ikke så mye i det hele tatt:S Sånn generelt kommer disse drømmene ofte rundt årsdagene hennes (2. og 20. mars, bursdag og dagen hun døde) og når jeg har det vanskelig/vondt ellers:S så kan jeg ha månedsvis med marerittfri periode før det begynner igjen. Godt at du har sluppet litt av skyldfølelsen:)
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #9 Skrevet 16. mars 2012 Jeg drømmer også at min bestemor er i live igjen selv om jeg i drømmen vet at hun egentlig har vært død. I drømmen må jeg ikke ta livet av henne, men vi prater sammen og jeg får sagt ting jeg burde sagt før hun døde. Jeg har litt dårlig samvittighet kanskje, ikke fordi jeg har oppført meg dårlig, men fordi et annet familiemedlem oppførte seg ekstremt dårlig mot henne (hun var dement, og h*n stjal alle pengene og verdisakene hennes ved å skape tillit mens h*n altså bare var falsk for å skaffe penger/ting), og jeg skulle ønske at jeg hadde oppdaget det før hun døde (alt kom frem i arveoppgjøret, plutselig manglet det hundretusener på konto, og h*n var den som hadde hatt kontroll over det osv), slik at jeg kunne stoppet vedkommende.
Måndagsbarn Skrevet 16. mars 2012 Forfatter #10 Skrevet 16. mars 2012 Jeg drømmer også at min bestemor er i live igjen selv om jeg i drømmen vet at hun egentlig har vært død. I drømmen må jeg ikke ta livet av henne, men vi prater sammen og jeg får sagt ting jeg burde sagt før hun døde. Jeg har litt dårlig samvittighet kanskje, ikke fordi jeg har oppført meg dårlig, men fordi et annet familiemedlem oppførte seg ekstremt dårlig mot henne (hun var dement, og h*n stjal alle pengene og verdisakene hennes ved å skape tillit mens h*n altså bare var falsk for å skaffe penger/ting), og jeg skulle ønske at jeg hadde oppdaget det før hun døde (alt kom frem i arveoppgjøret, plutselig manglet det hundretusener på konto, og h*n var den som hadde hatt kontroll over det osv), slik at jeg kunne stoppet vedkommende. Uff, så leit:/ Men din bestemor visste ikke om hva som skjedde? I såfall var hun vel lykkelig uvitende og det er kanskje en grei måte å se det på. Skjønner ikke hvordan noen, spesielt egen familie, har samvittighet til å stjele penger fra sine egne. Når de er syke eller demente trenger de jo støtte og godhet. Utrolig at man greier å få seg til å gjøre sånt. Regner med vedkommende ikke fikk et rødt øre etterpå? Når man vet at skyldfølelsen ikke er helt rasjonell, føler du likevel at du burde få hjelp med den?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå