Roo Skrevet 16. mars 2012 #1 Skrevet 16. mars 2012 Det stinker i kjøleskapet, og lukten brer seg. Var uheldig og glemte en åpnet hermetisk tomatsaus der inne, og nå er lukten blitt uutholdelig!! Vasket ut med en fuktig klut og satte en liten skål med eddik inni der over natten. Det har ikke hjulpet noe særlig. Tips taes imot med stor takk!!
Gjest BamseB Skrevet 16. mars 2012 #2 Skrevet 16. mars 2012 2-3 ganger i året hiver jeg ut all mat i skapet og vasker grundig med grønnsåpe og doktorsprit, nettopp for å fjerne lukt og annet grums. Hele prosessen er gjort på en effektiv halvtime så maten din blir ikke ødelagt 1
Ragnhild<3 Skrevet 16. mars 2012 #3 Skrevet 16. mars 2012 Sett en skål med vanlig Natron i kjøleskapet. Da forsvinner dårlig lukt.
Silfen Skrevet 16. mars 2012 #4 Skrevet 16. mars 2012 De der på tv som vasker nasty hus bruker vel sitron i varmt vann eller noe i den duren.
Roo Skrevet 16. mars 2012 Forfatter #5 Skrevet 16. mars 2012 Vasker jevnlig kjøleskapet jeg også, men pleier å bruke klorin. Bør jeg heller bruke annen type vaskemiddel, som grønnsåpe (som du skriver, BamseB)? Akkurat nå har jeg bare vanlig kjøkkensåpe, skal handle inn det jeg trenger etterpå. Litt skeptisk til eddiken, om den setter smak på maten. Men det florerer av eddik-tips på nettet.
Roo Skrevet 16. mars 2012 Forfatter #6 Skrevet 16. mars 2012 De der på tv som vasker nasty hus bruker vel sitron i varmt vann eller noe i den duren. Nasty hus ja, hehe. Har sett det jeg også. Men der er jo tilfellet ekstremt også. Mitt kjøleskap er splitter nytt og har ikke noe søl inni seg.
Silfen Skrevet 16. mars 2012 #7 Skrevet 16. mars 2012 Men brukte de ikke det pga lukt? Anyway, eddik tar lukt. Som i en skål satt inn.
Roo Skrevet 16. mars 2012 Forfatter #8 Skrevet 16. mars 2012 Men brukte de ikke det pga lukt? Anyway, eddik tar lukt. Som i en skål satt inn. Jo, lurer på det altså. Tipper at sitronsyren fjerner vond lukt. Kanskje jeg kjøper både klorin og sitron da.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #9 Skrevet 16. mars 2012 Du kan prøve med en sitron, del den i to og legg den i kjøleskapet. Var veldig effektivt den gangen jeg slet med et eller annet som stinket.
Roo Skrevet 16. mars 2012 Forfatter #10 Skrevet 16. mars 2012 Du kan prøve med en sitron, del den i to og legg den i kjøleskapet. Var veldig effektivt den gangen jeg slet med et eller annet som stinket. Takk for tips! Siden flere nevner sitron står det nå på handlelisten. Først en vask med klorin, så sitron. Det må da gjøre susen!
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2012 #11 Skrevet 16. mars 2012 Tror jeg ville holdt meg unna klorin, altså. Hvis du er redd eddik skal sette lukt i maten må vel klorin være værre? Det er jo i tilegg helseskadelig, ville ikke brukt det et sted der jeg har mat stående.
Roo Skrevet 16. mars 2012 Forfatter #12 Skrevet 16. mars 2012 Tror jeg ville holdt meg unna klorin, altså. Hvis du er redd eddik skal sette lukt i maten må vel klorin være værre? Det er jo i tilegg helseskadelig, ville ikke brukt det et sted der jeg har mat stående. Det er sterke saker ja, men samtidig fjerner det jo alt av skitt/smuss/bakterier. Tar selvfølgelig ut maten og vasker grundig ut med vann etterpå.
Bjørn82 Skrevet 16. mars 2012 #13 Skrevet 16. mars 2012 Det stinker i kjøleskapet, og lukten brer seg. Var uheldig og glemte en åpnet hermetisk tomatsaus der inne, og nå er lukten blitt uutholdelig!! Vasket ut med en fuktig klut og satte en liten skål med eddik inni der over natten. Det har ikke hjulpet noe særlig. Tips taes imot med stor takk!! Du må tømme kjøleskapet, så må du vaske det med litt sterkt salmiakkvann. Ta gjerne ut kontakten og la kjøleskapet bli romtemperert før du vasker det. Når du har fått det rent må du vaske over det enda en gang for å få vekk salmiakk rester. Når du da er ferdig lar du det stå å tørke med døren oppe og kontakten ute til det er tørt. 1
Roo Skrevet 16. mars 2012 Forfatter #14 Skrevet 16. mars 2012 Du må tømme kjøleskapet, så må du vaske det med litt sterkt salmiakkvann. Ta gjerne ut kontakten og la kjøleskapet bli romtemperert før du vasker det. Når du har fått det rent må du vaske over det enda en gang for å få vekk salmiakk rester. Når du da er ferdig lar du det stå å tørke med døren oppe og kontakten ute til det er tørt. Hvorfor bør jeg bruke salmiakk istedenfor klorin? Hmm, høres effektivt ut, men da blir det jo veldig tidkrevende. Ikke sikkert all maten overlever da..
Dyregod Skrevet 16. mars 2012 #15 Skrevet 16. mars 2012 Kaffepulver skal visst også ta bort lukt. De brukte det på det programmet dere andre snakker om;-) Den skal visst nøytralisere lukt. Jeg har ikke prøvd selv, men har man kaffe i huset er det jo bare å prøve:)
Bjørn82 Skrevet 16. mars 2012 #16 Skrevet 16. mars 2012 Hvorfor bør jeg bruke salmiakk istedenfor klorin? Hmm, høres effektivt ut, men da blir det jo veldig tidkrevende. Ikke sikkert all maten overlever da.. Nei fordi salmiakk er skikkelig bra på å løse opp skitt. Så fjerner det lukt ganske bra også. Men selve samiakken lukter jo helvete når man bruker den. Maten kan du jo prøve å putte i poser som du setter i en kjølig kjellerbod, kvistbod eller et kjølig rom. Prøv å få det så kompakt som mulig for at det ikke skal ta til seg varme. Det behøver ikke å ta så veeeeldig lang tid å gjøre det på den måten da. Det tar en time halvannen. =)
Roo Skrevet 16. mars 2012 Forfatter #17 Skrevet 16. mars 2012 Nei fordi salmiakk er skikkelig bra på å løse opp skitt. Så fjerner det lukt ganske bra også. Men selve samiakken lukter jo helvete når man bruker den. Maten kan du jo prøve å putte i poser som du setter i en kjølig kjellerbod, kvistbod eller et kjølig rom. Prøv å få det så kompakt som mulig for at det ikke skal ta til seg varme. Det behøver ikke å ta så veeeeldig lang tid å gjøre det på den måten da. Det tar en time halvannen. =) Det ble klorin gitt! Men satser på at det gjør samme nytten. Som sagt så har jeg jo nytt kjøleskap og begrenset med skitt og fett inni der. Kjøpte også en sitron, til siste finish (Det er liksom begrenset hva man har av kjølig bod/rom når man bor på hybel). Takk igjen for tips!
Bjørn82 Skrevet 16. mars 2012 #18 Skrevet 16. mars 2012 Det ble klorin gitt! Men satser på at det gjør samme nytten. Som sagt så har jeg jo nytt kjøleskap og begrenset med skitt og fett inni der. Kjøpte også en sitron, til siste finish (Det er liksom begrenset hva man har av kjølig bod/rom når man bor på hybel). Takk igjen for tips! hehe.. ja det har du nok rett i.. (Begrenset plass) Joda klorin bør jo funke det også da.. Men jeg har aldri prøvd med det selv så jeg vet ikke.. Anyway.. Good luck!
Brunhilde Skrevet 16. mars 2012 #20 Skrevet 16. mars 2012 Jeg hadde aldri i livet giddet å bruke Bjørn82 sin metode for å vaske kjøleskapet! Jeg gjør det superenkelt: All mat på benken, kast det du ikke trenger lenger, vask over kjøleskapet med varmt vann som du har en dæsj zalo og en dæsj eddik i. Zalo tar dritten, eddik tar lukten. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå