Gjest Anonymous Skrevet 14. januar 2004 #1 Skrevet 14. januar 2004 Hei :D Jeg har en ytrefilet på ca 1,5 kg i frysen...jeg har aldri tilberedt noe slikt før...bare stekt biffer,men denne kunne jeg tenke meg å helsteke. Går ut i fra at ytrefilet egner seg til det...? Altså: jeg ønsker tips til tilberedning, saus og tilbehør. Ca hvor mange munner vil en ytrefilet på denne størrelsen mette? Håper noen kyndige matlagere forbarmer seg over meg i all min uvitenhet! :D gjest :D
Arkana Skrevet 14. januar 2004 #2 Skrevet 14. januar 2004 Det du gjør er å gni fileten inn med salt og peppermix så bruner du den raskt på sterk varme i stekepanne. Legg den over i en ildfast form og stikk inn et steketermometer. Stek ved 175 grader til termometeret viser 60 grader (rosa kjerne). Godt tilbehør er f.eks. bakte poteter (1 t. 15 min. i ovn eller ca 7-8 min i mikro) med herlig kryddersmør. Eller kjempegode fløtegratinerte poteter. Skjær poteter i skiver og legg i ildfast form sammen med løkringer og hakket hvitløk. Visp sammen kremfløte med salt, pepper og litt revet muskat og hell over (det skal dekke omtrent halvveis opp på potetene). Dryss over revet ost og stek ved 200 grader i 1 time og 15 minutter. Vil du ha en raskere versjon kan du legge alt unntatt ost i en kjele, kok opp og la koke under lokk (ikke rør i gryta) i 10 minutter. Hell alt over i en ildfast form, dryss på ost og gratiner til osten er gyllen. Her er oppskrift på en enkel peppersaus til biff: 4 dl sjy eller kraft 2 ss hvetemel 1 dl fløte evt 2-3 ss soyasaus 1 ts syltet pepper eller 1 ss grønn hel pepper litt salt Rist sammen melet med litt kald sjy. Kok opp resten og visp jevningen i. Tilsett pepper og la sausen koke minst 5 minutter. Tilsett fløte og smak til med salt og evt soyasaus. Men personlig synes jeg hjemmelaget bernaise er kjempegodt til biff, og Nigellas (jepp, hun er flott) superenkle bernaise er lett å lage og veldig god. Alt du gjør er å ha et par eggeplommer i en bolle over vannbad (altså en kjele med kokende vann, skal ikke fosskoke, bollen skal ikke berøre vannet) tilsett 1 ss hvitvinseddik og ha i litt salt og tørket estragon. Så visper du godt mens du tilsetter smør/margarin i små klumper, en etter en i begynnelsen, etterhvert kan du ha litt flere etterhvert. Tilsett så mye smør at sausen blir lys og tykk, omtrent som majones. Smak til med salt og hvit pepper. Nam nam. Samboeren min elsker min champignonstuing til biff, selv kan jeg ikke fordra sopp, men her er oppskriften i allefall. Jeg freser 1-2 sjalottløk og litt hakket hvitløk i en panne tilsetter skivet fersk sopp og freser den myk. Så tilsetter jeg salt, pepper, litt paprikapulver, en dæsj worcestershirsaus, litt chilisaus, litt soyasaus og noen spiseskjeer creme fraiche og bare varmer det sammen. Når det gjelder hvor mange en slik filet metter, så vil jeg anta at en person spiser 150-200 gram, noen er mer storspiste enn andre da, så du må tenke litt på hvem du inviterer.
Gjest the imp Skrevet 15. januar 2004 #3 Skrevet 15. januar 2004 selv bruker jeg også gjerne fløtegratinerte poteter til, men jeg synes løken blir litt dominerende så jeg bruker ikke løk i, ellers lages den vel omtrent som Arkana. Synes det er best å koke poteten og fløten først, da får fløten liksom kokt litt inn i potetene og det blir kjempegodt. Ellers er hasselbackpoteter nydelig til. Du kan også gjøre det så enkelt som å dele poteter i 2 og steke dem i ovnen. En enkel fløtesaus kan du lage ved å helle oppi fløte i steikepanna du har brunet fileeten i, ha oppi 2 teskjeer buljong til en liten fløte, ha oppi litt hvitløk og la det koke inn til en passe tykk saus og ha oppi litt hakket persille på slutten. Rødvinssaus er jo også nydelig til. Du har masse å velge i En god salat kan jo også være godt til for å veie litt opp for kjøttet og sausen som gjerne kan bli litt tungt.
nessi Skrevet 15. januar 2004 #4 Skrevet 15. januar 2004 For å sikre at kjøttet blir mørt, lar jeg det nesten alltid ligge i marinade før jeg steker det. Behøver ikke være annet enn litt olje, salt og pepper, men jeg putter gjerne i litt rødvin, hvitløk og kanskje andre krydder også. Langstek det på svak varme. Da blir det best. ... åh..nå fikk jeg lyst på biff...tror jeg må ta opp ytrefillet til i morgen ...
Arkana Skrevet 15. januar 2004 #5 Skrevet 15. januar 2004 For å sikre at kjøttet blir mørt, lar jeg det nesten alltid ligge i marinade før jeg steker det. Behøver ikke være annet enn litt olje, salt og pepper, men jeg putter gjerne i litt rødvin, hvitløk og kanskje andre krydder også. Langstek det på svak varme. Da blir det best. ... åh..nå fikk jeg lyst på biff...tror jeg må ta opp ytrefillet til i morgen ... Man skal ikke ha salt i marinader, det trekker ut kjøttsaften. Kjøttet saltes istedet rett før steking.
Gjest Anonymous Skrevet 15. januar 2004 #6 Skrevet 15. januar 2004 Prøv å bytt ut bernaisesausen med sharongsaus.Du har i tomatpurre i sausen og rør til. Stek raskt opp grønnsaker i pannen. Krydre. Bare noen min så de ers prø.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå