Gjest hei Skrevet 15. mars 2012 #1 Skrevet 15. mars 2012 Hei. Jeg fikk beskjed om legen om å ta røntgen av ryggen min. Hun sa jeg bare kunne gå der uten å bestille time. Det jeg lurer på er litt hvordan det foregår. Må jeg gjøre noe spesielle forberedelser? Leste litt om tømming av tarmen osv..... Hvor mye klær får jeg ha på meg? Er det ubehagelig av noen slag? Legen lurer på om jeg har skjev rygg det er grunnen til jeg skal på røntgen. Håper noen kan dele erfaringer eller om dere vet svar på noeen av spørsmålene eller at det er noe annet jeg bør vite. Takk på forhånd
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #2 Skrevet 15. mars 2012 Du må sannsynligvis kle av deg på overkroppen, og brette ned buksa litt (spørs litt hvor på ryggen du skal ta bilde). Vær obs på at du må ta av deg bh'en hvis den har spiler. Du trenger ikke gjøre noen forberedelser, og det er ikke ubehagelig (bare litt kaldt uten klær:p).
Gjest hei Skrevet 15. mars 2012 #3 Skrevet 15. mars 2012 Okii takk for svar Har egentlig litt angst for å kle av meg så gruer meg litt..
Virvel Skrevet 15. mars 2012 #4 Skrevet 15. mars 2012 Sist jeg tok røntgen av ryggen hadde jeg på meg t-skjorte (uten bh under) og truse. Det er altså dagen for å finne fram bestemortrusa og en t-skjorte fra 90-tallet. 1
Gjest hei Skrevet 15. mars 2012 #5 Skrevet 15. mars 2012 haha skal huske det! Jeg har ingen erfaring med dette så jeg lurer på om det var sånn du lå og gikk inni en maskin på en måte? Kan du fortelle litt om det?
Gjest CarolineS Skrevet 18. mars 2012 #7 Skrevet 18. mars 2012 haha skal huske det! Jeg har ingen erfaring med dette så jeg lurer på om det var sånn du lå og gikk inni en maskin på en måte? Kan du fortelle litt om det? Du ligger ikke inni en maskin når du tar røntgen (man ligger i en trommel når man tar MR, og i en "smultring" når man tar CT) Du står, og det hele går veldig fort. Litt avhengig av hvilke deler av ryggen du skal ta rtg av, så settes det av mellom 10 og 20 min til hele undersøkelsen, inkl. skift o.l. Jeg anbefaler deg å bestille time i forkant. De fleste røntgeninstitutter har noe ventetid. Jeg har jobbet på et røntgeninstitutt, og vet hvor frustrerende det er for både oss og pasienten at legene sier det bare å komme for å få en time på dagen. Det er sjeldent det er mulig, som regel bare når det er avbestillinger eller når man kjører ekstraprogram!
LadyStarlight Skrevet 18. mars 2012 #8 Skrevet 18. mars 2012 Jeg har scoliose (skjev rygg) og har tatt mye røntgen av ryggen opp igjennom årene. Var en gang hvor jeg ikke fikk lov til å ha noe på overkroppen, mens de andre gangene kunne jeg ha på meg en t-skjorte på overkroppen. Ellers har jeg hatt på meg joggebukser, siden de har tatt røntgen av hoftene. Ta på deg behagelige klær Noen røntgenbilder kan man stå rett opp og ned, andre må man holde armene på en spesiell måte, andre skal taes liggende hvor du holder pusten osv. Ikke noe å grue seg til
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå