Gå til innhold

Må jeg trene magen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det nødvendig å trene mage spesielt, om jeg vil ha markerte magemuskler,og jeg fra før trener utfall og knebøy med vekter, og jeg jogger noen ganger i uken? Jeg har flat mage med lite fett, og jeg har "alltid" kunne skimte konturene av magemusklene(sånn stripe som deler magen i to fra mellom ribbena og halveis med til navelen)... Har så lyst på litt mer markerte magemuskler, men det er så kjedelig og lite givende å trene magen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei du må ikke. Nesten alle har synlige magemuskler inni der, det er bare å få vekk fettlaget og fortsette med joggingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musklene dine er der under laget med spekk, men jeg vil påstå det alltid er lurt å trene mage uansett.

Det er forsåvidt like viktig å trene andre siden, ryggen.

De såkalte kjernemusklene bidrar til å styrke stabiliteten og vil gjøre deg bedre i baseøvelsene du allerede tar.

Om du har spesielt svake og små magemuskler fra før så er jo det alltids en fare for at de blir større, men så lenge fettet er over der så blir de ikke noe særlig mer synlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ingenting.

Dersom du velger å trene mage så husk at du også må trene rygg. Det må være en balanse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Rygg trener jeg allerede :) jeg har allerede veldig lite fett på magen. Jeg vil at magemusklene skal bli mer markerte enn de er nå, og da lurer jeg på om jeg må trene magen for å få til det, eller om den blir mere markert av knebøy og utfall, kombinert med jogging? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Rygg trener jeg allerede :) jeg har allerede veldig lite fett på magen. Jeg vil at magemusklene skal bli mer markerte enn de er nå, og da lurer jeg på om jeg må trene magen for å få til det, eller om den blir mere markert av knebøy og utfall, kombinert med jogging? :)

For et idiotisk spørsmål. Svaret er selvsagt ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For et idiotisk spørsmål. Svaret er selvsagt ja!

For et idiotisk svar! Ja til hva da?

Er det idiotisk å spørre om man får markerte magemuskler av tunge utfall og knebøy når man nesten ikke har magefett?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et idiotisk svar! Ja til hva da?

Er det idiotisk å spørre om man får markerte magemuskler av tunge utfall og knebøy når man nesten ikke har magefett?

Hvis du vil ha markerte muskler noe sted, så er hovedregelen at du må trene den aktuelle muskelgruppen ja. Ganske logisk. Det finnes nok unntak, men ingen kjenner jo kroppen din, så du får nesten bare prøve og finne det ut selv. Dersom du ikke merker noen fremgang er det jo bare å begynne med mageøvelser igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil ha markerte muskler noe sted, så er hovedregelen at du må trene den aktuelle muskelgruppen ja. Ganske logisk. Det finnes nok unntak, men ingen kjenner jo kroppen din, så du får nesten bare prøve og finne det ut selv. Dersom du ikke merker noen fremgang er det jo bare å begynne med mageøvelser igjen.

Og du kaller TS idiotisk?

Unnskyld meg, men dette lyser uvitenhet lang vei. De fleste med sixpack (gutter hovedsaklig) trener sjelden eller aldri magen.

TS:

Tren magen om du vil. Du må ikke. Om du trener store baseøvelser får magen kjørt seg der. Får du ned fettprosenten kommer sixpacken, men mindre du har veeldig utrent mage (noe som i så fall bør gjøres noe med mtp baseøvelsene).

Jeg trener aldri magen pga det er kjedelig, har flat og stram mage pga kjøre tunge baseøvelser.

De fleste situps-jentene som bruker halve treningstiden på å ligge på gulvet har svært sjeldent six pack:p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du kaller TS idiotisk?

Unnskyld meg, men dette lyser uvitenhet lang vei. De fleste med sixpack (gutter hovedsaklig) trener sjelden eller aldri magen.

TS:

Tren magen om du vil. Du må ikke. Om du trener store baseøvelser får magen kjørt seg der. Får du ned fettprosenten kommer sixpacken, men mindre du har veeldig utrent mage (noe som i så fall bør gjøres noe med mtp baseøvelsene).

Jeg trener aldri magen pga det er kjedelig, har flat og stram mage pga kjøre tunge baseøvelser.

De fleste situps-jentene som bruker halve treningstiden på å ligge på gulvet har svært sjeldent six pack:p

Tusen takk! Akkurat det svaret jeg håpet på :) Da kjører jeg på med baseøvelser og dropper kjedelige mageøvelser :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du kaller TS idiotisk?

Unnskyld meg, men dette lyser uvitenhet lang vei. De fleste med sixpack (gutter hovedsaklig) trener sjelden eller aldri magen.

TS:

Tren magen om du vil. Du må ikke. Om du trener store baseøvelser får magen kjørt seg der. Får du ned fettprosenten kommer sixpacken, men mindre du har veeldig utrent mage (noe som i så fall bør gjøres noe med mtp baseøvelsene).

Jeg trener aldri magen pga det er kjedelig, har flat og stram mage pga kjøre tunge baseøvelser.

De fleste situps-jentene som bruker halve treningstiden på å ligge på gulvet har svært sjeldent six pack:p

Det er viktig å huske på at det å ha sixpack og det å ha en sterk kjerne er to vidt forskjellige ting.

Sterke kjernemuskler, som mage og rygg, gir en rekke fordeler i langt flere arenaer enn bare utseende.

Samme med en eksplosiv hofte danner de grunnlaget for alle bevegelser vi gjør oppreist.

På samme måte som skuldre danner grunnlag for alle bevegelser i overkroppen.

Så selv om du ikke må trene mage for å få sixpack bør man uansett trene kjernen.

Baseøvelser som knebøy og markløft involverer kjernemuskulatur men det er ikke nok for å danne seg en sterk og eksplosiv kjerne.

Sprintere trener blant annet kettlebells og gjerne øvelser som clean/power clean (frivending) som er en hoftedominant, eksplosiv øvelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...