AnonymBruker Skrevet 17. mars 2012 #21 Skrevet 17. mars 2012 Hva slags stoff er det i disse pillene som gjør at folk legger på seg slik? Og hva er det som gjør at andre ikke legger på seg? Cipralex er en selektiv serotoninreopptakshemmer (SSRI), som hemmer reseptorene i hjernen i å ta opp så mye serotonin. Bivirkninger er individuelle, dette gjelder mange medisiner. Det finnes alternativ til SSRI, så om man ikke får virkning/får mye bivirkninger av de, kan man prøve andre typer medisiner.
Gjest A Skrevet 18. mars 2012 #22 Skrevet 18. mars 2012 Blir virkelig skremt når jeg leser om vektøkningen her. en har gått opp 15 kilo, og du 30... Hvorfor stoppet ikke legen dette før du endte på 30 kilo? Når du gikk opp 15,20,25,så måtte legen sett at dette gikk gale veien? I mitt tilfelle hadde jeg først en lege som skrev ut antidep. ved første konsultasjon, og som mente at psykologer var kvakksalvere. Gikk opp 20kg det første året, men likevel mente han at det var den rette typen medisiner, selv om jeg kunne sitte og grine av fortvilelse og pga depresjonen på kontoret hans. Byttet lege da jeg flyttet til hjembyen min, men da var jeg allerede stor - har lagt på meg 10kg etter dette. Blir heldigvis tatt mer på alvor hos min nye lege, men skaden er allerede skjedd. Forsøker for harde livet å gå ned, men det går fryktelig sakte. Jeg merker ikke noe på vekta, men jeg begynner å merke litt på midjen, og at knærne ikke er fullt så vonde når jeg går. En bør kanskje ha litt selvinnsikt og selv sett at dette gikk gale veien. Dessverre er ikke det så lett når man er deprimert
Plumbokongen Skrevet 18. mars 2012 #23 Skrevet 18. mars 2012 Jeg gikk på cipralex i 1,5-2 år, og gikk opp hele 15 kilo uten å endre kostholdet mitt i det hele tatt.. Depresjonen ble borte, men den kom fort tilbake pga vektøkningen min. Jeg sluttet på pillene, hadde helt jævlige bivirkninger når jeg prøvde å slutte, og klarte ikke å slutte når jeg ville. Men når jeg endelig klarte å kutte de helt ut, gikk jeg ned 10 kilo igjen. Jeg har fremdeles de 5 kiloene igjen, og de sliter jeg med å ta av.. jeg har vært uten cipralex i 5 mnd nå, og har kjent at jeg absolutt burde begynne på de igjen. Men jeg nekter pga vektøkningen jeg hadde. Ikke noe kult i det hele tatt.. Jeg gikk på 15 mg hvis det har noe å si. Men hvorfor i hælvete kan ikke legen din bytte til et annet medikament, da? K.o.m.m.u.n.i.k.a.s.j.o.n???
Alfa Skrevet 9. desember 2012 #24 Skrevet 9. desember 2012 Jeg ser at denne tråden er litt gammel, men jeg lurer på noe. Jeg har gått på Cipralex i litt under 2 måneder. Jeg begynte på 5 mg, og har nå gått opp til 10. Jeg sliter med sosial angst og lurer på om pillene "burde" virke nå eller om jeg bør være mer tålmodig? De har hjulpet på depresjonen i hvert fall
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2012 #25 Skrevet 9. desember 2012 Jeg ser at denne tråden er litt gammel, men jeg lurer på noe. Jeg har gått på Cipralex i litt under 2 måneder. Jeg begynte på 5 mg, og har nå gått opp til 10. Jeg sliter med sosial angst og lurer på om pillene "burde" virke nå eller om jeg bør være mer tålmodig? De har hjulpet på depresjonen i hvert fall Jeg vil anbefale deg å vente enda litt til. Det er ikke slik at man bare våkner en dag og så er alt bra igjen, det skjer litt etter litt, egentlig sånn at man ikke merker det. Blir det ikke bedre så kan du ta kontakt med legen igjen, kanskje må du bytte preparat eller du må ha høyere dose. Så bra depresjonen er blitt bedre ihvertfall Anonym poster: 6fdd2de613e458da32dec08672299854
Alfa Skrevet 9. desember 2012 #26 Skrevet 9. desember 2012 Ja jeg tror i hvertfall det Takk for svar!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå