Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Cipralex

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter lang tids overveielse,så har jeg begynt på cipralex. Støttefunksjon i tillegg til terapi.

Har hatt mange motforestillinger,siden jeg har lest og hørt så mye negativt.

Legen sier at mange får et nytt liv. Noe måtte gjøres.

Angst og depresjon er veldig tung.

Jeg har gått på de i kort tid,men kjenner bivirkningene,men de gir seg vel etterhvert.

Er det noen her som har positiv effekt av de,når de er ferdig med bivirkningene?

Det jeg er mest redd er vektøkning. Kommer det av selve tablettene, eller er det bare de som får økt matlyst? Er overvektig fra før,så det må jeg unngå.

Ikke fare for økt matlyst nå,for nå er jeg bare kvalm og uvel.

selv om jeg har brukt de i kort tid, så kjenner jeg at de gjør kroppen min godt.

Håper å høre fra dere som har hatt nytte av de.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er overvektig. Begynte på tablettene og ble enda feitere. Men om det er tablettene sin feil vet jeg ikke. Jeg lurer også på dette med hvorfor man legger på seg av de.

Men jeg kan med hånden på hjertet si at Cipralexen har gitt meg et nytt liv. Du vil kanskje ikke merke det, men etter en stund, når du ser tilbake så vil du se hvor annerledes det har blitt. Fra å gråte konstant og har dårlig samvittighet for alt og alle, så kan jeg ikke huske sist jeg hadde selvmordstanker. Det er ikke sånn at livet er en dans på roser, men når man er så langt nede som det jeg iallfall var så var dette rett og slett en livredder. Jeg hadde ikke orket å leve mer om det hadde fortsatt slik det var.

En ting jeg angrer på var at jeg ikke forsøkte litt hardere for å unngå vektøkning, men samtidig så har jeg valgt å ikke klandre meg selv for hardt for det, for jeg var egentlig for langt nede til å klare å følge meg selv skikkelig opp mtp vekten. Men jeg vil råde deg til å bestemme deg for å begynne å tren fast minst tre dager i uken. Pass litt på hva du spiser.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt Cipralex i flere mnd nå men har ikke kjent noen bivirkninger.Tar den pga depresjon og sosial angst. Har ikke lagt på meg av medisinen

Synes sosial angsten er blitt veldig mye bedre,jeg tør gjøre ting jeg aldri har turt før.

For meg har det kun vært positive sider ved å ta cipralex

AnonymBruker
Skrevet

Vektøke som bivirkning av medisin kommer vel som regel av økt apetitt. Vil du unngå det, pass på kostholdet.

Bivirkninger går som oftest over etter 2-3 uker. Jeg hadde veldig god effekt av Cipralex, men jeg fikk så enorme bivirkninger at jeg ikke kunne gå på dem.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er overvektig. Begynte på tablettene og ble enda feitere. Men om det er tablettene sin feil vet jeg ikke. Jeg lurer også på dette med hvorfor man legger på seg av de.

Men jeg kan med hånden på hjertet si at Cipralexen har gitt meg et nytt liv. Du vil kanskje ikke merke det, men etter en stund, når du ser tilbake så vil du se hvor annerledes det har blitt. Fra å gråte konstant og har dårlig samvittighet for alt og alle, så kan jeg ikke huske sist jeg hadde selvmordstanker. Det er ikke sånn at livet er en dans på roser, men når man er så langt nede som det jeg iallfall var så var dette rett og slett en livredder. Jeg hadde ikke orket å leve mer om det hadde fortsatt slik det var.

En ting jeg angrer på var at jeg ikke forsøkte litt hardere for å unngå vektøkning, men samtidig så har jeg valgt å ikke klandre meg selv for hardt for det, for jeg var egentlig for langt nede til å klare å følge meg selv skikkelig opp mtp vekten. Men jeg vil råde deg til å bestemme deg for å begynne å tren fast minst tre dager i uken. Pass litt på hva du spiser.

Takk for svaret ditt. Håper ting skal bedre sseg på sikt. Som jeg skrev,så er det ikke fare for vekten nå,siden jeg er så kvalm. Jeg er nøye på kosten ellers også,men redsel for vekten skyldes mye blodtrykket mitt. Tror det har vært høyt mye pga at jeg stresset slik. Merket me en gang at kroppen roet seg,og det var en belastning i seg selv å være urolig. Blodtrykket er gått ned etter kort tid. Vet ikke om det er pillene i seg selv,som gjør noe med vekten. Det gjelder nok ikke alle at de legger på seg. Lykke til

AnonymBruker
Skrevet

Vektøke som bivirkning av medisin kommer vel som regel av økt apetitt. Vil du unngå det, pass på kostholdet.

Bivirkninger går som oftest over etter 2-3 uker. Jeg hadde veldig god effekt av Cipralex, men jeg fikk så enorme bivirkninger at jeg ikke kunne gå på dem.

Takk for svar. Hvilke bivirkninger fikk du? Jeg er kvalm,mister,eller har veldig urolig nattesøvn.Ikke at det er noe nytt,men er bitt verre. Dep,blir verre om kvelden. Noe hodepine.Regner med at det kansje ikke blir verre? Skal øke dosen om to dager.

Ja,passer på hva jeg spiser. Fikk du noe annet alternativ,siden du ikke kan bruke de? Og ble du bedre?

Lykke til

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt Cipralex i flere mnd nå men har ikke kjent noen bivirkninger.Tar den pga depresjon og sosial angst. Har ikke lagt på meg av medisinen

Synes sosial angsten er blitt veldig mye bedre,jeg tør gjøre ting jeg aldri har turt før.

For meg har det kun vært positive sider ved å ta cipralex

Takk for svar. Så bra at det går bra for deg. Godt å lese om de som faktisk har positive erfaringer med denne medisinen

Lykke til videre.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Hvilke bivirkninger fikk du? Jeg er kvalm,mister,eller har veldig urolig nattesøvn.Ikke at det er noe nytt,men er bitt verre. Dep,blir verre om kvelden. Noe hodepine.Regner med at det kansje ikke blir verre? Skal øke dosen om to dager.

Ja,passer på hva jeg spiser. Fikk du noe annet alternativ,siden du ikke kan bruke de? Og ble du bedre?

Lykke til

Jeg ble også litt kvalm i starten, men det gikk over. Jeg fikk ekstrem angst av Cipralex, og den ble bare verre og verre. Fikk medisiner for å dempe angsten (veldig stor dose), men det hjalp ikke. Har prøvd cipralex tre ganger med et håp om at det skulle fungere, og jeg har startet på veldig lav dose (2,5 mg) for å se om det gikk da. Har prøvd flere andre medisiner, men fikk samme bivirkninger av dem (angst), så jeg har gitt opp antidepressiva.

Men det skal sies at det er veldig få som reagerer så voldsomt som meg, behandleren min (som er veldig erfaren) hadde aldri vært borti noe slikt.

Det finnes mange forskjellige typer antidepressiva, men SSRI (feks Cipralex) er vel det som er mest effektivt sånn gjennomsnittlig, og det er derfor mange får det først. Men fungerer ikke den for deg, så finnes det mange andre typer på markedet :)

AnonymBruker
Skrevet

Cipralex fungerte veldig bra på meg. Brukte dem i nesten 3 år og de reddet psyken min. Jeg begynte på dem pga. depresjon, samtidig som jeg gikk i terapi.

Fikk litt bivirkninger i begynnelsen, men det gikk fort over:) Opplevde ikke vektøkning, jeg fikk søvnproblemer og svettet enormt mye om nettene.

Da jeg sluttet trappet jeg ned over nesten 1 år, så råder deg til å trappe ned langsomt, ellers kan du få kjipe bivirkninger.

Lykke til:)

Skrevet

Jeg gikk på cipralex i 1,5-2 år, og gikk opp hele 15 kilo uten å endre kostholdet mitt i det hele tatt.. Depresjonen ble borte, men den kom fort tilbake pga vektøkningen min. Jeg sluttet på pillene, hadde helt jævlige bivirkninger når jeg prøvde å slutte, og klarte ikke å slutte når jeg ville. Men når jeg endelig klarte å kutte de helt ut, gikk jeg ned 10 kilo igjen. Jeg har fremdeles de 5 kiloene igjen, og de sliter jeg med å ta av.. jeg har vært uten cipralex i 5 mnd nå, og har kjent at jeg absolutt burde begynne på de igjen. Men jeg nekter pga vektøkningen jeg hadde. Ikke noe kult i det hele tatt..

Jeg gikk på 15 mg hvis det har noe å si.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på cipralex i 1,5-2 år, og gikk opp hele 15 kilo uten å endre kostholdet mitt i det hele tatt.. Depresjonen ble borte, men den kom fort tilbake pga vektøkningen min. Jeg sluttet på pillene, hadde helt jævlige bivirkninger når jeg prøvde å slutte, og klarte ikke å slutte når jeg ville. Men når jeg endelig klarte å kutte de helt ut, gikk jeg ned 10 kilo igjen. Jeg har fremdeles de 5 kiloene igjen, og de sliter jeg med å ta av.. jeg har vært uten cipralex i 5 mnd nå, og har kjent at jeg absolutt burde begynne på de igjen. Men jeg nekter pga vektøkningen jeg hadde. Ikke noe kult i det hele tatt..

Jeg gikk på 15 mg hvis det har noe å si.

15 kg? det var da voldsomt.Hadde du anlegg for vektøkning før du begynte? Passet du på hva du spiste? Og holdt du deg i form med trening,turer osv?

Skrevet

Har gått på Ciraplex i ca et halvt år nå, og har merket en del bivirkninger, men det var absolutt nødvendig psykisk å ta de. Mine bivirkninger var vektøkning (ganske mye), svetting, tørr i munnen og svimmelhet. Har kronisk hodepine, så jeg vet ikke om noen av de forskjellige formene er påvirket av Ciraplexen.

Vektøkningen har ikke bare med økt apetitt å gjøre. Jeg har nesten ikke apetitt i det hele tatt, men gikk fortsatt opp. Jeg prøver å gå ned i vekt, som en del av å starte et nytt og bedre liv i samarbeid med legen, og fikk beskjed om at så lenge jeg går på Cipralex så vil vektnedgang være veldig, veldig vanskelig. Å spise sunt er uansett et godt valg, men vektøkning er som oftest en bivirkning av alle former anti-depressiva.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke gått på de selv, men kjæresten gjør det og for han har de vært gull verdt. Gjorde enorm forskjell og fjernet nesten all angst og depresjon. Han har ikke gått opp i vekt. Håper det funker for deg også TS :klemmer:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var KJEMPEskeptisk til antidep, og ventet i to år før jeg endelig begynte. Men da var jeg på nippet til å bli innlagt, så det var på tide. Jeg har blitt et helt annet menneske etter jeg startet på dem.

Merket ikke så mye i starten, men nå, tre mnder etter, ser jeg tilbake og ser hvor utrolig mye bedre jeg har det i dag!! (kombinert med terapi). Så jeg anbefaler deg å prøve! Verste som skjer er at du må slutte på dem.

Jeg slet mye med nattesøvnen de første par ukene, men sov som en stein når medisinen først funket, for da fikk jeg gjort mer på dagtid også. Blir litt tørr i munnen av og til men da drikker jeg bare litt vann og evt tar noen tabletter for spyttproduksjonen :)

Lykke til, håper det ordner seg, og ikke vær skeptisk til å prøve!!

Skrevet

Jeg gikk på Cipralex i 2 år, og gikk opp 30kg uten at jeg endret kostholdet. Forsøkte konstant å gå ned, ved trening, mange turer med hund, shakediett, spise sunnere, lavkarbo, uten hell. Til slutt måtte jeg slutte på dem, følte meg mer deprimert av å se hvor overvektig jeg hadde blitt.

Jeg mistet også all sexlyst samt hadde mareritt hver bidige natt.

Cipralex reddet meg der og da, men på sikt var den nok ikke den rette antidepressiva for meg.

Nå går jeg ikke på noe, legen mener at jeg bør begynne på ny antidep., men jeg har blitt så skremt av bivirkningene etter Cipralex at jeg ikke tør...

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på Cipralex i 2 år, og gikk opp 30kg uten at jeg endret kostholdet. Forsøkte konstant å gå ned, ved trening, mange turer med hund, shakediett, spise sunnere, lavkarbo, uten hell. Til slutt måtte jeg slutte på dem, følte meg mer deprimert av å se hvor overvektig jeg hadde blitt.

Cipralex reddet meg der og da, men på sikt var den nok ikke den rette antidepressiva for meg.

Nå går jeg ikke på noe, legen mener at jeg bør begynne på ny antidep., men jeg har blitt så skremt av bivirkningene etter Cipralex at jeg ikke tør...

Blir virkelig skremt når jeg leser om vektøkningen her. en har gått opp 15 kilo, og du 30...

Hvorfor stoppet ikke legen dette før du endte på 30 kilo? Når du gikk opp 15,20,25,så måtte legen sett at dette gikk gale veien?

Gjest Månestøv
Skrevet

Jeg gikk på cipralex i rett under to år, og må si jeg er veldig fornøyd meg virkningen helt til de slutte å virke. Første dagen jeg tok dem fikk jeg et sterkt panikk-anfall, og de neste ukene gjespet jeg konstant. Ellers tok de vekk det verste av angsten, slik at jeg klarte å utfordre meg selv. Jeg la ikke på meg et eneste kilo av dem. Cipralex er også etter hva jeg har hørt også det eneste preparatet som ikke hemmer gledes-senteret i hjernen.

Gjest Rosaleen
Skrevet

Jeg begynte på Cipralex i mai i fjor, altså nesten et år siden.

Har økt dosen flere ganger. Først gikk jeg på 10 mg, så økte jeg til 15, og så til 20 mg som jeg går på nå.

Merker ikke så veldig mye bivirkninger, meeeen:

Jeg har gått opp 20 kg siden jeg begynte på de i mai (ikke gøy). Har fått helt ekstrem matlyst. Aldri hatt så mye matlyst før jeg begynte på pillene. Er vanskelig å ha selvkontroll når man føler seg utsultet hele tiden.

Jeg sliter litt med korttidshukommelsen, men ikke i veldig stor grad.

Jeg har blitt mer klønete. Sliter med finmotorikken. Mister ting uten grunn, faller osv.

Høres kanskje ille ut med disse bivirkningene, men alt for å slippe selvmordstanker.

Depresjonen har blitt en del bedre (ikke helt bra). Angsten bittelitt bedre, men ikke mye.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt Cipralex i snart fem år, og har bare positive ting å si om medisinen. Har ikke lagt på meg av tablettene, til tross for dårlig kosthold og lite/ingen mosjon... Er tidvis kvalm og svetter kanskje litt mer enn ellers, men ellers kan jeg ikke komme på andre bivirkninger jeg har opplevd. :)

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Skremmende. Hva er alternativet til cipralex,når en går opp så mye i vekt?

Å legge påseg 30kg,er enormt mye ekstra å drasse på.Slike bivirkninger er da farlig. Har man noen ekstra kilo fra før,og får 30 i tillegg,så blir man enda mere redusert. Det er farlig for blodtrykk,hjerte,skjelett. Er man ikke deppafra før,så blir man det da.

Jeg lurer på hvorfor legen går så langt at man tillater at man stiger 30 kilo.

Resulterer dette i at noen går umedisinert? Som kunne vært hjulpet hadde det ikke vært for bivirkningene?

Hva slags stoff er det i disse pillene som gjør at folk legger på seg slik? Og hva er det som gjør at andre ikke legger på seg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...