Gå til innhold

Vegetarianer...?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er tja... Ikke noe glad i kjøtt (Det merker jeg hver gang jeg sitter og plukker ut kjøttet fra maten.. og pizza med bare grønnsaker). Kunne blitt vegetarianer på dagen om jeg gikk inn for det, men IOM at jeg har en kjøttelsker av en samboer, så spiser jeg det når det blir servert.

Og så elsker jeg grillpølse :oops:

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg har vert halveis i tre år, men sluttet for 5 mnd siden.

Det er en del stoffer i kjøtt som vi må ha. Jeg holdt på og stupe. Jernreservene var i ferd med å tømmes.

Tror det er flere bakdeler enn fordeler med dette.

For å komme igang igjen forsiktig, så begynte jeg med hvitt kjøtt. Nå spiser jeg rent kjøtt, men ikke hele uken.

Dere som er rene vegterianere, hva spiser dere for å erstatte det gode vi trenger i kjøttet.

Jeg hadde nok ikke satt meg inn i det å leve uten kjøtt og det var lite lurt.

Tror faktisk det er mye en "motegreie" blant mange som velger å bli vegterianer.??

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg har vert halveis i tre år, men sluttet for 5 mnd siden.

Det er en del stoffer i kjøtt som vi må ha. Jeg holdt på og stupe. Jernreservene var i ferd med å tømmes.  

Tror det er flere bakdeler enn fordeler med dette.

For å komme igang igjen forsiktig, så begynte jeg med hvitt kjøtt. Nå spiser jeg rent kjøtt, men ikke hele uken.

Dere som er rene vegterianere, hva spiser dere for å erstatte det gode vi trenger i kjøttet.

Jeg hadde nok ikke satt meg inn i det å leve uten kjøtt og det var lite lurt.

Tror faktisk det er mye en "motegreie" blant mange som velger å bli vegterianer.??

Er kjapt innpå og antar du spiste svært lite nøtter/frø/grønkål/spinat/brokkoli/grovt korn ol? (gode jernkilder som er vanlige i norskt kosthold, oversikt over jernrik mat finner du her: http://www.foodcomp.dk/fvdb_foodnutrlist.a...asp?CompId=0061 )

Det er faktisk rimelig enkelt å leve som vegan, men det krever som du selv nevner litt lesing hist og her, http://www.vegansociety.com/html/ , er en ok start :)

(og for de som lurer: Har vært "delvis vegeterianer" i over 10 år (spiste desverre fisk for inntil ca 2 år siden, melk/egg kuttet jeg ut for ca 1 år siden, har nå vært vegan i over 1 år, og er i bedre form enn noensinne :))

(beklager avsporingen her :oops: )

Gjest Catwoman
Skrevet
Det er en del stoffer i kjøtt som vi må ha

men de stoffene (mineraler og vitaminer) kan man få i seg på andre måter også.

Skrevet

Jeg er periodevegetarianer.

Hvis jeg er blakk (som jeg ofte er) er det mye god mat som kan lages uten kjøtt. Når jeg har vært for lenge i Øst-Europa hvor det går mye i kjøttmat på restauranter, er det enlig med en grønn måned når jeg kommer hjem.

Har alltid et par vegetariske måltider i løpet av uka.

Skrevet

Også var det legen min som fortalte meg at det gikk ikke ann å ikke spise kjøtt og fisk uten å få mangelsykdommer. han mente at det ikke fantes en eneste vegeterianer eller veganer som hadde god helse.. :hoho:

beklager avsporingen..

Skrevet

Var vegeterianer i nesten 8 år. Når jeg fikk mitt første barn for snart 7 år siden, hadde jeg vært veganer i 3år. Begynte da å spise egg.

Vi fortsatte med et vegetarisk kosthold til jeg ble gravid med yngste mann, som nå erblitt 2 år. Da fikk jeg så sinnsykt lyst på kjøtt (fant ut at det var pga B12 vit mangel senere) Men det var en sinnsyk skuffelse smaksmessig :-( Trodde det skulle smake mye bedre. Nå spiser vi både kjøtt og fisk et par tre ganger i uka.

Gjest GreenSky
Skrevet

men de stoffene (mineraler og vitaminer) kan man få i seg på andre måter også.

Ja, men vi går glipp av proteinene som finnes i kjøtt, og en type B-vitamin (husker ikke hva den het)

Gjest Catwoman
Skrevet
Ja, men vi går glipp av proteinene som finnes i kjøtt, og en type B-vitamin (husker ikke hva den het)

b12 tenker jeg? den kan være vanskelig å få i seg, har hatt litt problemer med det selv til tider.

Ellers så har jeg tatt diverse tester og blodprøver og det er ingenting annet jeg har manglet, så da får jeg nok i meg proteiner nok på annet vis.

• 1 år senere...
Skrevet

Jeg var vegeterianer i to år, men måtte gi slipp på det pga. at jeg begynte å miste en mengde hår, var stadig sliten osv. Legen mente kjøttet inneholdt ingredienser som var helt nødvendige.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er ikke vegeterianer, men skulle gjerne vært det. Er alt for glad i kjøtt... :tunge1:

Skrevet

Jeg er vegetarianer, har vært det i tre år (pesco-vegetarianer - spiser fisk).

Tar b-vitaminer og sink for å få i meg viktige stoffer jeg ikke får fra kjøtt... og siden jeg spiser en del fisk og egg regner jeg med jeg får i meg nok proteiner derfra.

Har nå nettopp tatt min andre blodprøve for å finne ut om jeg mangler noen stoffer. Forrige test viste ingen problemer, men det skader ikke å sjekke av og til. Blir stadig advart fra folk som tror de har full peiling og sier at det er livsfarlig å leve av vegetarisk kost.. :roll:

Vel, jeg lever i alle fall ennå :vinke::)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...