Gå til innhold

Hvordan gi råd til lillesøster?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Virker litt dumt å spørre om kanskje, men jeg er ikke så god på dette med barn :P

Lillesøsteren min (12) har begynt å få hår under armene. Moren min er veldig... naturlig av seg. Så når jeg tok det opp med henne og ymtet frempå at hun kanskje burde vise lillesøster hvordan barbering osv gjøres, så mente hun det ikke var nødvendig.

Jeg er bare så redd for at hun skal bli mobbet.

Men jeg er ingen mor, jeg er ganske ung selv, og vet ikke hvordan jeg skal ta opp dette med lillesøster på en OK måte. Jeg vil jo ikke bare buse ut med "ser du har hår under armene, skal jeg vise deg hvordan du tar dem vekk?"

Noen som har noen forslag?

Videoannonse
Annonse
Gjest NozMonster
Skrevet

Virker litt dumt å spørre om kanskje, men jeg er ikke så god på dette med barn :P

Lillesøsteren min (12) har begynt å få hår under armene. Moren min er veldig... naturlig av seg. Så når jeg tok det opp med henne og ymtet frempå at hun kanskje burde vise lillesøster hvordan barbering osv gjøres, så mente hun det ikke var nødvendig.

Jeg er bare så redd for at hun skal bli mobbet.

Men jeg er ingen mor, jeg er ganske ung selv, og vet ikke hvordan jeg skal ta opp dette med lillesøster på en OK måte. Jeg vil jo ikke bare buse ut med "ser du har hår under armene, skal jeg vise deg hvordan du tar dem vekk?"

Noen som har noen forslag?

hvorfor ikke? :vetikke:

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

hvorfor ikke? :vetikke:

Fordi jeg er ikke så direkte. Er det så nøye da? Kan du ikke prøve å hjelpe istedenfor?

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville ihvertfall sagt det til henne fortest. Broren min hadde en jente i klassen på ungdomskolen som hadde omsorgssvikt i hjemmet, hun var den eneste jenta i klassen som ikke barberte seg under armene. Hun ble mobbet så mye at hun sluttet på skolen(Dog var det andre ting hun ble mobbet for og). Si det som det er, ungene nå til dags er ganske voksne i en alder av 12. Fortell henne at jenter barberer bort hårene under armene for hygienes skyld. Hun vil nok ikke lukte svettelukt. Jeg ser ikke problemet med å si noe sånt til sin søster.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det ikke er nødvendig å ta opp det. Hvis det hadde vært noe som hun ble mobbet for så hadde hun nok tatt det bort selv. Ved å prate om barbering skaper du bare en ekstra bekymring i et barns hode, som ikke har vært der i fra før av. Min mening: ikke ta det opp!

• Liker 14
Skrevet

Jeg synes det ikke er nødvendig å ta opp det. Hvis det hadde vært noe som hun ble mobbet for så hadde hun nok tatt det bort selv. Ved å prate om barbering skaper du bare en ekstra bekymring i et barns hode, som ikke har vært der i fra før av. Min mening: ikke ta det opp!

Word. Ingen lærte meg hvordan jeg barberer meg under armer og på legger, men jeg klarte det da fint å knekke den koden selv.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Vel, jeg vokste opp med den samme moren, og jeg skulle iallefall ønske at jeg hadde hatt en storesøster som kunne og som ville hjelpe meg med slike ting. Så jeg kommer til å ta det opp uansett, jeg vet bare ikke helt hvordan enda.

• Liker 5
Gjest NozMonster
Skrevet

Fordi jeg er ikke så direkte. Er det så nøye da? Kan du ikke prøve å hjelpe istedenfor?

joda,men om det ikke ser ut til at hun har initiativ selv, så er det kanskje like greit å ikke gå rundt grøten?

bare ta seg til mot og si fra på :) det gjelder jo ikke bare henne, som bør shave seg, det er jo ikke hun som er ekkel som har hår under armene. det gjelder hele befolkningen :)

AnonymBruker
Skrevet

joda,men om det ikke ser ut til at hun har initiativ selv, så er det kanskje like greit å ikke gå rundt grøten?

bare ta seg til mot og si fra på :) det gjelder jo ikke bare henne, som bør shave seg, det er jo ikke hun som er ekkel som har hår under armene. det gjelder hele befolkningen :)

Syns du de som har hår under armene er ekle?

• Liker 9
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

sånt finner de ut på egenhånd.

• Liker 2
Gjest Okusan
Skrevet

Det en trettenåring ikke får høre fra vennene sine om sånne ting, trenger de ikke å vite.

Jeg synes det er veldig unødvendig å plante enda en utseendegreie i hodet på en ungjente, for slikt greier de dessverre utmerket godt på egenhånd. Unntaket må være hvis hun er veldig "klumsete" sosialt, allerede er mobbet eller sliter med å oppfatte signaler og sosial kodeks blant venninner. Da er det greit med et lite hint. Men for det store flertallet av trettenåringer tror jeg dette er max unødvendig å ta opp- og jeg ville i alle fall ikke brukt ordet "ekkel", som en foreslo over her...

• Liker 7
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Spør om hun trenger en barberhøvel? :)

AnonymBruker
Skrevet

Til meg så var det også søsteren min så fikk meg til å gjøre det. Men vi er jo veldig nære søstre da, nesten som bestevenner. Å vi bruker å være direkte mot hverandre. Men du er jo søstra hennes, er jo nesten sånn søstre gjør :) å vist du ikke vil at hun skal bli mobbet av det , så burde du jo si det da :D

AnonymBruker
Skrevet

Du burde hvertall ikke si noe med mindre du klarer å legge det frem som et personlig valg. Man bestemmer selv om man vil barbere seg, det har med mote å gjøre, ikke hygiene. Vær der for henne om hun ønsker hjelp, men som noen over meg sa, ikke gi henne en begkymring hun ikke har fra før.

• Liker 2
Skrevet

Hvis hun tar det bort på "eget initiativ" fordi hun har blitt mobbet for det, så er det jo på en måte litt seint. Selv om hun kanskje bare får høre det èn gang på skolen før hun finner ut av at (og hvordan) hun skal få det bort, så kan unger være veeeldig slemme, og kan jo mobbe henne for dette lenge.. Er vel det storesøster prøver å unngå.

Jeg vet ikke, jeg, tror jeg ventet lenger enn andre med å barbere meg åsånt, men så gikk jeg også på en skole hvor mobbing ikke var et stort problem og folk stort sett aksepterte hverandre sånn som de var, så det kan jo hende at det går bra med henne som med meg:) Men jeg har jobbet endel med barn og ungdom og oppdaget at de vokser opp MYE fortere nå enn da jeg var yngre -de fleste har helt andre problemer og bekymringer enn det jeg og mine venner hadde da vi var på samme alder.

Jeg synes du skal si til henne at nå som hun begynner å bli større så får hun hår på steder som hun kanskje ikke vil ha hår, og at hvis hun har lyst til å barbere det vekk så kan du vise henne hvordan. Samtidig må du si at hvis hun ikke vil det, hvis hårene ikke plager henne, så er det helt greit, det også. :)

• Liker 2
Skrevet

Hvis du syns det er ubehagelig å ta det opp, går de jo ann bare la en barberhøvel ligge fremme så kan hun selv barbere seg hvis hun vil?

Skrevet

Nå vet ikke jeg helt hva slags forhold du har til søsteren din, men hva om du inviterer henne til en jentedag for bare dere to, hvor dere har spa, sminker dere og ser på jentefilmer?

Gjest Gjest
Skrevet

unnskyld meg men,12 år..og så skal hun ta bort hår under armene????????????????

• Liker 3
Skrevet

Som andre påpeker så synes jeg ikke du skal tilby deg å vise henne hvordan å barbere seg direkte. Man må ikke barbere seg, og hun bør selv få finne ut om hun ønsker det eller ikke. Jeg ville heller ha latt henne forstå at hun gjerne må komme til deg dersom hun har spørsmål. Si noe sånt som "Nå som du kommer i puberteten så skjer det mye forandringer med kroppen din. Det er bare å spørre hvis det er noe du lurer på eller trenger hjelp med. Ikke alt det er like greit å prate med mamma om."

Og så kan du gjerne la ting som barbersaker, bind og tamponger ligge lett tilgjengelig slik at hun kan eksperimentere litt på egenhånd dersom hun ønsker det.

• Liker 5
Gjest Nuppdupp
Skrevet

jeg husker ikke hvordan jeg fant ut av det, men jeg gjorde det på egenhånd eller via klassekamerater. ble aldri mobbet for det. kan hende søsteren din også finner det ut sånn. unger begynner som oftes samtidig

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...