Angelheart2 Skrevet 14. mars 2012 #1 Skrevet 14. mars 2012 Vi har en liten sterilisert pusefrøken på nesten ett år i hus. Den siste tiden har vi lagt merke til en pen pusekatt som henger rundt huset og står utenfor og "roper" på pus når hun ikke er ute. Denne andre pusekatten er litt større enn vår katt og vi har automatisk trodd at dette var en hannkatt som ikke hadde forstått at pus ikke var noe å fly etter. Men i dag fant vi ut hvem som eier denne katten, og det viser seg at det er en noe eldre hunnkatt! De er veldig søte sammen, sitter ofte ved siden av hverandre og titter på trafikken, "leker" og viser en slags gjensynsglede når de treffes. Jeg har aldri opplevd at dyrene mine har hatt slike "venner" før og trodde ikke det var naturlig? Er det andre der ute som har opplevd dyr av samme kjønn som holder sammen på denne måten? Naturlig eller ikke, det er unektelig veldig søtt, da.... ;-) 7
Gjest "gjest" Skrevet 14. mars 2012 #2 Skrevet 14. mars 2012 De bruker å ha noe som jeg kaller "katteklubber", man finner flere av dem ved husveggene og det virker bare som at de på en måte "henger sammen". 1
Vegas Skrevet 14. mars 2012 #3 Skrevet 14. mars 2012 Hukatta mi hadde ei venninne der vi bodde før. De lekte sammen, sov sammen i sola og det var sikkelig gjensyns glede når de ikke hadde sett hverandre på en stund. 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #4 Skrevet 14. mars 2012 Jeg kjenner til en hankatt som faktisk "adopterte" en hjemløs hankatt. Tok den med seg hjem og "forlangte" at den andre katten skulle bo der. Sammen forsvarer de territoriet sitt mot andre katter. 10
Gjest carmii Skrevet 14. mars 2012 #5 Skrevet 14. mars 2012 Katten min har en venn som bruker å sitte utenfor å vente til jeg slipper ut katten min. Da snuser de først litt på hverandre, også tussler de rundt i nabolaget sammen. De kan også ligge ute på benken, helt inntil hverandre og bare kose seg. Det er så søtt! Har aldri sett noe lignende før. Og de er begge hankatter. 5
iskaffe Skrevet 14. mars 2012 #6 Skrevet 14. mars 2012 Aww katter Har en kattegutt som alltid blir så ivrig når han ser nabokattene i vinduet. Da SKAL han ut! Også leker dem sammen, klatrer i trær sammen, løper og sitter og stirrer på hverandre. 7
Gjest Lille-pus Skrevet 14. mars 2012 #7 Skrevet 14. mars 2012 Av og til oppstår det slike vennskap som du så fint beskriver Og det er utrolig charmerende å observere disse vennene når de koser seg i hverandres selskap. Jeg synes du er utrolig heldig som får være vitne til et slikt vennskap mellom de to , og kan være den som undrer seg over hva de to damene snakker om (seg imellom) 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #8 Skrevet 14. mars 2012 Hvorfor skulle det være rart at dyr har venner?
Thorn Skrevet 14. mars 2012 #9 Skrevet 14. mars 2012 Hannkatten min har alltid vært kompis med nærmeste nabokatt. De lekeslåss sammen, sitter og observerer verden sammen og titt og ofte blir han invitert inn til lunsj. Når frøkna flyttet inn ble det rabalder når hun ertende og ivrig ville leke med guttene... Nå har heldigvis nabokatten akseptert også henne, så nå er de en liten gjeng, de tre 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #10 Skrevet 14. mars 2012 Jeg tror helt sikkert de kan ha venner. Katten vår har kjæreste, å det fikk jeg tilfeldig vite her om dagen. Hun er kjæreste med katten til en skolekamerat av datteren min 4
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #11 Skrevet 14. mars 2012 Vel, jeg observerte et noe egendommelig beteende hos to katter en natt. Jeg bodde en gang slik at jeg hadde baksiden av en butikk litt på skrå ut fra ene stuevinduet mitt. Der sto det en container hvor alt mulig av søppel ble kastet. En god del mat blant annet. En natt jeg satt oppe så jeg to katter gå bort til containeren, hvorpå den ene hoppet oppi i mens den andre ble sittende nede og holde vakt. Dette skjedde en og annen natt innimellom. Alltid samme katt som hoppet oppi og alltid samme katt som satt og holdt vakt. Når den som var oppi hoppet ned av containeren igjen gikk de to sammen derifra. Meget besynderlig beteende må jeg si. Men det er altså tydelig at katter ikke bare kan være venner, men til og med "konspirere" sammen. 7
Eliine Skrevet 14. mars 2012 #12 Skrevet 14. mars 2012 (endret) Åh,så koselig!! katten min har to venner i nabolaget, to jentepuser. Alle tre henger sammen som en liten vennegjeng,hehe. De er vanvittig søte! Kommer på verandadøra og "banker på og mjauer", som om de spør om pusen min er hjemme og kan få komme ut å være sammen med de. De kan ligge å sole seg sammen, leke sammen, gå rundt sammen, eller bare ligge å stirre på hverandre De mjauer som regel på litt ulike måter når de treffes, som "hei så bra du kom ut", og snuser lt på hverandre. Jeg elsker dyr, de er helt fantastiske!! Egentlig mye bedre enn arten "mennesker"... (blir sjokkert av å lese nyheter hver eneste dag,-av hvilke grusomme ting mennesker er i stand til å gjøre mot hverandre) Endret 14. mars 2012 av Eliine 4
Djungelvrål Skrevet 14. mars 2012 #13 Skrevet 14. mars 2012 Har sjelden sett pusa mi med "venner" men tror det er fordi hu er så sær og beskytter territoriet sitt veldig.. Men utrolig søte historier her da. 1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #14 Skrevet 14. mars 2012 Jeg kjenner til en hankatt som faktisk "adopterte" en hjemløs hankatt. Tok den med seg hjem og "forlangte" at den andre katten skulle bo der. Sammen forsvarer de territoriet sitt mot andre katter. Dette skjedde faktisk meg når jeg var yngre. Eller katten min da. Han dro med seg en hjemløs katt hele tiden. Vi etterlyste eiere i flere måneder, men måtte til slutt bare la han bo hos oss. De var veldig gode kompiser. Lå alltid å sov sammenkrølla i sola, vaska hverandre og banka andre katter 5
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #15 Skrevet 14. mars 2012 Jeg kjenner til en hankatt som faktisk "adopterte" en hjemløs hankatt. Tok den med seg hjem og "forlangte" at den andre katten skulle bo der. Sammen forsvarer de territoriet sitt mot andre katter. Dette gjorde faktisk katten min også! Jeg har en hokatt på 2 år. Nabokatten er en hannkatt på samme alder. Sammen har de i over et år kjempet for territoriet til katten min. Eierne var ekstremt mye borte en tid, og det var faktisk sekundet før jeg kjørte bort denne katten til noen som kunne ta vare på den pga at vi ikke fant eier. Han er en ganske sær katt. Han er for det meste hos katten min når han ikke er inne! Han spaserer også like gjerne inn i huset vårt og forsyner seg.. Mjauer som en gal og gnikker på vinduet til katten min. Katten min tillater IKKE andre katter, så det er veldig spesielt! De er så søte! 3
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #16 Skrevet 14. mars 2012 Her jeg bor nå er det noen som har en liten pus som var kattunge i fjor sommer - og så bor det en eldre, stor fyr av en katt i nabolaget et sted som stadig er innom verandaen til lillepusen. Når den lille er ute, pleier de å henge sammen, leker og sloss og holder på Hadde katt selv, som vi måtte gi bort. Den katten bor nå sammen med en hunkatt, de aksepterer hverandre, men er absolutt ikke gode venner. Derimot pleier ekskatten vår å henge med katten som bor hos leieboerne i etasjen under. Alle disse er kastrerte. 2
Vendie Skrevet 14. mars 2012 #17 Skrevet 14. mars 2012 (endret) Min kastrerte hannkatt er bestevenn med nabokatten. Han var inne noen uker på grunn av en skade for en liten stund siden og da fortalte naboen at katten hennes nesten ikke giddet å være ute. Det virket nesten som om hun bare gikk ut for å se etter ham og når hun ikke fant hun kom hun inn igjen og lå og virket deppa. Om det er tilfeldig eller ikke at hun var litt rar i den perioden vet vi jo ikke sikkert, men det er på en måte litt søtt å tenke på at hun kanskje savnet ham sånn. Gjensynsgleden var ihvertfall stor da han endelig fikk gå ut igjen! Endret 14. mars 2012 av Vendie 3
She_Leiva Skrevet 14. mars 2012 #18 Skrevet 14. mars 2012 Og folk lurer på hvorfor jeg er en katteelsker? 5
Aurora M. Skrevet 15. mars 2012 #19 Skrevet 15. mars 2012 Det skjer spesielt hos nabokatter dette. Den opprinnelige grunnen er nok at de finner det hensiktsmessig å dele revir (litt trangt om plassen i forhold til det som egentlig er naturlig for dem), og derfor slutter fred med hverandre og forsvarer dette reviret sammen. Men gode venner kan det absolutt også bli ut av dette. Det er også ofte lettere når de kan trekke seg tilbake til sitt eget når de ønsker det og slipper kamp om mat og kos fra menneskene sine. Gamlepusen min var bestevenn med nabopusen i 11-12 år. Da hun en dag ble påkjørt og hardt skadet (klarte ikke å gå) var det pusen min som fant henne liggende under en busk og "varslet" meg. Han ga seg ikke før jeg ble med han ut og fulgte etter han. Da stilte han seg opp foran busken hun lå under og mjauet en rar, langt mjauelyd jeg aldri hadde hørt før. Hun ble operert og kom seg på beina igjen og de var tettere knyttet til hverandre enn noen gang før. Da hun døde, sørget han virkelig dypt. Jeg vet ikke om han skjønte at hun var død, men hun kom jo ikke ut til han mer. Naboen kunne fortelle at Gamlepus satt oppå gjerdet ved inngangsporten og så mot døren hele dagen. Da jeg en gang gikk bort til han, så han op på meg med verdens mest sorgtunge øyne og mjauet langtrukkent og sårt. Det var nok først da jeg forsto hvor mye hun egentlig hadde betydd for han. Ellers tror jeg ikke katter som er alene i utgangspunktet går rundt og savner en kattekompis. Jeg tror heller ikke en ny kompis kan erstatte den gamle. Det var denne ene for dem.. Pusina mi f.eks hater alle andre katter som pesten, og skulle nok ønske hun var alenekatt i hele verden. Helst uten flere mennesker en matmor og! 9
skruf Skrevet 15. mars 2012 #20 Skrevet 15. mars 2012 Kattefrøkena vår har ialefall en liten bestevenn! Tror det er en hunnkatt, for den er ganske liten, på størrelse med vår kattefrøken (hun er 10mnd).. Hvis kattefrøkena vår er inne, så sitter den andre utenfor verandadøra og roper på henne, og da løper hun mot døra og vil ut. Så springer de sammen på plena, ruller nedover plena, hopper og leker. Flere ganger har jeg funnet begge på kjøkkenet (hatt verandadøra åpen), der den andre katten spiser av maten til vår lille frøken, mens hun sitter og kikker på Litt overrasket over at den andre katten tør å komme inn, for vi har ei stor berner sennen-jente og.....men hun er vant med katter da, siden kattefrøkena vår er "sjef" over bikkja.... Nå har de det litt kjipt da, for katten vår er inne frem til hun blir sterilisert i morgen, og det har vært et skikkelig mas. Jeg holder på å bli sprø av mjauinga til katten vår som på død og liv skal ut, samtidig som vennen til kattefrøkena roper for å få henne ut. I tillegg er det 4 store branner av noen hannkatter utenfor som er på frierferd.....de sloss, bæljer, freser og lager et sant spetakkel... 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå