Gå til innhold

Brukket rygg

Fremhevede innlegg

Gjest FreakyFly
Skrevet

Hei.

I januar kom jeg utfor en snowboardulykke og endte opp med å få et brydd i T10, den tiende brystvirvelen i ryggen.

Jeg lå på sykehus et par døgn og ble satt på et korsett som holder ryggen helt rett og stabil med en beskjed om å bruke den i 3 måneder. Ingen fysisk aktivitet på denne tiden.

Dette skjedde ikke i norge, så jeg fikk på en måte bare vite det jeg trengte før jeg dro hjem. Vel hjemme i norge har oppfølgingen vært fraværende. Jeg dro på røgnten en gang (fikk beskjed på sykehuset om å gjøre det med en gang jeg kom hjem) og siden jeg ikke bor hjemme for tiden fikk jeg ikke gått til fastlege. Måtte dermed til legevakt for å få henvisning til røngten, deretter vente i ca tre timer for å får gjort det jeg skulle - og svaret var i grunn bare at det ikke var verre og at de ikke forsto så mye av brevet jeg hadde med meg fra sveits. That's it. Jeg burde vel i grunn kanskje ordnet noe mer oppfølging selv, men jeg følte ikke jeg fikk noe hjelp i utgangspunktet - måtte bare mange utgifter for noe som ikke ga meg noen ting.

Det er ca fire uker igjen av tiden med korsettet. Jeg får lov til å sove uten nå, og siden jeg ikke har noen smerter eller lignende tar jeg meg friheten til å dusje uten (å dusje med er et evig styr med å tørke og lignende) og å sitte uten noen ganger.

Så spørsmålet er.. hva nå? Er det noen her som har hatt erfaring med ryggbrudd selv? Må jeg begynne med fysioterapi eller holder det å bare ta av korsettet etter de tre månendene og leve vanlig videre? Kan jeg gjøre noe som helst nå som det har gått to måneder, eller skal jeg fortsatt avstå fra all form for fysisk aktivitet? Jeg merker jeg blir sliten i ryggen av å sitte en stund uten, det må jo bety at jeg har mistet mye muskler?

Håper bare på andres erfaringer :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt brudd på ca samme sted selv etter en bilulykke, men de så jo ikke bruddet før etter 2år, ikke mye å gjøre da. Så hva som er korrekt å gjøre vet jeg ikke. Jeg bare følte meg fram pga smertene, men ble treningsfri i hvertfall 3mnd før jeg begynte sånn smått igjen.

Du kan ikke få ordnet deg time hos en lege da?

God bedring :)

Gjest FreayFly
Skrevet

Takk for svar :)

Som sagt bor jeg ikke hjemme dette året.. Og for meg har det virket som at om jeg skal ha en legetime må jeg bestille på legevakten, og det føler jeg blir så useriøst. min opplevelse av det er at legene alltid gjør det de kan for å sende deg fortest mulig ut av kontoret.. Hadde jeg hatt fastlegen her ville det kanskje blitt litt annerledes. Men jeg må vel bare gjøre noe, står bare mellom legetime og å kontakte fysioterapeut.

Skrevet

Kjenner til det med legevakt ja, det var de som sa at ryggen min så fin ut :P Kanskje fordi de tok røntgen av korsryggen.

Man har jo alltids privat lege, men de bruker å være dyre. Du kan jo ta en tur bort til en fysioterapeut å høre deg for om det er aktuelt for deg :)

AnonymBruker
Skrevet

Det her tar du med en fysioterapeut i Norge. Ta med deg bilder og historikk. Krev at fastlegen din henviser deg videre. Du skal ikke ta noen sjanser og anta eller tro noe som helst. Det er veldig viktig at ting blir gjort på den rette måten. Ryggen din skal du ha resten av livet og du vil vel ikke bli uføretrygdet om 5 år fordi du ikke tok tin på alvor. Krev!

Gjest Tirkes
Skrevet

Jeg ville kontaktet fastlegen min pr telefon og spurt om råd/henvisning til lege på stedet der jeg befant meg. Så sant du er i Norge. :) Gjorde det når jeg var student i Oslo og fastlegen var milevis unna, og jeg fikk fin hjelp. Fastlegen min måtte undersøke og jeg fikk ikke noe henvisning før etter ca en uke, men likevel.

Skrevet

Hei.

I januar kom jeg utfor en snowboardulykke og endte opp med å få et brydd i T10, den tiende brystvirvelen i ryggen.

Jeg lå på sykehus et par døgn og ble satt på et korsett som holder ryggen helt rett og stabil med en beskjed om å bruke den i 3 måneder. Ingen fysisk aktivitet på denne tiden.

Dette skjedde ikke i norge, så jeg fikk på en måte bare vite det jeg trengte før jeg dro hjem. Vel hjemme i norge har oppfølgingen vært fraværende. Jeg dro på røgnten en gang (fikk beskjed på sykehuset om å gjøre det med en gang jeg kom hjem) og siden jeg ikke bor hjemme for tiden fikk jeg ikke gått til fastlege. Måtte dermed til legevakt for å få henvisning til røngten, deretter vente i ca tre timer for å får gjort det jeg skulle - og svaret var i grunn bare at det ikke var verre og at de ikke forsto så mye av brevet jeg hadde med meg fra sveits. That's it. Jeg burde vel i grunn kanskje ordnet noe mer oppfølging selv, men jeg følte ikke jeg fikk noe hjelp i utgangspunktet - måtte bare mange utgifter for noe som ikke ga meg noen ting.

Det er ca fire uker igjen av tiden med korsettet. Jeg får lov til å sove uten nå, og siden jeg ikke har noen smerter eller lignende tar jeg meg friheten til å dusje uten (å dusje med er et evig styr med å tørke og lignende) og å sitte uten noen ganger.

Så spørsmålet er.. hva nå? Er det noen her som har hatt erfaring med ryggbrudd selv? Må jeg begynne med fysioterapi eller holder det å bare ta av korsettet etter de tre månendene og leve vanlig videre? Kan jeg gjøre noe som helst nå som det har gått to måneder, eller skal jeg fortsatt avstå fra all form for fysisk aktivitet? Jeg merker jeg blir sliten i ryggen av å sitte en stund uten, det må jo bety at jeg har mistet mye muskler?

Håper bare på andres erfaringer :)

Du bør ihvertfall følge anvisningene du har fått i forhold til korsett. Det er en annen belastning på ryggen når du sitter i forhold til å ligge. Ikke verdt å ødelegge ryggen din.

Når jeg har hjulpet mennesker med brukket rygg har jeg latt de dusje på kveld og så hengt opp korsettet til tørk på et varmt rom over natten. Så slipper du så mye styr med tørk og diverse. Kan du ikke gjøre det de siste fire ukene?

Ellers ville jeg kontaktet en privat lege selv om det koster litt mer.

Gjest FreakyFly
Skrevet

Takk for svar alle sammen :)

Det med at det koster noe skal nok ikke være noe problem siden det meste blir dekket av reiseforsikringen.

Når det kommer til å ta med meg bilder og slikt videre er det litt vanskelig, fra sveits fikk jeg bare et brev skrevet på deres språk og ingen bilder. De fant bruddet på CT i sveits, i norge så de det ikke på røngten, det var vel litt det så fikk meg til å "gi opp" legene her.

Jeg må nok bare få gjort noe, ta kontakt med fastlege og få høre hva jeg skal gjøre.. Jeg er jo bare 19 år og vil helst unngå dårlig rygg resten av livet.

Jeg bor bare to timer unna hjemstedet mitt, så jeg bor jo ikke på andre siden av verden.. Det er vel bare litt det at alt skal være så styr, jeg må kontakte så mange forskjellige folk som bare sender meg videre og ber meg ringe andre. At ikke bare en kunne tatt "saken" da jeg først kom på sykehuset i norge og guidet meg videre forstår jeg ikke. Men sånn er det nå :)

Skrevet

Merklig at du ikke fikk papirer på engelsk,samt kopi av bildene de tok.Om du har mulighet,ta med brevet til fastlegen, be h*n ringe/kontakte legen du var hos i Sveits.

Be om papirer og bilder ,samt at du ber fastlegen henvise til røntgen/mr slik at du får sjekket hvordan det står til med ryggen i dag.

Ikke gi deg,som du selv sier ; du er kun 19år .Om en kan gjøre noe,så forsøk.

Ellers kan jeg anbefale Bergen spinecenter (BSC),Ved Dr.Bråten. Han er flink-men det er dyrt

Gjest Gjest
Skrevet

De fant bruddet på CT i sveits, i norge så de det ikke på røngten, det var vel litt det så fikk meg til å "gi opp" legene her.

Ikke vist ikke uvanlig slikt i Norge at ikke radiologen ser ting på bildene, eller kanskje de "bare" er litt for snare.

Har opplevd det mange ganger selv.

En brusk skade var en av dem.

Tok vel 5-6 bilder både MR og rønken over mange år med svært varierende resultat.

Alt fra ganske stor brusk skade (hvor de også så andre ting som var feil) til at de ikke så noen ting. Veldig merkelig synes nå jeg.

En brusk som er skadet, er skadet hele tiden og leger seg ikke selv, for så å komme tilbake igjen som det passer :sjenert:

Viste seg også at noen andre bilder fra et annet sted på kroppen jeg har tatt bilder av hvor radologene ikke fant noe feil.

Hvor på de samme bildene ble funnet mange feil, da jeg tok de med til privat vurdering.

Frustrerende når en går å har vondt når det er slik forvirring om det er noe eller ikke.

Muskler blir utrolig fort borte. Både små og store muskler også de automatiske en ikke engang tenker på at en bruker. Å gå 3 mnd med korsett vil jeg tro svekker ganske mye av muskelaturen. Dette bør nok trenes opp igjen etterpå.

Er ikke sikkert du merker problemet nå, men etter noen år hvor kroppen venner seg til en skjevbelastning eller bruk av andre muskler for å kompensere kan det skape ganske store problemer for deg senere.

Står det ikke på økonomien kan jeg anbefale at du finner en manuellterapaut (mer utdannet en fysioterapaut)

De ser på -hele kroppen- om du kan ha fått skjevheter på den tiden du har gått med korsetten som må trenes opp igjen. Vanlige fysioterapauter er ofte kun fokusert på 1 ting som skal trenes uten å ta hensyn til at en har en hel kropp som kanskje har fått feilbelastninger underveis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...