Gå til innhold

Pulssone?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ganske fersk med trening, og lurer litt på dette med pulssoner. Jeg er ikke helt sikker på hva som er makspulsen min, men tror den ligger på rundt 200. Når jeg trener kondisjon, f.eks. langkjøring, hva bør jeg ligge på pulsmessig? I går jogget jeg 1 time, og lå på mellom 170-180 i puls hele tiden. Er dette riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ganske fersk med trening, og lurer litt på dette med pulssoner. Jeg er ikke helt sikker på hva som er makspulsen min, men tror den ligger på rundt 200. Når jeg trener kondisjon, f.eks. langkjøring, hva bør jeg ligge på pulsmessig? I går jogget jeg 1 time, og lå på mellom 170-180 i puls hele tiden. Er dette riktig?

Jeg synes det hørtes skyhøyt ut med en gjennomsnittspuls på 170-180. Spesielt over så lang tid.

Tror du bør ligge på ca 145- 155 på langkjøring. Det fungerer best for meg ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør man altså ikke ha så høy puls på langkjøring? Jeg kjenner at det er tungt å ha så høy puls, men det plager meg ikke, og jeg klarer fint å gjennomføre treningsøkten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger også oppe i 170-180 på langkjøring. Antar at makspulsen min er tohundreognoe. 170-180 virker ganske høyt synes jeg, men jeg popper over 160 med en gang jeg begynner å jogge med litt tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger også oppe i 170-180 på langkjøring. Antar at makspulsen min er tohundreognoe. 170-180 virker ganske høyt synes jeg, men jeg popper over 160 med en gang jeg begynner å jogge med litt tempo.

Det samme skjer med meg. Om jeg skal holde puls under 165 går det knapt forover, og når fort 165-170 uten at jeg føler meg spesielt andpusten. Særlig over det er jo selvfølgelig veldig slitsomt. Jeg har ikke målt makspulsen min ordentlig før, har bare brukt 220-alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål makspulsen deres, folkens...

Jeg har 210 i makspuls, så for meg er det piece of cake å ligge på 160-170 over lengre tid.

Noen med 170 i makspuls vil derimot bli liggende i fosterstilling etterpå.

Og husk - makspulsen kan ikke trenes, så det sier ingenting om hvor god form man er i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mål makspulsen deres, folkens...

Jeg har 210 i makspuls, så for meg er det piece of cake å ligge på 160-170 over lengre tid.

Noen med 170 i makspuls vil derimot bli liggende i fosterstilling etterpå.

Og husk - makspulsen kan ikke trenes, så det sier ingenting om hvor god form man er i :)

Hvordan målte du denne? Selv har jeg ikke psyke til å holde ut de forferdelige testene man kan gjøre alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Hvordan skal man måle makspulsen? Må man ha pulsbelte, eller kan man bruke pulsmålerne som er på de ulike maskinene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Hvordan skal man måle makspulsen? Må man ha pulsbelte, eller kan man bruke pulsmålerne som er på de ulike maskinene?

Du kan måle max puls ved å løpe alt du orker opp en bakke. Helt til du detter om og ikke orker mer. Bruk en pulsklokke.

Pulsmålere på apparater er ikke til å stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MorAase

Jeg synes det hørtes skyhøyt ut med en gjennomsnittspuls på 170-180. Spesielt over så lang tid.

Tror du bør ligge på ca 145- 155 på langkjøring. Det fungerer best for meg ihvertfall

Jeg ligger normalt på 180 - 185 ved lankjøring. Makspuls på 207. Hvilepuls på 40 - 50 et sted. Ved 145-155 i puls blir jeg knapt svett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske fersk med trening, og lurer litt på dette med pulssoner. Jeg er ikke helt sikker på hva som er makspulsen min, men tror den ligger på rundt 200. Når jeg trener kondisjon, f.eks. langkjøring, hva bør jeg ligge på pulsmessig? I går jogget jeg 1 time, og lå på mellom 170-180 i puls hele tiden. Er dette riktig?

For langdistanseutøvere er det anbefalt at det store volumet av trening, les langkjøring, skal fåre gå i sone 1-2. Altså under 75% av maks. For de med litt dårlig form vil dette si veldig lavt fart. For noen kanskje også rask gange. Altså noe som knapt lar seg gjøre.

Sonen(e) kan også kalles snakketempo fordi opplevd intensitet skal være slik at man klarer å prate og ikke må hikste etter luft.

Dersom du ikke har tenkt å trene veldig mye så kan du ha utbytte av langintervall. Høy intensitet i 3-8 minutter fordelt på 4-8 intervaller. Da skal du i største del av intervallet ligge på 87-92% av makspuls. Dette vil oppleves som svært høy intensitet og akkurat på grensen til at man stivner. Ikke spesielt behagelig, men man får trent blodpumpen godt.

TS her.

Hvordan skal man måle makspulsen? Må man ha pulsbelte, eller kan man bruke pulsmålerne som er på de ulike maskinene?

For å ta en makspulstest bør du bruke pulsbelte. Pulsmåler på maskiner kan du bare glemme. Har du ikke pulsbelte kan du ev begynne å telle pulsen manuelt i siste draget i makspulstesten. Antageligvis vil du bomme med et par slag siden den er på vei ned etter du stopper.

Du klarer garantert ikke å telle selv under testen.

Søkte på google etter makspulstest da jeg ikke orker å forklare alt selv nå.

Fant en grei test som funker.

http://kunnskapsriktrening.blogg.no/1307896978_hvordan_utfre_makspul.html

Det finnes andre metoder og. Hovedregelen bør være at du kjører minst 3 intervaller der intensiteten stiger for hvert intervall og du avslutter med alt du klarer.

Gjør du det bare med ett intervall vil du ikke komme nært nok maks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også maxpuls på over 200 uten at jeg har fått målt den de siste årene.

Trener og bruker pulsklokke (ser du på kalorier også må du aldri stole på de som er på apparatene ihvertfall for de viser MYE mer enn på klokka) og kan fint ligger på mellom 170-175 over lang tid og kan prate med andre da.

Noen ganger om kroppen er litt sliten og slapp ligger jeg under det, men pleier ikke å fokusere så veldig på pulsen, bare ha litt oversikt. Holder meg i et tempo jeg klarer å holde over lang tid bare om jeg skal trene kondisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ligger også oppe i 170-180 på langkjøring. Antar at makspulsen min er tohundreognoe. 170-180 virker ganske høyt synes jeg, men jeg popper over 160 med en gang jeg begynner å jogge med litt tempo.

Me2! Lurer litt på om det er for høyt, men skal jeg holde meg lavere kommer jeg meg jo ikke videre omtrent. Jogger i 8-9 km i timen, og jeg er jo vant til å gjøre dette, så må jo være pulsen min som er slik, kan umulig tro jeg pusher den for hardt. Er jo kjedelig å stikke på trening for å gå også...

Det høyeste pulsen min har blitt målt på er 201 hjerteslag i sekundet. Men selv om det kanskje er makspulsen så hender det jo aldri at jeg trener uten at gjennomsnittspulsen etter økt blir 90%. Synes det høres drøyt ut, men hva skal man gjøre? :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Me2! Lurer litt på om det er for høyt, men skal jeg holde meg lavere kommer jeg meg jo ikke videre omtrent. Jogger i 8-9 km i timen, og jeg er jo vant til å gjøre dette, så må jo være pulsen min som er slik, kan umulig tro jeg pusher den for hardt. Er jo kjedelig å stikke på trening for å gå også...

Det høyeste pulsen min har blitt målt på er 201 hjerteslag i sekundet. Men selv om det kanskje er makspulsen så hender det jo aldri at jeg trener uten at gjennomsnittspulsen etter økt blir 90%. Synes det høres drøyt ut, men hva skal man gjøre? :sjenert:

Eh, 210 slag i sekundet? Da hadde du vært død :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også maxpuls på over 200 uten at jeg har fått målt den de siste årene.

Trener og bruker pulsklokke (ser du på kalorier også må du aldri stole på de som er på apparatene ihvertfall for de viser MYE mer enn på klokka) og kan fint ligger på mellom 170-175 over lang tid og kan prate med andre da.

Noen ganger om kroppen er litt sliten og slapp ligger jeg under det, men pleier ikke å fokusere så veldig på pulsen, bare ha litt oversikt. Holder meg i et tempo jeg klarer å holde over lang tid bare om jeg skal trene kondisjon.

Jeg synes det høres rart ut at du kan trene med en puls på 170- 175 og allikevel holde en samtale igang. Jeg har veldig vanskelig for å tro det.

Noen toppidrettsutøvere har den samme pulsfrekvens eller mer når de nærmer seg mål,og det ser ikke ut som om de kan føre en samtale akkurat.

Selv puster jeg voldsomt ved 165 og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh, 210 slag i sekundet? Da hadde du vært død :-)

Tror jeg også, men du skjønte vel hva jeg mente. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det høres rart ut at du kan trene med en puls på 170- 175 og allikevel holde en samtale igang. Jeg har veldig vanskelig for å tro det.

Noen toppidrettsutøvere har den samme pulsfrekvens eller mer når de nærmer seg mål,og det ser ikke ut som om de kan føre en samtale akkurat.

Selv puster jeg voldsomt ved 165 og oppover.

Det spiller ingen rolle hvilken puls du har. Det er % av maks som sier noe om intensiteten.

Puls sier heller ingenting om hvor god form du er i. Jo bedre form du er i jo høyere fart kan du holde på lavere intensitet.

En veldig, veldig grovt forenklet metode for å finne makspuls er å ta 220 - alder.

For meg vet jeg at det ikke stemmer i det hele tatt. Jeg har omtrent ti slag mindre i minuttet enn det.

Så den beste måten å finne ut dette er ved å teste seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres rart ut at du kan trene med en puls på 170- 175 og allikevel holde en samtale igang. Jeg har veldig vanskelig for å tro det.

Noen toppidrettsutøvere har den samme pulsfrekvens eller mer når de nærmer seg mål,og det ser ikke ut som om de kan føre en samtale akkurat.

Selv puster jeg voldsomt ved 165 og oppover.

Mens jeg knapt merker noe til treningen når jeg ligger på 165 og nedover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...