Gå til innhold

Plast/shaker

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei. Jeg lagde nettopp en saus, og den skulle avkjøles med en gang, da tok jeg den oppi en shaker jeg hadde ( den var stor nok) , og den er jo i plast. Og da kom jeg på at jeg har lest at varme og plastikk kan vær giftig eller noe sånn?

Kan jeg fortsatt spise den nå?:P

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på hva slags plast den er laget av. Generelt er plast til næringsmidler helt trygt å bruke, varmt eller ei.

Gjest Gjest
Skrevet

Kommer an på hva slags plast den er laget av. Generelt er plast til næringsmidler helt trygt å bruke, varmt eller ei.

Aner ikke hva plast den er laget av. Det er en noka shaker ? Visst du vet noe da?

Skrevet

Er jo uansett ikke sånn at du kommer til å dø med en gang om det skulle være giftig og du gjør det en eneste gang.

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Er jo uansett ikke sånn at du kommer til å dø med en gang om det skulle være giftig og du gjør det en eneste gang.

jaja, men så nå at noka shaker tåler opp til 70 grader. Men sausen jeg tømte oppi var myyye varmere enn det. Hva skjer da? :P Ja ejg er livredd for alt som kan vær farlig.

Skrevet

Aner ikke hva plast den er laget av. Det er en noka shaker ? Visst du vet noe da?

Nei, men plast laget til næringsmidler pleier å være helt trygt.

Ville ikke bekymret meg i det hele tatt. Og om det skulle være noe fare for dannelse av giftstoffer så tror jeg ikke det å helle en varm saus i den vil danne/frigjøre disse, det skal nok mer varme til enn som så.

• Liker 1
Skrevet

jaja, men så nå at noka shaker tåler opp til 70 grader. Men sausen jeg tømte oppi var myyye varmere enn det. Hva skjer da? :P Ja ejg er livredd for alt som kan vær farlig.

Spis i vei du, men gi beskjed før du evt. blir hentet av sykebil så vi andre slipper å gjøre samme feil.

Gjest Gjest
Skrevet

Spis i vei du, men gi beskjed før du evt. blir hentet av sykebil så vi andre slipper å gjøre samme feil.

:pMen det ligger ikke plastikk eller noe i sausen da? Siden den hadde nett kokt, og det er jo mer enn 70 grader..Uff, føler meg dum :P

Skrevet

:pMen det ligger ikke plastikk eller noe i sausen da? Siden den hadde nett kokt, og det er jo mer enn 70 grader..Uff, føler meg dum :P

Tviler på det, og jeg føler meg ganske så synsk når jeg påstår at du ikke kommer til å dø av dette.

Gjest Gjest
Skrevet

Det som er faren med plast og mat er et enkelte stoffer er kreftfremkallende, og forstyrrer fruktbarheten.

Altså ingen fare på kort sikt, men jeg hadde ikke latt det bli en vane.

Gjest navnelapp
Skrevet

Det går nok bra, ts. Trur du plasten smeltar viss du har 100 grader varm væske oppi? Det hadde du nok merka. Eg har hatt kokande væske oppi dårlege plastbeger, og dei vart deformert med ein gong. Men dei smeltar ikkje som smør, akkurat.

Gjest Gjest
Skrevet

Det som er faren med plast og mat er et enkelte stoffer er kreftfremkallende, og forstyrrer fruktbarheten.

Altså ingen fare på kort sikt, men jeg hadde ikke latt det bli en vane.

Nettopp derfor jeg spørte, redd for ting skal forstyrre fruktbarheten!:P

Gjest Gjest
Skrevet

Det går nok bra, ts. Trur du plasten smeltar viss du har 100 grader varm væske oppi? Det hadde du nok merka. Eg har hatt kokande væske oppi dårlege plastbeger, og dei vart deformert med ein gong. Men dei smeltar ikkje som smør, akkurat.

:) Ja, det er det jeg tror. Men ser ikke ut som det skjedde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...