Gå til innhold

når barnet "går i plus"

Anbefalte innlegg

Gjest gjest
Skrevet

Jeg sitter å rekner på hva min datter koster.. Jeg får 4300 av barnefar, 1900 i barnetrygd.. /(allerede nå er jo barnets kostnader dekt) I tillegg får jeg skattekl 2... Er kjempe glad for at vi har et bra system, men kjenner at om det ikke var for at systemet er slik ville jeg aldri følt at det ar riktig at jeg ikke bruker mine egne penger på barnet ..

Andre som har satt opp regnestykke for barna sine ?

Som studenet, med hybel fikk jeg bare 8000 , at min 7 aring skal koste nesten like nye som det staten hjelper en student med er ganske vilt !!

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Gjest damen
Skrevet

Jar får bidrag hver måned, og hvis man ser bort fra mat og hus så er det ikke alltid at bidraget går ut til ungene hver eneste måned.

Men så kommer det måneder der de trenger sykler, treningskontingenter kommer, de må ha yttertøy, sko etc. Så noen måneder "koster" de bare hus og mat, andre måneder kan det gå ut mange tusen mer enn bidraget.

Sånn jeg ser det går bidraget jeg får opp i opp i løpet av et års tid.

Om du mener far betaler alt for mye så ville det vært raust av deg å si ifra til han og evt gå inn på en mer realistisk privat avtale.

• Liker 7
Skrevet

Jeg syns du mottar alt for mye i bidrag, basert på de opplysningene du kommer med her, så da er det ikke rart du går i pluss.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes det er feil å regne på hva et barn koster. For meg blir da barnet omgjort til en ting. Jeg aner ikke hvor mye penger vi bruker på barnet, men vet hvor mye penger vi bruker på mat/dagligvarer i månden. Samt hvor de andre pengene blir brukt. Hvor stor del av pengene som går til barnet, det aner jeg ikke og har heller ingen behov for å vite det. Hun er en del av familien, og ikke en ting som koster å ha. Dersom vi skulle få dårlig råd, ville det ikke vært ting til henne det ble kuttet i. Derimot ville vi kuttet på kostnader til oss selv (klær, oppussing, biler, snøskutere, campingvogn)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns du mottar alt for mye i bidrag, basert på de opplysningene du kommer med her, så da er det ikke rart du går i pluss.

Bidrag blir vel regnet utifra fars inntekt, og hvor mye han tjener skrev da ts ingenting om.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Syns det var veldig mye bidrag ja. Og det kommer vel av at far har høy inntekt, men er det riktig likevel??

Uansett hvor mye far tjener, så er det vel ikke riktig at han skal betale mer enn hva barnet "koster"?

Det må jo være meningen at mor skal dekke like mye, og isåfall skulle de da tilsammen ha 8600 som hun skal bruke på barnet på en mnd. Da er ikke mors skatteklasse regnet med, som utgjør vel noe sånt som rett under tusenlappen hver mnd. Og barnetrygden kommer i tillegg. Så totalt (i en litt sånn full fart utregning) vil det si at det er rundt 11500 som skal brukes på barnet pr. mnd.

Klart at dette er god butikk for mor!!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville vært real og inngått en privat avtale med far, om at han betaler mindre hver mnd og heller er med på de større utgiftene når de kommer. Evt at dere oppretter en sparekonto for barnet slik at en del av bidraget går rett inn der, til studier, første bolig, lappen osv. Det har vi gjort. Jeg får ingenting fra far månedlig, men når det skal kjøpes vinterklær, sko osv, så spleiser vi på det. Mye bedre ordning.

(Dette forutsetter jo at dere har et ok samarbeid da, og at dere får ting ned på papir. Om ikke, så ville jeg uansett startet sparekonto og fortalt far om dette. Så får han i det minste en trygghet i at pangene ikke blir brukt på tull.)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Bare vent til barnet skal ha førerkort, bil, sydenturer med venner osv du, så skal du se at det lønner seg å spare de pengene du går i pluss med nå.

• Liker 7
Gjest Solsmil
Skrevet

Bare vent til barnet skal ha førerkort, bil, sydenturer med venner osv du, så skal du se at det lønner seg å spare de pengene du går i pluss med nå.

Ja, for bil og sydentur med venner er jo noe de "skal ha", og som alle foreldre gladelig betaler.....

Eller ikke.

Gjest Gjesy
Skrevet

Joda, er en skjevfordeling pga høy inntekt hos far.. Og jeg bor i ei bygd på sørvestlandet der det ikke koster så mye å bo:) gode billige boliger, lav kommunale utgifter.

Systemet er jo lagt opp til at man betaler det samme uavhengig av hvor man bor..

Men jeg har bare halvparten av de utgiftene som far har til bolig siden han bor mere sentralt.. Mitt valg;)

Skrevet

Syns det var veldig mye bidrag ja. Og det kommer vel av at far har høy inntekt, men er det riktig likevel??

Uansett hvor mye far tjener, så er det vel ikke riktig at han skal betale mer enn hva barnet "koster"?

Det må jo være meningen at mor skal dekke like mye, og isåfall skulle de da tilsammen ha 8600 som hun skal bruke på barnet på en mnd. Da er ikke mors skatteklasse regnet med, som utgjør vel noe sånt som rett under tusenlappen hver mnd. Og barnetrygden kommer i tillegg. Så totalt (i en litt sånn full fart utregning) vil det si at det er rundt 11500 som skal brukes på barnet pr. mnd.

Klart at dette er god butikk for mor!!

Mor skal ikke dekke like mye, det blir en brøk, fordelt av hva far tjener/mor tjener. Så kommer samværsfradraget til slutt. Og barnetrygd og skatteklassen blir lagt på inntekten til mor, slik at det kommer far til gode når bidraget beregnes.

• Liker 3
Gjest Okusan
Skrevet

Jeg ville vært real og inngått en privat avtale med far, om at han betaler mindre hver mnd og heller er med på de større utgiftene når de kommer.

Enig.

Tror ikke jeg hadde hatt så god samvittighet om far betalte langt mer enn hva barnet kostet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lappen og sydenturer er jo noe som barna ikke kan betale selv dakkar :tristbla:

• Liker 3
Gjest "gjest"
Skrevet

Du sparer pengene til barnet trenger mer.

• Liker 3
Skrevet

Slik ting måtte jeg spare og betale for selv ;)

• Liker 3
Gjest damen
Skrevet

Du sparer pengene til barnet trenger mer.

Det er ikke meningen at far skal ha en tvungen spareavtale med mor.

Om bidraget er for høyt så er man real og sier ifra, og setter ned bidraget.

Så er det opp til far om han ønsker å lage en sparekonto for sitt barn.

men om bidraget er riktig beregnet så er jeg enig med deg. Da setter man til side

sånn at man har til de større tingene. Bidraget er forøvrig ikke ment å skulle dekke

verken ferier eller møbler, men forbruk, klær, mat og fritidsaktiviteter.

• Liker 1
Gjest "gjest"
Skrevet

Det er ikke meningen at far skal ha en tvungen spareavtale med mor.

Om bidraget er for høyt så er man real og sier ifra, og setter ned bidraget.

Så er det opp til far om han ønsker å lage en sparekonto for sitt barn.

men om bidraget er riktig beregnet så er jeg enig med deg. Da setter man til side

sånn at man har til de større tingene. Bidraget er forøvrig ikke ment å skulle dekke

verken ferier eller møbler, men forbruk, klær, mat og fritidsaktiviteter.

Vel, men mor trenger jo ikke å si noe om til far at "barnet går i pluss", hun trenger bare å sette overskuddet inn på en sparekonto som hun bruker på barnet når det blir større og trenger mer.

Om far gjør det samme så er jo det bare positivt. Synes du ikke det?

• Liker 1
Gjest damen
Skrevet

Vel, men mor trenger jo ikke å si noe om til far at "barnet går i pluss", hun trenger bare å sette overskuddet inn på en sparekonto som hun bruker på barnet når det blir større og trenger mer.

Om far gjør det samme så er jo det bare positivt. Synes du ikke det?

Den siste er jeg enig med, men det første du sier er jeg helt uenig med.

At mor sparer pengene legitimerer ikke å med vitende og vilje ta imot for mye i hjelp og stønader. Det vet sikkert du alt om som har jobbet i NAV?

Hensikten helliger ikke midlene.

• Liker 1
Gjest "gjest"
Skrevet

Den siste er jeg enig med, men det første du sier er jeg helt uenig med.

At mor sparer pengene legitimerer ikke å med vitende og vilje ta imot for mye i hjelp og stønader. Det vet sikkert du alt om som har jobbet i NAV?

Hensikten helliger ikke midlene.

Barnebidraget er ikke en stønad eller hjelp. Det er hva BY betaler til BM for oppfostring av deres felles barn. Men hvis man renner rundt med den tankegangen at BY bare skal "hjelpe litt til", så forstår jeg tankengangen din.

MEN hvis NAV har regnet ut en sum eller foreldrene har blitt enige om en sum i en privat avtale og det blir et overskudd av den her nevnte summen, så er det så enkelt at BM står seg fri til å gjøre hva hun vil med resten av de pengene, dvs seg være å bruke dem på opplevelser for hele familien, eller spare dem til barnets fremtidig bruk.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...