Gå til innhold

Hvordan legge på seg?


theaOo

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 14 år, jeg er 1,65 m og veier 42 kg (!!!)

Jeg spiser greit med mat, faktisk mer enn noen av vennene mine, men alikevell er jeg syltynn...

Jeg er ukomfortabel i lette klær som shorts, t-skjorte, og bikini(spessielt) siden jeg synes både bena og armene mine er alt for tynne:(

Trening for meg er dans, som jeg går på to ganger i uken, og gym på skolen på mandager. Det blir mest kondisjon, så i det siste har jeg noen ganger tatt push-ups og knebøy hjemme i stuen.

Hvis noen som har erfaring, og vil fortelle meg hvordan jeg kan legge på meg, bare skrik ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns du burde ta en tur til legen, og be om henvisning til ernæringsfysiolog. Skriv først en matdagbok, som du kan vise til han/henne. Iblant tror man at man spiser mer enn man tror. Hvis du er veldig aktiv, så er det ofte at du forbrenner mer energi enn du får i deg. Og det hjelper deg ikke til å legge på deg. men for all del, det er viktig å være i aktivitet. Men jeg ville nok trent litt styrke i tillegg, evt byttet ut litt av kondisjonstreningen.

Men de matvarene som anbefales for dem som vil opp i vekt er; havregryn (grøt), nøtter, oljer (raps/olivenolje) osv. mye næring, mn ikke "tomme" kalorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Maja*

Som AB over + at du bare er 14 år. Ikke stress med vekta så lenge du er sunn og frisk. Hadde ei venninne som deg, var sylslank hele starten av ungdomsskolen; Men baddaboom så kom formene og alt som hører kvinner til ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns du burde ta en tur til legen, og be om henvisning til ernæringsfysiolog. Skriv først en matdagbok, som du kan vise til han/henne. Iblant tror man at man spiser mer enn man tror. Hvis du er veldig aktiv, så er det ofte at du forbrenner mer energi enn du får i deg. Og det hjelper deg ikke til å legge på deg. men for all del, det er viktig å være i aktivitet. Men jeg ville nok trent litt styrke i tillegg, evt byttet ut litt av kondisjonstreningen.

Men de matvarene som anbefales for dem som vil opp i vekt er; havregryn (grøt), nøtter, oljer (raps/olivenolje) osv. mye næring, mn ikke "tomme" kalorier.

Takk! Jeg har vurdert det med å dra til legen før, fo vekten og utseende er noe som virkelig plager meg! Jeg skal prøve å ta i bruk tipsene dine:) Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved å bare tvinge i deg mat kan du ende med spinkle armer og ben og en pondus. Jeg regner med at det ikke er det du vil.

Tro det eller ei, men for å gå opp i vekt bør du spise slik overvektige (inkludert meg) bør spise for å gå ned i vekt. LCHF. Det er nemlig vektnormaliserende så undervektige går opp i vekt, overvektige ned i vekt og normalvektige forblir normalvektige. Med LCHF vil du legge på deg jevnere over hele kroppen. Jeg vet at en lege fra Østerrike som heter Wolfgang Lutz behandlet mange undervektige med LCHF. Han skriver litt om det i boka si Bedre Uten Brød (bare et lite kapittel om det da). Spør etter den på biblioteket. Hvis de ikke har den inne, så kan de få sendt den fra et annet bibliotek.

Her er en kort innføring i LCHF. Det er en tråd inne på lavkarbo-forumet som har mye informasjon for nybegynnere som heter Til Alle Nybegynnere På Lavkarbo. Og det er et hav av lavkarbooppskrifter i oppskriftsdelen til lavkarbo.no.

Og så bør du trene styrke for å bygge litt muskler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en jente på 14 år, jeg er 1,65 m og veier 42 kg (!!!)

Jeg spiser greit med mat, faktisk mer enn noen av vennene mine, men alikevell er jeg syltynn...

Jeg er ukomfortabel i lette klær som shorts, t-skjorte, og bikini(spessielt) siden jeg synes både bena og armene mine er alt for tynne:(

Trening for meg er dans, som jeg går på to ganger i uken, og gym på skolen på mandager. Det blir mest kondisjon, så i det siste har jeg noen ganger tatt push-ups og knebøy hjemme i stuen.

Hvis noen som har erfaring, og vil fortelle meg hvordan jeg kan legge på meg, bare skrik ut!

Vi er alle født med forskjellige gener og vi har forskjellig utgangspunkt. Når du er i puberteten vil kroppen utvikle seg "asymmetrisk", man kan oppleve å vokse i høyden før man får den nødvendige bredden til en voksen kropp - eller motsatt.

Jeg syns du skal prøve å spise mer proteiner og mat med sunt fett, for eksempel avocado, nøtter og mye rød fisk. Makrell i tomat er også bra. Husk at når du trener, så trenger kroppen ekstra energi og mat.

Hvis du ikke merker noen endringer etter en tid bør du gå til legen for å få sjekket at det ikke er noe galt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...