Gå til innhold

Fornøyde og glade gjester

prinsessa

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Er mye snakk om hvordan bryllupsfesten skal være.

Skal man ha åpen bar eller ikke, alkohol eller ikke, hva slags mat osv.

Og hele tiden blir det svart med; Det er jo vårt bryllup ikke gjestene sitt!

Skjønner dere ikke det at hvis dere skal ha et vellykket bryllup må også gjestene være glade og fornøyde og skape den gode stemningen?

Stemmningen betyr faktisk kjempemye i et bryllup.

Hører om en her som ikke skal ha alkohol i det hele tatt, fordi ingen på hennes side drikker alkohol. Og mannen sin side blir vist ikke tatt hensyn til. Greit at det er barn tilstede men det går vel ann å drikke vin til maten. Husk at det er et bryllup og ikke et barneselskap.

Andre skal leie lokale også må gjestene betale for drikke selv evnt. ta med egen drikke.

Eneste gangen det er greit at gjestene betaler for litt av drikken selv er vist festen er på et hotell eller lign.

Dette er faktisk riktig ekitette i bryllup. Og sikk og bruk.

Mange er jo så nøye med sikk-bruk og ekitette når det gjelder andre ting som kleskode.

Festen er faktisk ikke bare for brudeparet.

Hvis brudeparet bare vil ta hensyn til seg selv, så kan de jo dra utenlands å gifte seg uten noen gjester.

Også var det jo en her som ikke skulle ha dans for hun likte ikke å danse???

Kan jo tenkes at kanskje gjestene vil danse.

Kommer sikkert til å få masse pepper på dette inlegget men det tar jeg sjansen på.

Jeg prøver bare å gjøre bryllupet deres best mulig nemlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Folk klarer seg vel en kveld uten alkohol da ? Er virkelig alkoholen så viktig for at folk skal trives ? Synes det er på tryne icon_smile.gifMan bør respektere at brudeparet ikke ønsker alkohol i bryllupet og man kan ta litt hensyn til barna også da.

Uansett det er sant at gjestene skal trives og det jeg leser av innlegg her synes jeg det er mange som gjør sitt ytterste for at folk skal trives.

Vi har prøvd å legge opp menyen også for at folk skal trives, men det bør være grenser.

En ting som en god venn av oss sa var at det er ikke brudeparet som skal bruke all energi på å underholde gjestene - gjestene skal gjøre en innsats selv - syntes det hørtes bra ut - jeg forventer ikke at gjestene skal stå på pinne for meg - men det er også mye opp til hver enkelt gjest om hvor mye de gjør ut av en fest......

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pepper skal du få!

det er vi som planlegger og lager til store deler av bryllupet. har vært heldig og har mor/svigermor som vi er fullt på linje med, og gleder oss sammen med dem, prøver å følge også deres ønsker.

men at vi som inviterer skal tenke mest på gjestenes ønsker ang. alkohol/dans (jfr. dine eksempler) har jeg vanskelig for å gå med på. setter pris på om våre gjester vil strekke seg for at det blir en fin fest for alle, både mine nevøer, mine tanter og våre venner.

har sagt det før, sier det igjen, det er vanskelig å sammenligne alles bryllup, siden forutsetninger, familier, verdier, økonomi kan være så mangt.

det kan godt være at du forsøker å hjelpe, men nettopp av denne grunn traff du ikke så godt hos meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Selvfølgelig skal gjestene gjøre en innsats selv.

Men jeg vet med jeg selv at jeg hadde fått hakeslepp hvis jeg hadde kommet i et bryllup å fått servert cola til hovedretten. Og at jeg ikke kunne danse på kvelden for ikke bruden likte å danse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har du kanskje tenkt på at det hun mener med dans kan være at hun ikke vil danse vals ? Kanskje noen heller vil ha Cola til middag i stedet for alkohol og en kan få juice det finnes mange drikker som nødvendigvis ikke inneholder alkohol..... En må se litt bak linjene - alt kommer ikke frem i en diskusjons tråd. Hvorfor skal ikke folk trives uten disse tingene da ? Gjestene kan vel danse selv om brudeparet ikke nødvendigvis slår hæla i taket ?

Alle har sine måter å arrangere bryllup på - bare derfor du har gjort det på en annen måte betyr ikke at det blir rett for andre igjen og at andre igjen kommer til å ha samme smak.

Vi gifter oss 20 April 2002 hjerter_rundt.gif

[ Dette Innlegg er endret av: 20April2002 den 2002-02-27 15:32 ]1212[ Dette Innlegg er endret av: 20April2002 den 2002-02-27 15:35 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest 0

Jeg tror nok jeg ville begynt å lure hvis jeg fikk cola til middagen i et bryllup... Jeg ville følt det som om jeg var i et barneselskap med litt ekstra fin mat...

Dere som er så opptatt av riktig etikette osv bør vel kanskje tenke dere at gjestene kanskje har annen mening enn dere? Og man trenger ikke være alkoholiker for at man foretrekker vin til en god middag istedet for brus? Se på de prinsebryllupene man har hatt i det siste; alle fikk servert vin! Det er vel heller bedre å kunne tilby brus til de som ikke vil ha vin? Og barna må da tåle å se at de voksne tar et par glass vin??? Hvis ikke lurer jeg fælt på hva slags oppvekst de har hatt eller kommer til å få!

Nei ærlig talt! Jeg syns man skal kunne gi gjestene flere valg. Jeg er fryktelig nyskjerrig på hva slags grunnlag man har brukt for å ikke servere vin i det hele tatt.

Og når det gjelder dans syns jeg at man også bør gi gjestene et valg selv om man ikke ønsker å danse selv. Synes nesten mye av disse valgene virker litt egoistiske jeg.. (men hva vet vel jeg...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er ikke snakk om egoisme - men om respekt for det valget brudeparet og deres familier har tatt.

Høres kanskje ut som jeg verken skal ha alkohol eller dans i brylupet - det skal vi så absolutt ha, men man bør være såpass generøs at man tenker litt på brudeparet. Jeg forstår godt folk som ikke vil ha alkohol i bryllup der det finnes barn.

Gjestene vet vanligvis hva de går til dersom de kjenner brudeparet uansett icon_smile.gif Hvert sitt valg.......12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke fått hakeslepp om jeg hadde fått alkoholfri vin servert i bryllup. Og er det f.eks masse barn i bryllupet synes jeg det er kjempefint om man gjør bryllupet alkoholfritt.

Jeg er av den oppfatning at de fleste her inne faktisk tenker en god del på å tilrettelegge festen slik at også gjestene skal få en fin kveld. Hadde de ikke brydd seg om det hadde de vel ikke stilt alle disse spørsmålene.

Når det gjelder sånne ting som dans/ikke dans må man jo få legge opp til den typen fest man vil selv. Ofte er det gjester i alle aldersgrupper, og med ganske forskjellig smak og interesser. Vi har diskutert frem og tilbake om vi skal ha levende musikk eller spille cd'er på vår fest. Det er de danseglade som vil ha mest igjen for den levende musikken, og hvis man vet at det kommer kanskje 5-6 personer som liker å danse, resten gjør det ikke, da er det ganske mye å skulle spandere 7-8000 på et band for at disse skal få svinget seg.

¤ Anni ¤1212[ Dette Innlegg er endret av: Anni den 2002-02-27 15:53 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud- blir helt overgitt av alle rare meninger her. Jeg har vært i ganske mange brylluper hvor ting er gjort på forskjellig måte. Klart at det er brudeparet sin dag og vil de ikke servere alkohol så må det respekteres. Folk kan vel ha det kjempekos uten alkohol. Man kan servere brus, farris, alkoholfrie viner. Hva er galt i det???? Har vært i et slikt bryllup- HELT FLOTT!!

Jeg har og vært i bryllup der de har servert alkohol, men det er et poeng at det er et alkoholfritt tilbud og. Klart gjestene skal trives, men de trenger da ikke alkohol for å trives.(?) Da tror jeg faktisk de har et problem!!!

Jeg forventer igrunnen at gjestene respekterer brudeparets valg om enten alkoholfritt bryllup eller ikke.

Forresten er det greit å se på et bryllup som en fest hjemme hos seg selv. Det er da DU og ikke gjestene som setter kriteriene for hvordan festen skal være, eller??? Jeg hadde blitt irritert om jeg hadde en alkoholfri fest og gjestene kom og fortalte meg at det ikke var bra nok.

viwi

-gifter meg med drømmemannen 22 juni!!!1212[ Dette Innlegg er endret av: viwi den 2002-02-27 22:34 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si meg enig med "prinsessa".

LITT moro må da gjestene få ha det i et bryllup.. icon_biggrin.gif

Alkohol og dans hører helt klart med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KristinK

For min del synes jeg ikke alkohol er noe man må ha i et bryllup. Og hadde vi blitt invitert i et bryllup uten alkohol hadde jeg ikke reagert negativt på det. Selvsagt skal man tenke på gjestene og sørge for at de har det hyggelig, men det bør da være av andre grunner alkohol og dans at de kommer i et bryllup? Jeg håper da for all de at gjestene i vårt bryllup er så glade på våre vegne at de prøver å kose seg uansett.

Men vi skal ha alkoholservering i vårt bryllup, så dette er jo egentlig ikke noe problem. Men jeg har uansett full forståelse for at folk velger bort alkoholen. Dette kan jo også være et økonomisk spørsmål, for det blir jammen meg en stor utgiftspost!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville kjede meg i et bryllup uten alkohol og dans. For det første er middag med vin mye bedre enn med brus eller alkoholfri vin, for det andre synes jeg det er kjempemorsomt å danse både rock, gammeldans, vals, polka osv osv.

Det er min personlige mening - men dersom andre velger å kutte ut dans og alkohol respekterer jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt egoistisk å kutte ut dans og alkohol... Fordi man selv ikke liker det, skal man ikke nekte andre. La gjestene betale for alkoholen selv hvis det er dyrt. Jeg kan ikke se for meg et bryllup uten dans og alkohol, det må bli skrekkelig kjedelig, og alle drar sikekrt hjem tidlig. Ikke vær så pripne sier nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Jeg skal faktisk ikke ha alkoholservering i mitt bryllup!

Hvorfor? Fordi min familie ikke drikker og pga. barna. Å servere Cola eller farris til middag er helt normalt hos oss! Det er tydelig at det svært forskjellig hvordan ulike par velger å feire. Respekterer alt og mener det er brudeparet (evt i samråd med de som steller i stand bryllup for dem, foreldre f.eks) som selv bør velge om det skal drikkes, danses osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler jo bare om respekt om hva brudeparet velger. Vi skal ha både alkohol og dans, dette for å gi gjestene et valg. Jeg synes det ergodt med vin til maten. Noen stor danseløve innen pardansing er jeg ikke, men jeg synes dans hører med til et bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvordan kan man si at et bryllup blir kjedeløig fordi det ikke er alkohol og dans? Må man drikke alkohol for å kunne ha det gøy? Isåfall synes jeg det viser at en del av gjestene faktisk har litt feil holdninger til dette med bryllup. Flott om man kan ha alkoholservering, men at man MÅ ha det for kunne ha det gøy er jo ikke normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mener er at folk må få velge selv! Har du spurt ALLE gjestene og INGEN er interessert i alkohol?? Jeg må ikke drikke for å ha det gøy, det handler ikke om det kjære venner! Jeg har nemlig ikke tenkt å drikke i mitt eget bryllup. Men jeg vet at de som kommer setter pris på å ta seg noen glass, og hvorfor skal jeg nekte dem det? Det er jo ikke bare min fest, men deres også. Husk det!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...