Gå til innhold

Skal man strekke ut magen??

Fremhevede innlegg

Gjest trimmer
Skrevet

For et par år siden fikk jeg høre at man MÅ strekke ut magen (ved å ligge på rygg og strekke i alle kanter), ellers er situps bortkastet. så jeg har strekket ut. Men nå har jeg hørt akkurat det motsatte, at hvis man strekker ut blir musklene lngre og magen blir "hengete" og ikke stram slik som de fleste ønsker.

strekker dere ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er litt usikker, men mener følgende:

For å få en god holdning må man være sterk på begge sider, dvs både rygg og mage. HVis du overtrener magen, blir du lut (det er kanskje derfor du fikk anbefalt å strekke ut). Hvis du supplerer mageøvelsene med ryggøvelser, vil du styrke hele området, og sannsynligvis gjøre det unødvendig å skulle strekke ut magen. Ligger du på magen og løfter ben og armer, blir jo magen strukket litt :)

En øvelse jeg anbefaler: Den såkalte "planken": ligg på magen, plasser albuene rett under skuldrene, med underarmene fremover. Plasser tærne i bakken, og løft hele kroppen, slik at du danner en helt rett linje fra hæl til skulder. HOld rumpa oppe, men ikke høyt. Hold sånn i 1 minutt (ev 2x30 sec). Gir fantastisk fin toning av musklene!

Gjest Kajsa-krabat
Skrevet

Litt usikker på det jeg også, men jeg pleier å henge litt etter armene i en ribbevegg etc etter trening, da føles det som om jeg strekker både mage og rygg samtidig.

Gjest Adessón
Skrevet

Jeg driver med yoga og der er det slik: Alle bevegelsene krever en motbevegelse for å balansere musklaturen og skjelettet. Dette er det Twigi nevnte.

Derfor er det forskjellige strekkøvelser på slutten som er motbevegelse for hovedbevegelsen. Prinsippet vil nok gjelde for andre typer øvelser også.

Tidligere hadde jeg store problemer med ryggen. Disse er nå borte. Men jeg merker at hvis jeg ikke er tilstrekkelig nøye med strekkøvelsene kan problemet komme litt tilbake.

Det beste beviset for at dette prinsippet fungerer i praksis er at folk som driver med yoga etterhvert får sterke og balanserte kropper.

Med flat mage. :wink:

Skrevet

Jeg ruller som en liten ball på ryggen, for å dra littegrann i ryggmusklene. Men jeg tøyer aldri magen.

Nå skal det også sies, at uttøyning etter trening er et omdiskutert tema av ekspertene, dvs om effekten av det.

Jeg velger å gjøre det pga smidighet, restituere musklene etter en time, bruke uttøyningen til å verve litt ned og få igjen pusten, og beholde smidigheten. Så strides da de lærde om det er dette som skjer, om det er nødvendig eller ikke.

Det man vet, er at for å få lengre muskler, så må man tøye lenge. Flere minutter gjerne, på hver muskel. Det ser vi på de som drives opptrening etter å ha røket akilles fx. Det jeg også vet, er at det er deilig å tøye etter trening, det føles bra for meg.

Så hvis du synes det er deilig å tøye magemusklene, så gjør du det. Slappe blir de neppe om du da ikke tøyer mange minutter. Men å ta seg en god kattestrekk etter trening, det kan være inmari godt.

Skrevet

Når jeg trener magemuskler, så trener jeg også ryggen, og jeg strekker ut begge deler.

Man får vel neppe "slappe" muskler av å strekke ut?

Det synes jeg høres rart ut.

Dessuten så lærte vi faktisk å strekke ut magen litt etter sit ups på aerobiken, og den tiden jeg hadde antydning til sixpack på magen (det er mange år siden riktignok....) så strakk jeg ut etter situp, og de ble langt ifra slappe hos meg ihvertfall.

Skrevet

Jeg hørte en gang at magemusklene er så lange fra før av, derfor er det ikke så farlig om man ikke tøyer ut dem...

Skrevet

Jeg har danset ballett og da lærte vi at man IKKE skulle strekke ut magen. Da kunne man bare glemme å få fast mage.

Har også trent mye på senter og da har alltid instruktørene sagt at man skal strekke ut magen. Det har jeg alltid nektet. Magen min har alltid vært flat og jeg har aldri tøyet ut etter sit-ups.

Skrevet

Magemuskelene er som resten av muskelne våre, de har det best ved variert trening og god bevegelighet . Det er viktig å trene både rygg og mage,og jeg kjenner på min mage at det gjør godt å tøye.... henger i ribbevegg og får strekt både rygg og mage. At magen blir "slapp" tror jeg ikke noe på! Slpaa bukvegg skyldes vel heller slappe muskelr som trenger trening!!!

Skrevet

Man ungår vel å få gangsperr om man strekker ut magemusklene også.

Skrevet
Man ungår vel å få gangsperr om man strekker ut magemusklene også.

Nei, det gjør man ikke.

• Liker 1
Skrevet

Hm- jeg får iallefall mindre gangsperr om jeg strekker ut enn om jeg ikke gjør det.

Gjest Adessón
Skrevet

Nei, det gjør man ikke.

Jo, det gjør man.

Gjest Adessón
Skrevet

Nei, selvsagt tar jeg feil etter å ha trent hardt fysisk i mange år med en aktivitet som er ekstremt fysisk. En type aktivitet som også krever at man lærer seg anatomi for å få utbytte av det, der læreren som har høyere grad fra idrettshøgskolen og i anatomi er en av skandinavias fremste utøvere av aktiviteten og der de andre lærerne er profesjonelle dansere som f.eks. har danset i "Carte Blanche" og i andre store oppsetninger. Selvfølgelig tar disse også feil.

Skrevet
Nei' date=' selvsagt tar jeg feil etter å ha trent hardt fysisk i mange år med en aktivitet som er ekstremt fysisk. En type aktivitet som også krever at man lærer seg anatomi for å få utbytte av det, der læreren som har høyere grad fra idrettshøgskolen og i anatomi er en av skandinavias fremste utøvere av aktiviteten og der de andre lærerne er profesjonelle dansere som f.eks. har danset i "Carte Blanche" og i andre store oppsetninger. Selvfølgelig tar disse også feil.[/quote']

Å strekke ut magen hindrer ikke stølhet.

Skrevet

Dersom man ikke strekker ut musklene så vil de trekke seg sammen og bli kortere. Man blir mindre bevegelig. Det er iallefall fakta. Så får det heller være opp til hver og en om man synes det forhindrer at man får gangsperr. JEG får iallefall mye mindre gangsperr om jeg strekker ut etter trening.

Skrevet

Gangsperr - eh - det er gangsperr det :ler: iallefall så heter det gangsperr de stedene jeg har bodd. Det er sånn vond svie og ømhet og stivhet man får i musklene etter trening som er hard eller uvant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...