AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #22 Skrevet 14. mars 2012 Haha, ja Nei, han må ha meg helt for seg selv, skjønner du. Passer av og til en annen schäfer og den får ikke lov til å kose for mye med meg. Da kommer han i mellom, eller kjefter på den. Også leker han med den omtrent hele tiden, så jeg må putte den i bur for at de skal få noe søvn. Når den har dratt så sover han i et døgn
Majott Skrevet 14. mars 2012 #23 Skrevet 14. mars 2012 Hvor gammel er han da? Mine trenger langt mindre aktivitet enn din, men det er jo forskjell på hunder sånn sett. Mine er noen skikkelig sovedyr, som må vekkes om morgenen, og deretter sover til minst kl 12-13. Har hatt schæfere tidligere, og de krevde langt mer enn de to jeg har nå.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #24 Skrevet 14. mars 2012 Han nærmer seg 3 år. Nå har vi akkurat vært ute og tisset, så nå kan jeg ihvertfall ha god samvittighet for å sove, hehe Forrige schäferen jeg hadde gikk vi en halvtime med hver dag. Da bodde jeg riktignok litt mer landlig til og hun gikk løs i hagen når hun ville. Det hadde ikke gått med han her. Han vil at jeg skal finne på noe med ham, han finner seg ikke i å aktivisere seg selv. Når jeg er på besøk hos familie, så nekter han å tisse på plenen på utsiden om morgenen, for han vet at hvis han gjør det så tar det lenger tid før det blir tur
Majott Skrevet 14. mars 2012 #25 Skrevet 14. mars 2012 Det kan sikkert være lurt for deg å være med i en hundeklubb, der dere kan trene med andre. Der vil han få masse inntrykk i tillegg til trening, samt at du kan få råd og tips til hvordan han kan roe seg mer. Har du mulighet til å gå tur med andre som har hund? Når de løper løse og leker, blir de mye mer slitne enn om du går med han i bånd langs de samme veiene. For meg høres det ut som han krever en god del, og at han er litt stresset ettersom ikke klarer å roe seg særlig lenge, til tross for at du faktisk gjør mye med han.
Majott Skrevet 14. mars 2012 #26 Skrevet 14. mars 2012 Hvis den dagen og "tankene stemmer" så syns jeg synd på hunden din. (nå er sikkert det innlegget skrevet på tull, men forde. ) Hvorfor det? Hun har beskrevet dagen på en litt ironisk og humoristisk måte. Hun gjør jo også mye med hunden sin, er hjemme på dagtid, og har også litt annet å gjøre enn kun gjøre noe med hunden. De fleste av oss har jo andre gjøremål også.
Aurora M. Skrevet 14. mars 2012 #27 Skrevet 14. mars 2012 En average day: 9:00 (noen ganger 6:00, eller så sent som 11:00) vekke eier 9:00-11:00 Kikke på eier, pipe, synes synd på selv 11:00 Grave på eier med labben, pipe, grave mer, eier står opp 11:05 Eier tar på seg klær, hyle høyt og hoppe på eier, ta fra eier sokkene 11:06 Sitte fint og pipe høylytt mens eier tar på jakke og sko, fordi eier sier man må oppføre seg 11:07 Tur i 30 min med lydighet/lek 12:00 Sulten, SULTEN! Den ligger i skapet, hent den, HENT DEN! Du, du, du, se på meg, sulten jo... 12:30 Mat 12:32-13:30 Sove 13:30 Nå er jeg ferdig med å sove, finne på noe? Være flink og legge seg? Ok, da. Eier sier jeg er søt og myk og gir meg oppmerksomhet. Jeg liker å få oppmerksomhet! 14:10 Finne på noe nå? Neivel... OSV. 15:00 Lekesloss med eier fordi eier er lei av mas og tror det vil hjelpe litt. Trene litt med godbiter/finne godbiter/gnage bein/få godbiter ut av en gjenstand. 15:30 Tid for tur? 15:32 Dytter bort boken til eier, og legger meg på tastaturet. Sover litt. 15:45 Eier beveget på foten! Spretter opp og løper ut i gangen. Bjeffer på eier fordi h*n ikke følger etter. Eier legger meg på plassen. 15:50 Tråkker på eier som sitter i sofaen. Setter snuten min i ansiktet på eier. Se på meg, jeg vil UUUUT. Løper ut i gangen og viser hvor båndet mitt er. OSV. 16:15 Sa du TUR?! Ja, jajajajajajaja, JAAAAAAAAAA! 1-2 timer tur. 17:30 Sulten! Jeg har akkurat gått kjempelangt, jeg ER sulten! Holder på å dø! Bjeffer på eier og kikker mot skapet. 17:45 Gir opp maset og sovner (evt. maser i en time) 18:30 Eier vekker meg og gir meg mat. Hva nå? Tur? 18:45 Se på meg, se på meg, se på meg! Nei, jeg vil ikke ha kos, jeg vil ut! 19:00 En eller annen aktivitet som tidligere 19:30-20:30 Mas som tidligere, 5 min økter med å ligge rolig 20:30 TUUUUUUUUR! Tar helt av og klarer ikke å kontrollere meg selv. 20 min tur med lydighet/lek 20:50 Lekesloss med eier inne, eier sier jeg må legge meg, men jeg synes ikke vi gikk langt nok 21:30 Sovner Man kan jo legge fram ting på så mange måter. Dette synes jeg, er lagt fram på en måte som både gir til kjenne din dårlige samvittighet og din irritasjon over situasjonen. Ha i minne at jeg ikke er noe hundekjenner, men slik jeg ser det, driver du et forsvarlig hundehold, og har ingen reell grunn til å ha dårlig samvittighet. Denne hunden får både frisk luft, lek og hjernetrim, og slipper å være mye alene. Hva som gjør at den ikke er tilfredstilt, overlater jeg til mer erfarne hundefolk å svare på. Kanskje en annen form for "tur" ute, som inkluderer det å gå mer fritt, eller å bruke hodet mer? Eller kanskje gjøre det mer spennenede og attraktivt å være inne, slik at ikke all moro må foregå utendørs? Tipper du får mange gode råd her. Hva gjelder det å holde seg i 12 timer, vet jeg ikke hvordan det er med hunder. Jeg har bare Pusina mi, og etter at hun av nødvendige grunner fikk begrenset utetid, holder hun seg i 20 timer (!) med mindre jeg tar en tur med henne i sele en tur på kvelden (noe som langt ifra skjer hver kveld). Dette er høyst frivillig fra hennes side. Hun har en perfekt plassert kattedo med perfekt sand (som jeg vet hun bruker om hun blir tvunget til å være inne i flere døgn av en eller annen grunn). Jeg vet hun er tissetrengt, og hun begynner så smått å klage sin nød allerede ved 23-tiden om kvelden. Men når hun skjønner at det ikke blir noe tur, legger hun seg rett og slett ned og sover, og later ikke til å være noe plaget av det til neste morgen. 20 timer er lenge det, og jeg har rådført meg med veterinær i den forbindelse. Jeg fikk selvsagt bekreftet at det ikke er ideellt, men hun sa at jeg kunne stole på at om hun virkelig, virkelig, virkelig må, så går hun på kassa! Sta som fy er hun, og bare det! Ble til o.t på slutten her. Jeg vet ikke hvor lenge hunder egentlig kan holde seg uten at det blir plagsomt for dem. Det er sikkert visse individuelle forskjeller her og. Tisser han mye med en eneste gang dere kommer ut, kan du vel regne med at han virkelig er trengt og at det ikke bare er en "unnskyldning" for å komme ut.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2012 #28 Skrevet 14. mars 2012 Hunden jeg hadde før pleide også å mase endel. Det jeg gjorde da var å gjemme godbiter rundt i huset, som han fikk gå og lete etter. Vet ikke om det vil fungere for din hund, men min roet seg hvertfall litt etter dette.
mysticmoo Skrevet 14. mars 2012 #29 Skrevet 14. mars 2012 Hva med skikkelig ordentlig fysisk og mental trening? (blod)spor, organisert trening i hundeklubb, bære kløv osv. Du har en krevende brukshund (og syterase i tillegg). Om han får nok mental og fysisk stimuli må han bare lære seg at det ikke skjer noe hele tiden og du må ignorere masingen.
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #30 Skrevet 15. mars 2012 Takk for svar. Jeg vet vel innerst inne at han ikke har det vondt, men noen dager passer ikke dagsformen vår. Han er ekstra masete/umulig og jeg har mye å gjøre/er sliten. Så da er det greit med en aldri så liten klagetråd
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2012 #31 Skrevet 15. mars 2012 Jeg skal slutte å lese tråder om dyr. Folk er fanatiske. Herregud. En hund skal da kunne ligge i ro inne noen timer uten at det er noe galt i det? Det virker som om enkelte mener at når man har fått hund, så har man blitt slave. Tenk om du så jorda fra verdensrommet, hvem hadde du da trodd var sjef her? Jo, det er en hund. Bak den kommer det et menneske med pose som plukker opp hundens avfall. Jeg har hund fordi den gir meg glede i hverdagen. Selvfølgelig gir jeg den tur og stimuli, mat, kos og oppmerksomhet. Det er viktig at hunden har det godt. Men det må da være grenser for hvor mye. Jeg er ikke ansatt på heltid som hundeeier.
Aurora M. Skrevet 15. mars 2012 #32 Skrevet 15. mars 2012 Tenk om du så jorda fra verdensrommet, hvem hadde du da trodd var sjef her? Jo, det er en hund. Neinei, det er denne det:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå