Gå til innhold

Luftetid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det dyreplageri å ikke gå tur/ut og lufte hunden på 12 timer? Det mener nemlig hunden min. Jeg er ikke sikker på om jeg tror ham eller ikke, men han er helt rabiat på veien ut og det virker som han må veldig på do når vi da kommer ut. Så jeg får dårlig samvittighet, for jeg kan jo gå på toalettet når jeg vil i løpet av denne tiden.

Hvor lenge om gangen er det forsvarlig å holde en hund inne?

Videoannonse
Annonse
Gjest badeand1
Skrevet

Så han må holde seg i tolv timer?

Ja, det er det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Måten dette er skrevet på får meg til å tenke at dette er en trolletråd. Ikke bit på folkens.

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor går du ikke med han oftere? Hvilken rase er det?

Skrevet

Måten dette er skrevet på får meg til å tenke at dette er en trolletråd. Ikke bit på folkens.

Tenkte jeg også! :popcorn:

Skrevet (endret)

Hvordan hund er det?

Endret av amonyn
AnonymBruker
Skrevet

Det er en schãfer. Er det virkelig så ille? Hvor lenge er det maksimale man kan holde en hund inne sammenhengende da?

Det er mange som er på jobb i 8 timer + tur/retur jobb. Det er ikke jeg, han er sjeldent alene mer enn 2 timer i døgnet. Går bare uten ham når jeg skal på butikken og sånt.

Gjest Bobler
Skrevet (endret)

Det er en schãfer. Er det virkelig så ille? Hvor lenge er det maksimale man kan holde en hund inne sammenhengende da?

Det er mange som er på jobb i 8 timer + tur/retur jobb. Det er ikke jeg, han er sjeldent alene mer enn 2 timer i døgnet. Går bare uten ham når jeg skal på butikken og sånt.

Ja, det er virkelig så ille. Er jeg hjemme en dag får bikkja gått ut for å tisse hver 4time ca. Ikke nødvendigvis timesvis hver gang, men rundt kvartalet for å gjøre fra seg fortjener han da virkelig.

På hverdager får han ikke tisset på maks 7 timer, og det er nok!

Det at du dropper å ta med hunden ut på tolv timer, når du har mulighet til det, skjønner jeg virkelig ikke. Hvorfor i allverden syntes er det greit å tvinge bikkja til å holde seg i tolv timer?

Om du på død og liv ikke gidder å gå tur, slipp nå dyret ut i hagen eller noe så han i hvertfall får tisset litt.

Det er ikke forsvarlig eller greit å tvinge en hund til å holde seg i tolv timer på daglig basis. Gå ut to-tre ganger på tolv timer når du er våken. Ikke en. Og en av dem bør være på minst en times tid og godt med hjernetrim. Du har en Schæfer, ikke en plysjhund.

Endret av Bobler
  • Liker 1
Skrevet

En avhøret trenger svært mye stimuli!! Det er tross alt en brukshund! Bikkja di bør få minst 2 lange turer på 1-2 timer om dagen, samt en kort tur morgen og kveld. I tillegg bør du bruke flere minutter hver dag på hjernetrim og annen generell trening.

Dyreplageri å holde på sånn. Skal man ha hund å samtidig være ualktiv får man skaffe seg en rase som ikke krever mye.

• Liker 1
Skrevet

Dumme telefon, skulle selvfølgelig stå schæfer og ikke avhøret

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har da ikke sagt at han ikke får turer og stimuli. Jeg lurer på hvor lenge det er forsvarlig å holde ham inne. I og med at vi har ganske forskjellig døgnrytme, så blir han inne ca. 12 timer sammenhengende. Han sovner i halv ti tiden, jeg står opp ti-elleve tiden om morgenen.

Han begynner å mase 1-2 timer etter vi har gått tur, og krever mye på dagtid. Trenger virkelig den tiden på kvelden til å lese og sånt, uten mas, derfor kan jeg ikke legge meg tidligere.

Går av og til med ham før jeg legger meg, men da er han så trøtt og gidder ingenting. Får skikkelig dårlig samvittighet når jeg ser hvor tissetrengt han er på morgenen, men jeg vet ikke hva annet jeg kan gjøre.

Dessuten er det vanskelig å skille mellom virkelig nød og mas når det gjelder ham. Selv om vi har vært ute i 2-3 timer, så kan han begynne å mase etter 1-2 timer. Piper og klynker og skraper på døren, hvordan kan jeg se om det er alvor?

Skrevet

Da beklager jeg, måten du la det frem på gjorde at jeg oppfattet at du bevisst ikke gikk tur med han på dagtid heller.

Det er forskjellig fra hund til hund, derfor må du lære hunden din å kjenne. For min schæfer var det fare på fære dersom han klynket. Men hadde sjelden det problemet da jeg la meg sent og stod opp tidlig hver dag. :)

• Liker 1
Gjest badeand1
Skrevet

Hvorfor står du ikke opp tidligere for å ta han med ut?

AnonymBruker
Skrevet

Fordi jeg er oppe lenge og er trøtt. Klarer ikke stå opp før han drar meg ut av senga ;)

Sliter virkelig med å våkne om morgenen. Hadde jeg ikke hatt hund så hadde jeg sikkert sovet 12 timer.

Skal innrømme at jeg trollet litt med dere på andreposten der. Skjønte at det hadde blitt en misforståelse og spilte litt på det. Beklager :sjenert:

Begynte å ta en tur med ham før jeg la meg, men da blir han oppe lenger, i påvente av denne natteturen. Og da får jeg ikke gjort noe. Føler meg litt slem, når han er våken så maser han nesten konstant. Går på samvittigheten og nervene løs. Har hørt at hunder skal være aktive (våken og holde på med noe) 6 timer om dagen. Det prøver jeg å holde.

Men hva med de andre 18 timene? Kan jo ikke be ham finne på noe annet eller sette ham foran TV'n. Så da må han ligge der og pipe og vente da?

Skrevet

Er du vanligvis så lenge oppe som nå, er det nok lurt at du tar han med ut en gang til i løpet av kvelden.

Mine hunder får siste lufting rundt kl 23, og da holder de seg fint til rundt 10 neste morgen. Det er ikke noe tur på siste lufting, kun ut for å tisse og inn igjen, så de har ikke noen forventninger til det.

De sover vanligvis store deler av kvelden, så jeg vekker dem som oftest for å ta siste lufteturen.

Schæferen din krever nok mer aktivitet enn mine gjør. Har hatt schæfer selv tidligere, og merker stor forskjell på det.

Hva gjør du med han i løpet av dagen? Er det kun turer, kan det lønne seg å drive med litt hjernetrim, f.eks lydighetsøvelser eller søksøvelser. Trenger ikke å være store greiene, men kan ha stor effekt på det du opplever som mas.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En average day:

9:00 (noen ganger 6:00, eller så sent som 11:00) vekke eier

9:00-11:00 Kikke på eier, pipe, synes synd på selv

11:00 Grave på eier med labben, pipe, grave mer, eier står opp

11:05 Eier tar på seg klær, hyle høyt og hoppe på eier, ta fra eier sokkene

11:06 Sitte fint og pipe høylytt mens eier tar på jakke og sko, fordi eier sier man må oppføre seg

11:07 Tur i 30 min med lydighet/lek

12:00 Sulten, SULTEN! Den ligger i skapet, hent den, HENT DEN! Du, du, du, se på meg, sulten jo...

12:30 Mat

12:32-13:30 Sove

13:30 Nå er jeg ferdig med å sove, finne på noe? Være flink og legge seg? Ok, da. Eier sier jeg er søt og myk og gir meg oppmerksomhet. Jeg liker å få oppmerksomhet!

14:10 Finne på noe nå? Neivel...

OSV.

15:00 Lekesloss med eier fordi eier er lei av mas og tror det vil hjelpe litt. Trene litt med godbiter/finne godbiter/gnage bein/få godbiter ut av en gjenstand.

15:30 Tid for tur?

15:32 Dytter bort boken til eier, og legger meg på tastaturet. Sover litt.

15:45 Eier beveget på foten! Spretter opp og løper ut i gangen. Bjeffer på eier fordi h*n ikke følger etter. Eier legger meg på plassen.

15:50 Tråkker på eier som sitter i sofaen. Setter snuten min i ansiktet på eier. Se på meg, jeg vil UUUUT. Løper ut i gangen og viser hvor båndet mitt er.

OSV.

16:15 Sa du TUR?! Ja, jajajajajajaja, JAAAAAAAAAA! 1-2 timer tur.

17:30 Sulten! Jeg har akkurat gått kjempelangt, jeg ER sulten! Holder på å dø! Bjeffer på eier og kikker mot skapet.

17:45 Gir opp maset og sovner (evt. maser i en time)

18:30 Eier vekker meg og gir meg mat. Hva nå? Tur?

18:45 Se på meg, se på meg, se på meg! Nei, jeg vil ikke ha kos, jeg vil ut!

19:00 En eller annen aktivitet som tidligere

19:30-20:30 Mas som tidligere, 5 min økter med å ligge rolig

20:30 TUUUUUUUUR! Tar helt av og klarer ikke å kontrollere meg selv. 20 min tur med lydighet/lek

20:50 Lekesloss med eier inne, eier sier jeg må legge meg, men jeg synes ikke vi gikk langt nok

21:30 Sovner

Gjest badeand1
Skrevet

Hvis den dagen og "tankene stemmer" så syns jeg synd på hunden din.

(nå er sikkert det innlegget skrevet på tull, men forde. :P)

AnonymBruker
Skrevet

Ble litt omstendelig det der, men hovedpoenget er at han får 2-3 timer tur hver dag, minst 3 turer. Mas begynner 1-2 timer etter vi har vært ute og blir verre jo lengre tid som går. Korte turer rundt kvartalet kan kjøpe meg en halvtime "fri".

Vi trener lydighet 2 ganger om dagen, og han får "iq tester" inne. Koser masse og lekesloss.

Han er grei å ha med å gjøre ute, men inne er han slitsom. Virker ikke som han har en ligge og hvile-knapp, det er enten sove, gjøre aktivitet, eller mase.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis den dagen og "tankene stemmer" så syns jeg synd på hunden din.

(nå er sikkert det innlegget skrevet på tull, men forde. :P)

Det er det jeg også gjør...

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det vært opp til ham, så hadde vi vært på tur 1 gang i timen. Og trent lydighet hver tur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...