Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hallo :goodbye:

Jeg har jobbet litt over et år som vikar for et firma. Fikk først jobben gjennom vikarbyrå, og har siden fått kontrakter for 4 måneder, noen ganger 5.

Jeg trives veldig, og har lyst på fast ansettelse. Føler selv at jeg gjør en god jobb, står på, kommer tidlig og går sent, sjefene sier ikke så mye, men de har sagt at de er veldig fornøyde med meg to ganger :)

Men hvordan kan jeg få til å få fast ansettelse og ikke bare være vikar? Det er flere andre som ble ansatt samtidig og litt etter meg som også er vikarer, men de er ikke like interesserte i jobben og har nok heller ikke lyst på fast ansettelse.

Noen erfaringer rundt dette?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke spørre leder om dere kan ta en prat om din mulige fremtid i firmaet?

AnonymBruker
Skrevet

Ene plassen fikk jeg brev i posten om at stillingen min nå var fast, siden jeg hadde jobbet i den i et år.

Der jeg jobber nå fikk jeg fast da min stilling gikk vekk og jeg gikk inn i en annen stiling. Har fast 40 %, da hun andre hadde fast 60 %. Kan øke opp dersom jeg vil, og har blitt spurt hvert år nå i to år. Men vil vente i et år til.

• 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Nå har jeg spurt de om jeg kan få fast ansettelse men de sa at de ikke hadde mulighet til det.

Men er det sånn at når man har vært vikar et sted et år så får man fast ansettelse? Hvordan er rettighetene? ts

AnonymBruker
Skrevet
:sukk: Oi. Takk for svar.
Skrevet

Man har krav på fast ansettelse hvis man har vært midlertidig ansatt i fire år.

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=220966#9

Jepp, men det forutsetter også at midlertidigheten/vikariatet har vært lovlig etter aml 14-9 (1). Veldig mange bruker betegnelsen "vikariat", "engasjement" eller "prosjekt" uten at det er noen realitet i det. I disse tilfellene har man umiddelbart rett på fast ansettelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...