Gå til innhold

HVEM tror dere leier ut?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spør om det på bakgrunn av ulike tråder.

Siste eksempelet er : denne tråden.

Jeg var ingen profesjonell utleier. Jeg leide ut fordi jeg ville prøve ut samboerskap med en mann. Jeg leide ut mindre enn hva boligen kostet meg pr. mnd. Leiemarkedet var sånn og jeg ville heller gå litt lavere og få en stabil leietaker enn å tyne mest ut av leieboer.

Det virker som om en del her tror at en utleier vil tyne mest ut av sin leieboer, uten å ha trøbbel med dyr og jeg vil ha mest mulig kroner ut av deg og egentlig så driter jeg i om hunden din skraper opp parketten.

Hvem tror du utleier er?

Videoannonse
Annonse
Gjest strykebrett
Skrevet

Den jevne huseier er vel en privatperson som spekulerer i å holde bolig som investeringsobjekt, og som dessverre ikke har peiling overhodet på avtaleloven og husleieloven.

Gjest Indra
Skrevet (endret)

Hvem tror du utleier er?

Er det privatpersoner er det best å styre unna. Meglere og eiendomsselskap kan i det minste lovverket og gjør sjelden forsøk på å omgå det. Jeg har kun gode erfaringer med dette og tilsvarende negative med private.

Det er alt fra å låse seg inn i leilighet, overvåke trafikken inn/ut av leiligheten, forsøke å presse meg til sex (ja, faktisk), øke husleien i strid med lovverket, leie ut til flere enn det som oppgis i annonsen (kollektiv hvor fire ble til åtte), kreve trekk i depositum for skader notert allerede ved innflytting og mange andre ting jeg i farten ikke kommer på.

Jeg kom på en ting til. I Trondheim spekulerte huseieren i å leie ut til mennesker med sosialgaranti. Hvorfor? NAV er den sikreste betaleren en får. I et kollektiv flyttet det i rekkefølge inn ei jente som slet med alkoholmisbruk, en narkoman som satte sprøyter på kjøkkenet og stjal alt som var der og til slutt en mann som nesten aldri vasket seg. Eimen lå igjen i fellesarealene. Men, da hadde jeg omsider fått nok og var på vei ut av leiligheten før oppsigelsestiden var over.

Endret av Indra
AnonymBruker
Skrevet

Føler jeg er litt utenfor den vanlige utleier.

Ikke overvåket jeg, ikke låste jeg meg inn, ordnet ting kjapt som måtte ordnes, ikke ba jeg om sex, ikke økte jeg husleia mer en lovpålagt, ikke spekulerte jeg med bolig som investeringsobjekt. I tillegg så var jeg fleksibel på husleie når det ble tatt opp meg i forkant samt fleksibel på utflytningstidspunkt. Siste leietaker ba om 14 dager ekstra og siden jeg hadde mulighet til det så var det ok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...