Gå til innhold

Studiekompetanse etter fagbrev


Blomst1990

Anbefalte innlegg

Jeg er utdannet prosesstekniker med fagbrev. Har enda ikke fått jobb som det og har nå en jobb som ikke er relevant i det hele tatt. Jeg føler jeg står litt fast og har blitt skikkelig giret på å videreutanne meg.

Jeg lurer på et par ting:

-Hvilke fag må man ha for å få studiekompetanse når man har fagbrev? Og må man ha forskjellige fag etter hva man skal bli etterpå?

- Tenker litt på prosessingeniør, men har ikke bestemt meg enda.. Men er det sånn at man kan bli prosessingeniør og bygge på to år med master og dermed bli sivilingeniør?

Jeg kan så lite om dette og håper at jeg får svar :) Kan det være lurt å snakke med en rådgiver på skole?

Hilsen en som er lei av å stå fast :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du har jobbet eller gått på skole i 5 år siden du fullførte obligatorisk skolegang, så kan du ta studiekompetanse etter 23/5-regelen. Da trenger du bare noen få fag (norsk, matte, engelsk, historie, samfunnsfag og naturfag tror jeg det er), og så får du generell studiekompetanse.

Noen utdanninger krever flere fag, som f.eks. matte, fysikk og kjemi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Misteltein

Jeg er utdannet prosesstekniker med fagbrev. Har enda ikke fått jobb som det og har nå en jobb som ikke er relevant i det hele tatt. Jeg føler jeg står litt fast og har blitt skikkelig giret på å videreutanne meg.

Jeg lurer på et par ting:

-Hvilke fag må man ha for å få studiekompetanse når man har fagbrev? Og må man ha forskjellige fag etter hva man skal bli etterpå?

Matte, naturfag, historie, og norsk. (Forutsatt at du har yrkesfag på VGS fra bunnen av)

De fleste ingeniørstudier krever R-matte og fysikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er obligatorisk skolegang fullført da? Jeg blir 22 i år.

Endret av Blomst1990
Lenke til kommentar
Del på andre sider