Gå til innhold

Studiekompetanse etter fagbrev


Blomst1990

Anbefalte innlegg

Jeg er utdannet prosesstekniker med fagbrev. Har enda ikke fått jobb som det og har nå en jobb som ikke er relevant i det hele tatt. Jeg føler jeg står litt fast og har blitt skikkelig giret på å videreutanne meg.

Jeg lurer på et par ting:

-Hvilke fag må man ha for å få studiekompetanse når man har fagbrev? Og må man ha forskjellige fag etter hva man skal bli etterpå?

- Tenker litt på prosessingeniør, men har ikke bestemt meg enda.. Men er det sånn at man kan bli prosessingeniør og bygge på to år med master og dermed bli sivilingeniør?

Jeg kan så lite om dette og håper at jeg får svar :) Kan det være lurt å snakke med en rådgiver på skole?

Hilsen en som er lei av å stå fast :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du har jobbet eller gått på skole i 5 år siden du fullførte obligatorisk skolegang, så kan du ta studiekompetanse etter 23/5-regelen. Da trenger du bare noen få fag (norsk, matte, engelsk, historie, samfunnsfag og naturfag tror jeg det er), og så får du generell studiekompetanse.

Noen utdanninger krever flere fag, som f.eks. matte, fysikk og kjemi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Misteltein

Jeg er utdannet prosesstekniker med fagbrev. Har enda ikke fått jobb som det og har nå en jobb som ikke er relevant i det hele tatt. Jeg føler jeg står litt fast og har blitt skikkelig giret på å videreutanne meg.

Jeg lurer på et par ting:

-Hvilke fag må man ha for å få studiekompetanse når man har fagbrev? Og må man ha forskjellige fag etter hva man skal bli etterpå?

Matte, naturfag, historie, og norsk. (Forutsatt at du har yrkesfag på VGS fra bunnen av)

De fleste ingeniørstudier krever R-matte og fysikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er obligatorisk skolegang fullført da? Jeg blir 22 i år.

Endret av Blomst1990
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To har vel tre år vgs? Om du da har mer skole eller jobbet 100 i 2 år (eller 50% i fire år) eller har vært hjemme med barn eller har vært i førstegangstjenesten så har du opparbeidet deg de 5 årene.

Så må du ha norsk, engelsk, matte, samfunnsfag, historie og naturfag. Sammfunnsfag har du sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To har vel tre år vgs? Om du da har mer skole eller jobbet 100 i 2 år (eller 50% i fire år) eller har vært hjemme med barn eller har vært i førstegangstjenesten så har du opparbeidet deg de 5 årene.

Så må du ha norsk, engelsk, matte, samfunnsfag, historie og naturfag. Sammfunnsfag har du sikkert.

Jeg mente å skrive Du

Du har vel tre år fra vgs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har du vel dekket fire år, regner med at lærling tid regnes innenfor de 5 årene. Da mangler du ett år. Om du jobber fulltid i ett år så har du alle 5 årene.

Det går jo ann å ta opp fag det året du jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har gått 1 1/2 år siden jeg tok fagbrevet. Jeg har jobbet 80 % stilling siden mai i fjor. Har jeg rett på det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har gått 1 1/2 år siden jeg tok fagbrevet. Jeg har jobbet 80 % stilling siden mai i fjor. Har jeg rett på det da?

Det er jeg ikke helt sikker på. Mulig at det går med 80% i 1 1/2 år.

Men du må også ha fagene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jobbe tilsvarende 100% stilling i et år, det vil si at du må jobbe en stund til før du har nok hvis du bare har jobbet 80% i 10 mnd. Jeg vil råde deg til å ta de fagene du mangler som privatist mens du jobber, da har du nok jobbet nok innen du får fullført fagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jobbe tilsvarende 100% stilling i et år, det vil si at du må jobbe en stund til før du har nok hvis du bare har jobbet 80% i 10 mnd. Jeg vil råde deg til å ta de fagene du mangler som privatist mens du jobber, da har du nok jobbet nok innen du får fullført fagene.

Mener du at jeg skal ta alle fagene som privatist mens jeg jobber og få studiekompetanse den veien? Er ikke helt inne i dette her så beklager hvis det blir litt rotete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med studiekompetanse etter fagbrev selv. du må ha naturfag, norsk, matte og historie. thats it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener du at jeg skal ta alle fagene som privatist mens jeg jobber og få studiekompetanse den veien? Er ikke helt inne i dette her så beklager hvis det blir litt rotete.

Om du jobber eller ikke er opp til deg, men det går fortere om du tar det samtidig.

Men ja, du må ha jobbet eller gått skole 100% i 5 år og ha de fagkombinasjonen som nevnt over. I tillegg må du være min. 23 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med studiekompetanse etter fagbrev selv. du må ha naturfag, norsk, matte og historie. thats it.

Går du på skole? Man må vel ha realfagene i tillegg til de du nevner hvis man skal bli ingeniør? Eller har jeg misforstått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...