Gå til innhold

Overskrift på vg.no

Gjest Ludovie

Anbefalte innlegg

Gjest Ludovie

I denne artikkelen står det at hun som spilte moren til Elling i filmen 'Mors Elling' er død. I overskriften omtales hun som "Elling"s mamma. Men blir ikke det litt merkelig? For når man snakker om "Elling" (altså i anførselstegn), er det vel skuespilleren man mener. Derfor, i mine øyne, refererer"Ellling"s mamma til moren til skuespilleren, og altså ikke til hun som spilte Ellings mor i filmen. Jeg synes det heller burde stått "Ellings mamma". Noen som er enige? Uenige? :) Og hvorfor?

For øvrig synes jeg at det blir litt merkelig å bruke genitivs-s i et ord med anførselstegn på den måten. Men det er nå en annen sak.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg scrollet over den overskriften et par ganger i går, og var sikker på at det var moren til Per Christian Ellefsen det var snakk om.

Så, enig med deg! Det burde være "Ellings mamma".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier meg også enig. Jeg engasjerte meg ikke mer enn at jeg leste overskriften og slik den sto så tolket jeg det umiddelbart derhen at det var Per Christian Ellefsens mor som var død.

Det burde vært "Ellings mamma", så lenge det var tale om skuespilleren som spilte "Ellings"mor i filmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tirkes

Jeg er helt enig. I verste fall "Ellings" mamma, på norsk er genitiv-S en ending av ordet, og vi bruker ikke apostrof for å dele det heller. Så om de ikke ville inkludere ordet mamma i anførselstegn, så burde de ikke splittet Ellings heller.

Mvh

Tirkes, som bare "loke"r rundt litt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Jeg tenkte ikke at det var noe annet enn hun som spilte moren hans i filmen, men nå som du nevner det så ser jeg jo at det ble skrevet helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråd ryddet for spekulasjoner

Når det gjelder tegnsetting, oppfordres det til å lage en egen tråd om dette.

Kosemose, mod

Endret av Kosemose
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...