Gjest Syffe Skrevet 13. mars 2012 #1 Skrevet 13. mars 2012 Hva er polenta? Og er det noe som selges i vanlige matvarebtuikker?
Capricorn Skrevet 13. mars 2012 #2 Skrevet 13. mars 2012 Har sett det på Meny. Ikke sikker på hva det er, men Jamie Oliver brukte det i et program. Han lagde noe pommes frittes likende greier av det.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2012 #3 Skrevet 13. mars 2012 Det er grovmalt maismel, som man koker en slags grøt av (med enten vann, melk eller kyllingkraft som væske), blander revet parmesan i og bruker som tilbehør til kjøtt eller fisk. Polentagrøten kan også avkjøles, skjæres i skiver og stekes eller grilles i grillpanne, og spises sammen med grillede grønnsaker, spekeskinke e.l. Polentamelet brukes også feks som ingrediens i kakerøre.
Parvati Skrevet 13. mars 2012 #4 Skrevet 13. mars 2012 Polenta er godt og billig Jeg pleier å koke opp en halvliter vann med kyllingbuljongterning og en klatt smør, spe ut med polenta, og la det putre ca 5 min. Sper ut med melk eller aller helst fløte, ca 1,5 dl. Mens det putrer, deler jeg opp litt fetaost i biter og rører inn helt på slutten. Men man kan selvsagt ha alt mulig rart oppi hvis man vil. Har det over i en dyptallerken og avkjøler. Kjempedeilig, både alene og som tilbehør til f.eks kjøttmat.
lurine Skrevet 13. mars 2012 #5 Skrevet 13. mars 2012 5min? En italiensk polenta tar da både en og to timer å lage. Helles ut på fuktet trefjøl og skjæres i skiver etter en hvil. Hvit polenta har en litt mer nøtteaktig smak, og er kjempegod grillet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå