Gå til innhold

Hvor blir det av overskuddet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hat trent i ca 1år nå, litt av og på i perioder, men har mestetiden trent 2-5 ganger i uken... Men dette overskuddet alle snakker om merker jeg lite til?? Ikke har jeg det deilige følelsen i kroppen etter jeg hat trent heller? Hva kan det komme av? Har jeg rett og slett for høye forventninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest *Maja*

Kan høres ut som om du kanskje får i deg for lite vitaminer/lite næring?

Hvordan er kostholdet ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daenerys

Spiser du rett etter trening? Når jeg ikke gjør det er jeg slapp resten av dagen, så jeg spiser alltid en banan og en litago rett etter trening, og deretter et godt måltid ca en time etter trening. Da er jeg full av energi resten av dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten trener du for mye. Eller så spiser du for lite/feil mat.

Trener du noe du liker og synes er gøy? Jeg synes det er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er sånn at bare man gjør 'alt riktig' så får man masse overskudd.

Jeg har trent jevnlig i over 10 år, aldri vært over- eller undervektig, spiser veldig mye frukt og grønt, har ikke jernmangel eller andre mangler, har bra stoffskifte, sover godt og spiser jevnt. Jeg har ingen fysisk tøff jobb og er ikke utbrent. Allikevel: jeg har ingen overflom av energi. Jeg føler aldri det sprudler inni meg og at jeg bare MÅ gå en tur. Det føles ikke godt verken før, under eller etter trening. Det føles selvsagt helt okei, det er ikke noe galt, men det er ikke sånn at bare fordi jeg spiser mye frukt og trener mye så er jeg en energibombe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hat trent i ca 1år nå, litt av og på i perioder, men har mestetiden trent 2-5 ganger i uken... Men dette overskuddet alle snakker om merker jeg lite til?? Ikke har jeg det deilige følelsen i kroppen etter jeg hat trent heller? Hva kan det komme av? Har jeg rett og slett for høye forventninger?

Det er ikke alltid man sprudler av energi, selv om man trener. Men man har generelt et større overskudd av energi enn om man ikke trente.

Det er viktig at du spiser skikkelig før du trener, slik at musklene har fulle glykogenlagre å "spise" av. Har du ikke det, vil treningen oppleves mye tyngre. Husk også å spise litt like etterpå, yoghurt, frukt eller noe annet, og at du spiser proteinholdig mat innen det har gått to timer (det kan være noe så enkelt som brødskiver med skinke, men gjerne en full middag).

Hverdagen ellers krever sitt. Hvis du sliter med dårlig helse, psykiske plager, tunge ting som skjer i hverdagen eller andre ting som tapper deg for energi, så kan det tære på energioverskuddet treningen gir. Men det er jo nettopp derfor man trener - for å ha dette overskuddet til å takle hverdagens utfordringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner meg igjen!

Det eneste som gir meg mer energi er å trene på morgenen, og da uten å ta for hardt i. Da kjenner jeg forskjell på energinivået, i alle fall i noen timer.

Hvis jeg trener senere på dagen og/eller hardere blir jeg bare døsig. Dette til tross for at jeg spiser nokså riktig og svært regelmessig. Den gode følelsen kjenner jeg heller aldri, men noen ganger kan jeg blir nokså lykkelig under selve treninga. Når jeg trener noe som er gøy, og med bra musikk til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gått og ventet på det store overskuddet alle snakker om, men måtte til slutt innse at det kom aldri ;)

Men det er jo sunt å trene, og bra for kroppen, uansett. Følte meg bare litt skuffet over at det aldri ble mindre slitsomt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...