Gå til innhold

Skal ta abort

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ta abort om et par uker, og er i tvil om jeg skal gjøre det kirurgisk eller medisinsk. I utgangspunktet tenkte jeg det var en selvfølge å gjøre det medisinsk, men etter å ha lest noen skrekkhistorier om både smerte og ydmykende situasjoner begynner jeg å kvie meg. Dessverre har jeg litt angst for å ta narkose, men jeg lurer på om det kanskje er bedre likevel?

En annen faktor som er viktig for meg, er hvor mye tid jeg må regne med å bruke på dette. Jeg er svært opptatt for tiden, og den 2-3 dagers sykemeldingen jeg leser om i forbindelse med aborter, skremmer meg. Det er tidsklemma jeg er i om dagen som også gjør at jeg må vente et par uker før jeg rekker å ordne opp, rett og slett.

Så hva er tryggest, mest behagelig, raskest etc.?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Abort er aldri behagelig.

Jeg har fått med meg at medisinsk abort kan være tøft. Selv har jeg tatt kirurgisk abort og da med komplikasjoner. Det gjorde at jeg ble innlagt ei uke.

Gjest Indra
Skrevet

Kirurgisk, uten tvil. Men da må du en tur inn på sykehus og ligge der noen timer.

Du er ute av slag noen dager, men normalt sett kan du jobbe etter noen dager. Blir litt som å ha mensen, for du blør en stund etterpå.

Skrevet

det er ikke snakk om at du får velge alltid dessverre. Slik jeg har forstått det er medisinsk abort standard frem til et visst antall uker, og da tar kirurgisk over. De fleste jeg kjenner som har tatt abort har ikke hatt noen skrekkscenarioer, og har til og med fått tatt det hjemme.

Skrevet

Har du muligheten til å velge, anbefaler jeg kirurgisk. I mitt tilfelle var det ingen komplikasjoner, jeg hadde "vanlig mensen" i nesten en uke etterpå og sykemelding kun for en dag for å komme meg fra narkose.

• Liker 1
Gjest Indra
Skrevet (endret)

det er ikke snakk om at du får velge alltid dessverre. Slik jeg har forstått det er medisinsk abort standard frem til et visst antall uker, og da tar kirurgisk over. De fleste jeg kjenner som har tatt abort har ikke hatt noen skrekkscenarioer, og har til og med fått tatt det hjemme.

Ok, jeg trodde det var standard at man fikk velge selv. Det får man på Ullevål iallfall, aner ikke noe om praksisen andre steder.

Jeg er dessuten helt sikker på at man kan få kirurgisk om man ber om det og forklarer hvorfor.

Endret av Indra
Gjest Frk.Poppins
Skrevet (endret)

Er ikke kirurgisk mer risikabelt? (Kan hende jg tar feil altså,mn må bare spør)

Endret av Frk.Poppins
Gjest Indra
Skrevet (endret)

Kirurgisk er mindre smertefullt enn medisinsk.

Ulike risikoer, kirurgisk kan i sjeldne tilfeller lage hull i livmoren. Medisinsk kan du blø veldig mye av. For begge typer gjelder at man kan få betennelse i etterkant, behandles med antibiotika.

Endret av Indra
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal ta abort om et par uker, og er i tvil om jeg skal gjøre det kirurgisk eller medisinsk. I utgangspunktet tenkte jeg det var en selvfølge å gjøre det medisinsk, men etter å ha lest noen skrekkhistorier om både smerte og ydmykende situasjoner begynner jeg å kvie meg. Dessverre har jeg litt angst for å ta narkose, men jeg lurer på om det kanskje er bedre likevel?

En annen faktor som er viktig for meg, er hvor mye tid jeg må regne med å bruke på dette. Jeg er svært opptatt for tiden, og den 2-3 dagers sykemeldingen jeg leser om i forbindelse med aborter, skremmer meg. Det er tidsklemma jeg er i om dagen som også gjør at jeg må vente et par uker før jeg rekker å ordne opp, rett og slett.

Jeg har tatt to aborter i godt voksen alder (prevensjon sviktet) og er ikke itvil. Jeg ville valgt medisinsk igjen. Det er flere grunner til dette.

Kirurgisk abort er et inngrep. Det er forbundet med en viss fare å være i narkose. Det tok litt tid å "komme seg" på bena igjen etterpå. Dessuten slet og sliter jeg mer med denne aborten, fordi den ble "kunstig". ("noen fjernet mitt foster fysisk)

Medisinsk abort var ikke vondt, ikke skummelt eller skremmende. De historiene som verserer på nettet om at det er grusomt vondt skal du ikke høre på. Det er som oftest unge jenter, som tåler lite smerte og som legger på litt ekstra når de forteller. Hadde en lang og god samtale med min gyneokolog, samt legen på sykehuset, og de sa akkurat det samme. Ta bare de anbefalte forhåndreglene ved å ikke være alene.

Følelsene rundt denne aborten var mye lettere. Her følte jeg at det var min kropp som støtte fra seg fosteret og det endte med en mens. Det føltes så naturlig. Ikke hadde jeg smerter og ikke blødde jeg særlig heller. Jeg surra rundt i huset og gjorde lett husarbeid hele dagen. Etterpå var jeg som vanlig....

Lykketil....

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke kirurgisk mer risikabelt? (Kan hende jg tar feil altså,mn må bare spør)

Nei, du tar ikke feil. Det er alltid en fare ved å legge noen i narkose.

Dessuten blir du gjerne kvalm og uvell etterpå...

Gjest Indra
Skrevet

Medisinsk abort var ikke vondt, ikke skummelt eller skremmende. De historiene som verserer på nettet om at det er grusomt vondt skal du ikke høre på. Det er som oftest unge jenter, som tåler lite smerte og som legger på litt ekstra når de forteller. Hadde en lang og god samtale med min gyneokolog, samt legen på sykehuset, og de sa akkurat det samme. Ta bare de anbefalte forhåndreglene ved å ikke være alene.

Følelsene rundt denne aborten var mye lettere. Her følte jeg at det var min kropp som støtte fra seg fosteret og det endte med en mens. Det føltes så naturlig. Ikke hadde jeg smerter og ikke blødde jeg særlig heller. Jeg surra rundt i huset og gjorde lett husarbeid hele dagen. Etterpå var jeg som vanlig....

Lykketil....

For det første er det ofte smertefeullt med medisinsk abort og det henger ikke kun sammen med unge jenters smerteterskel. Mulig dine leger godsnakket med deg, men det er altså relativt vondt for de fleste. Mulig du puttet i deg mer smertestillende enn det som er vanlig?

For det andre er det mange som synes det er mer traumatisk å blø ut på do hjemme, ofte alene, med engstelse for at det skal gå bra. det blir mye gris, mange får reaksjoner ved å gjøre det på denne måten.

Selv om du legges i narkose er det for mange lettere å komme gjennom en kirurgisk abort enn en medisinsk.Det veier kanskje opp litt for de fleste.

Gjest Frk.Poppins
Skrevet

Ok, fordi jeg føler jeg har lest/hørt at det er en risiko med dette,....(altså det frarådes unge pga komplikasjoner var iallefall det jeg hørte)...

Det er nok den "letteste" måten vil jeg tro, siden medisinsk så er du "våken" under det hele og må kjenne på smertene(men vet også om noen som ikke har kjent mye smerter) men ja, at da våkner du liksom og det er ferdig, men at det alikevel frarådes om du er ung pga du kan miste mye blod osv.

AnonymBruker
Skrevet

For det første er det ofte smertefeullt med medisinsk abort og det henger ikke kun sammen med unge jenters smerteterskel. Mulig dine leger godsnakket med deg, men det er altså relativt vondt for de fleste. Mulig du puttet i deg mer smertestillende enn det som er vanlig?

For det andre er det mange som synes det er mer traumatisk å blø ut på do hjemme, ofte alene, med engstelse for at det skal gå bra. det blir mye gris, mange får reaksjoner ved å gjøre det på denne måten.

Selv om du legges i narkose er det for mange lettere å komme gjennom en kirurgisk abort enn en medisinsk.Det veier kanskje opp litt for de fleste.

Jeg er absolutt ikke enig med deg. Jeg har selv jobbet ved et sykehus som har derfor vært i samtale med mange som har gjennomgått medisinsk abort. Har ennå tilgode å høre skrekkhistorier om jenter som fossblør på do... (men ja, jeg har lest mange av de på nettet).

Jeg puttet ikke i meg smertestillende...Jeg fikk med meg medisiner fra sykehuset når jeg tok den første pillen. Disse kunne jeg bruke ved behov, noe jeg faktisk ikke gjorde... Så nei, jeg tok ikke en eneste tablett. Nå har jeg født flere barn, og de murringene jeg opplevde ved aborten var mindre enn menssmerter.

Det er så trist å skremme jenter til å søke kirurgiske inngrep. Oppmuntre heller til trygghet ved å ha noen de stoler på rundt seg. Man får også tlf. nr. direkte til gyn. avd. ved sykehuset man bruker. Ta en tlf. hvis det er noe en lurer på...

Gjest Indra
Skrevet

Det er så trist å skremme jenter til å søke kirurgiske inngrep. Oppmuntre heller til trygghet ved å ha noen de stoler på rundt seg. Man får også tlf. nr. direkte til gyn. avd. ved sykehuset man bruker. Ta en tlf. hvis det er noe en lurer på...

Nei, jeg synes det er hensynsfullt. I steden for å ha vondt og blø og være avhengig av å ha noen i nærheten (mange har ikke dette i denne situasjonen) kan man legge seg inn om formiddag og dra hjem uten å gjennomleve utstøtingen.

Gjest Gjest
Skrevet

Narkose kan velges bort (men det krever somregel ganske mye krangling med legen), det som er den reelle risikoen er infeksjon, og punktering av livmoren når de "skraper".

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg synes det er hensynsfullt. I steden for å ha vondt og blø og være avhengig av å ha noen i nærheten (mange har ikke dette i denne situasjonen) kan man legge seg inn om formiddag og dra hjem uten å gjennomleve utstøtingen.

Man blør etter en kirurgisk abort også... og man føler ett ubehag etterat noen har "rotet" inne i seg. Man er ofte kvalm og uvell også etter narkose.

Har man ikke noen trygge personer hjemme, blir situasjonene en annen. Da har man ikke noe valg om å være hjemme. Medisinsk abort kan også utføres på sykehus.

Gjest Indra
Skrevet

Ja, man blør etter kirurgisk, men man er ferdig med selve aborten. Det føles mer som en mensblødning enn noe annet.

Gjest "gjest"
Skrevet

Ifølge Stig (en kompis som er gynekolog) så er kirurgisk abort den tryggeste metoden for både mor og barn.

Gjest Indra
Skrevet

Har man ikke noen trygge personer hjemme, blir situasjonene en annen. Da har man ikke noe valg om å være hjemme.

Det er mange jenter som velger det uansett eller som ender med å være alene allikevel. Å abortere er fryktelig personlig.

Gjest O___o
Skrevet

Medisinsk pleier legene å anbefale.

Mindre risiko, ingen narkose og det er relativt lettvindt.

Du får en pille dagen før du drar på sykehuset. Den gjør at "kroppen slutter å reagere på graviditeten". dagen selve aborten skjer, blir det satt inn piller i skjeden. Det starter en " Framprovosert " Menstasjon - og du vil dermed starte på "dag 1" av en vanlig menssykluss.

Noen synes kjemisk abort er kjempedramatisk og opplever det som om at de blør ut et foster. Men det er bare som en kraftig framprovosert mens :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...