AnonymBruker Skrevet 13. mars 2012 #1 Skrevet 13. mars 2012 Hva vil det si å være bortskjemt? Jeg har alltid trodd det er å få omtrent alt man peker på uten å gjøre noe. Men jeg ser veldig ofte folk slenger det ut stadig vekk, spesielt hvis noen klager eller er litt skuffet over en ting. F.eks, hva om jeg kjøper meg en tv til 20 000 kroner, da jeg kommer hjem så er det en feil med tv-en. Gjør det meg til en bortskjemt drittunge hvis jeg blir lei meg over det? Eller hva om jeg får 20 000 i gave og mister 5000 av dem og blir skuffet for det? Nå er det forresten kun eksempeler og har ikke skjedd meg, men er ofte slike ting jeg ser folk slenger ut "du er så bortskjemt".
Gjest uAnonymBruker Skrevet 13. mars 2012 #2 Skrevet 13. mars 2012 Når jeg tenker bortskjemt så tenker jeg at det er flere grader av det. De fleste i norge er litt bortskjemte. Men for meg personlig er ikke det å være bortskjemt det samme som å ha privilegier andre ikke har, men det ligger i hvordan man utnytter de privilegiene og om man er takknemlig for dem. Det betyr ikke at man ikke kan være skuffet over noe man har fått, det kan jo hvem som helst bli.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2012 #3 Skrevet 13. mars 2012 At folk forventer for mye av andre og blir veldig sure og fornærmet hvis de ikke får viljen sin. Også at de er utakknemlige og ikke setter pris på ting.
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2012 #4 Skrevet 13. mars 2012 I bortskjemtbegrepet synes jeg det ligger flere elementer: - at man har mange og dyre ting (evt mye penger, tar mange ferier osv), og at disse tingene er ervervet på en enkel måte. Dvs en som jobber og tjener godt med penger og kjøper dyre ting er ikke bortskjemt, en som får alt hun ønsker av foreldrene sine uten å måtte jobbe for dem og uten å måtte ønske seg dem en stund er bortskjemt. - en forventning om at man skal få det man vil ha - t man setter liten pris på det man har og utakknemlighet
solch Skrevet 13. mars 2012 #5 Skrevet 13. mars 2012 Når jeg tenker bortskjemt tenker jeg på folk som får levert ting rett opp i fanget uten å gjøre en dritt. Har faktisk opplevd at venner kaller meg bortskjemt fordi jeg har "mye" penger å bruke på meg selv i mnd. Jada, jeg jobber samtidig som jeg går på skole, bortskjemte meg! Også skal de alltid komme med pekefingeren om jeg går på kafè og bruker penger, eller kjøper meg et dyrt klesplagg. Heldig de som har fritid da, og får penger av foreldrene sine rett opp i hånden hver eneste gang de "trenger" det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå